wij hebben waarschijnlijk een oppas gevonden voor onze kindjes, maar...... ze geeft zelf al aan heel resoluut te zijn, en dat ze streng kan zijn. haar uitgangspunt is ook dat ze niks weg hoeft te zetten (okee, er zijn grenzen natuurlijk), want kinderen moeten leren dat ze er vanaf blijven. haakjes op besteklade bijv. doet ze niet want zij heeft nog nooit gehad dat kinderen erin graaien, omdat ze duidelijk weten dat ze er niet aan mogen komen. we hebben duidelijk aangegeven dat we niet willen dat ze een tik krijgen als manier van corrigeren als ze vervelend zijn, waarop we als reactie kregen dat ze dat nooit zou doen, maar wel een kind bij de arm kan pakken. nu weet ik dat ik erg overbezorgd ben over zulke dingen, maar mijn angst is dan echt, zal het veilig zijn, en lopen mijn kinderen geen trauma op van zo'n strenge oppas?! de keerzijde is overigens wel, dat ze echt stapelgek is op kinderen en graag leuke dingen met ze doet. 'bij twijfel niet doen!' gaat bij mij niet echt op vrees ik, want ik heb deze twijfels bij iedere oppas totdat ik zeker weet hoe het eraan toe gaat, dus angst is bij mij geen goede raadgever ik vind het levensgevaarlijk om mijn kinderen bij iemand achter te laten, de enige waar ik niet aan twijfel dat is mezelf en mijn man haha en ik weet dat dat niet zo handig is, want dan word ons leven (en dat van de kinderen) wel erg beperkt... wat zouden jullie doen? hebben jullie bezwaar tegen een strenge resolute oppas?
nee, mits ze alleen streng is als het nodig is. ik werk met kinderen en ben ook ontzettend streng, maar alleen als een kind erom vraagt. ik vind dat ze horen te luisteren en dat "nee"ook echt "nee" is. als een kind naar me luistert is er geen reden tot streng zijn. misschien kun je afwachten hoe je kinderen op haar reageren? hun reactie zal je precies vertellen of het streng zijn een probleem is of niet.
ik heb met onze oppas afspraken gemaakt over het al dan niet straffen, zo hebben we afgesproken dat ze nooit mag slaan maar dat ze mijn kind waarschuwd en als ze niet luisterd op de gang zet. we hebben ook afgesproken dat ze dat hooguit 5 minuten doet zolang ze nog geen 2 jaar is want dat is een eeuwigheid voor die kleintjes. dus ik zou zeggen, maak goede afspraken, het is jouw kindje en niet die van de oppas, maak het bespreekbaar. ik ben overