Help, stomme fout gemaakt op marktplaats??

Discussie in 'De lounge' gestart door Druif78, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Misschien ben ik heel naief geweest?
    Net een geinteresseerde in 2 rompertjes, akkord gegaan met haar bod, geeft ze aan of ik het erg vind om het naar berlijn te sturen. Nee, op zich niet. Ibac/ iban erbij gezocht en gegevens doorgegeven.
    De mevrouw vond het zo lief van me en aardig en veel leuker dan in de winkel. Had zelf in nl gewoond etc etc. Ik vind het wel een beetje raar, maar vooruit. Ook omdat het met verzenden zo onderhand beter nieuw kon?
    Nu zegt mn man dat ik echt dom ben geweest, ik moet NOOIT zaken doen met iemand in het buitendland! Ze kunnen wel misbruik maken van onze bank gegevens en automatische incasso's doen!! Maar dit kan toch niet zonder handtekening??? ben ik zo naief of mn man zo wantrouwend??

2. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Het is idd raar dat ze rompertjes vanuit het buitenland koopt als ze nu nieuw net zo duur zijn. Maar zo duur is verzenden naar Duitsland niet toch? En misschien zoekt ze juist dat rompertje.

Ik zou niet weten hoe ze je bankgegevens nu moet misbruiken, je geeft nu dezelfde informatie als aan een Nederlander alleen dan met de ibac/iban nr erbij.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik heb zelfs een hele kinderwagen naar duitsland verstuurd. een iban nummer is geen vrijbrief van incasso"s..

4. XoXo

XoXo Niet meer actief

Automatische incasso's kan je altijd terug laten boeken, mocht het zover komen.

Maar ik denk niet dat ze jou gegevens zo makkelijk kan misbruiken.

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    dat kan helemaal niet joh, laat je niet gek maken

6. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik doe alleen maar zaken met het buitenland en wat je man zegt kan helemaal niet hoor.
    Maar je niet druk.
    Het verzenden is wel iets duurder maar ook niet zo gek veel.
    Het gaat om brievenbuspost? Want dan is het een europazegeltje en klaar.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou zelf wel wantrouwig zijn om iets vanuit het buitenland te bestellen. Maar omgekeerd zou ik er geen moeite mee hebben. Als je het gebeuren met zo'n iban-nummer net helemaal vertrouwt, bel je bank dan even. Zij kunnen je precies uitleggen hoe het zit en je hopelijk gerust stellen.

8. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Er zijn internetsites waarmee je met een rekeningnummer een iban nummer te weten kan komen. Maar daar kun je echt niks mee van je rekening af laten schrijven alleen erbij storten!

9. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Ik heb ook weleens wat naar het buitenland, Belgie, verstuurd met zo'n Iban code e.d, ging allemaal prima.
    Verzendkosten kunnen dan best wel oplopen inderdaad, maarja dat moet de koper zelf weten.
    Ik vind het ook wel vaag dat je 2 rompertjes naar Berlijn wilt laten sturen haha, maar ik geloof niet meteen dat hier oplichting achter zit

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jullie reacties stellen me wel wat gerust!
    Het blijft wel vreemd dat zo'n mevrouw perse 2 rompertjes helemaal vanuit NL wil. Ze gaf aan dat ze het veel leuker vind om zo te kopen dan via de winkel,mterwijl die winkel ( h&m) ook gewoon in duitsland zit natuurlijk. Verzenden is ietsje duurder, de totaal kosten waren bijna 5 euro maar op zich nog redelijk de moeite waard dan.

Mn man is altijd erg wantrouwend wat betreft dit soort dingen dus ik liet me al helemaal gek maken, kon er haast niet van slapen. Marktplaats waarschuwt wel altijd voor dit soort dingen ( zei mn man, ik zelf doe al jaren aan marktplaats dus lees me niet meer zo in:))

Ik vroeg me wel af: kan ik bij de bank nietbdoorgeven dat automatische overboekingen vanuit duitsland kunnen worden geblokkeerd oid?

11. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Geen idee of dat kan. Maar hoe zou die vrouw jouw rekening nr als automatische incasso kunnen gebruiken dan. De kans dat iemand dat in Nederland probeert is net zo groot lijkt me toch?

12. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Met die gegevens kan ze niet zomaar iets doen volgens mij. Niet meer dan gewoon geld overmaken naar jou. Ik zou wel duidelijk afspreken dat je het pas verstuurt als het geld incl. verzendkosten naar buitenland er is, en vooraf goed bespreken of ze track/trace wil (ik weet niet of dat niet automatisch is, maar als het briefpost is misschien niet), en dat je niet verantwoordelijk bent zodra het van huis is. Maar dat zijn de kleine lettertjes die je eigenlijk altijd moet hanteren ;)

Apart hoor, rompertjes uit NL laten komen... zijn het soms beroemde Hema rompertjes? :D

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nee het waren gewoon doodordinaire h&M rompertjes!
    Ik heb voor de zekerheid even naar de bank gebeld voor uitleg over die IBAN codes etc maar inderdaad, zonder pincode of handtekening of toestemming voor automatische incasso kunnen ze niks. Ergens wist ik dit wel, maar mn man ziet het dan helemaal negatief, gaat dan van alles roepen en ik begon sterk te twijfelen over alles.
    in de mailtjes van die vrouw schreef ze ook dat ze het zoooo lief van me vond dat ik dit wilde doen en dat ze tweedehands kleertjes zoveel meer bijzonder vindt dan gewoon uit de winkel...
    Erg overdreven vond ik, ga je DAAR weer over twijfelen. Ik had dr naam gegoogled en ze bleek goed opgeleid en in de software te zitten. Zegt mn man vervolgens: Dat zegt niks over de betrouwbaarheid, dat is JUIST verdacht!! tsja...????
    En inderdaad; 2 doodnormale rompertjes die je in Berlijn heus ook zo kan kopen bij H&M, NIEUW, voor een fractie meer dan wat ze er nu inc verzenden voor betaald?! Tis en blijft vreemd. Ik heb dr desondanks toch afgekapt waarop ik een zeer spijtige mail terug kreeg dat ze het zo jammer vond dat ik dr niet vertrouwde...
    Jemig, waarschijnlijk heb ik dit voor niks zo aangepakt, maar goed: een goede nachtrust en die van mn vent is ook wat waard ;)

14. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Je hebt buitenland en buitenland he. Waar je man op doelt zijn de afrikaanse landen, ik krijg ook wel eens absurd hoge bedragen aangeboden (vooral op electronica), of ik het dan naar Nigerie wil sturen want die en die zijn neefje wil dit ding heeeeel graag hebben blablabla. Daar heeft Marktplaats zelfs een waarschuwing voor staan op hun site. Maar Duitsland zou ik niet meteen wantrouwen eigenlijk.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, ik vind buiten Europa ( richting Afrika idd) ook wat anders, maar mijn man maakt niet zo veel onderscheid ;) En toen ik zei dat het om rompertjes ging, niet om een paar nep uggs oid zei hij: ja, dat is JUIST verdacht: schijnbaar onschuldig maar ondertussen...
    Ja, hahaha, als je wilt kun je overal wolven in schaapskleding zien....

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Mijn eerlijke mening hierover....raar dat je het alsnog afgekapt hebt. Je hebt notabene bij de bank navraag gedaan....vind dat geen zaken doen.
    Erg vreemd.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Een ibannummer is gewoon je rekeningnummer met wat extra codes voor bank en land... meer niet. Het klinkt heel wat, maar stelt echt niets voor... Je kunt er niets meer of minder mee dan met een gewoon rekeningnummer. Uiteraard kun je daar niet zomaar een automatisch incasso ofzo mee doen.

Ben het wel met kwebbeltje eens, vindt dat jullie wel erg wantrouwig doen.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weet niet welke maat rompertjes het zijn, maar hier in Duitsland houdt het met maatje 86 wel op met rompers. Terwijl je in NL ook nog 98-104 kunt krijgen. Ook het model is vaak net wat anders. Dus het is best mogelijk dat zij deze rompers dus gewoon niet kan kopen in Duitsland.

Ik snap niet dat je het hebt afgekapt hoor. Hier kon eigenlijk weinig mee verkeerd gaan.

Idd dei oplichters uit Afrika, maar die sturen je überhaupt dan hogewaarde cheques en dat je het "wisselgeld" dan maar terug moet sturen.....daar moet je niet intrappen.

Maar als iemand gewoon het afgesproken bedrag plus verzendkosten wil betalen :( nou ja, prima toch?

19. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ben het helemaal met je eens....

20. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ook ik snap het niet helemaal dat je dit afkapt. Zonder handtekening is een automatische incasso onmogenlijk. In welk land ter wereld dan ook, jij hebt nl een nederlandse rekening en daar gelden die regels . punt zo simpel is het.

Deel Deze Pagina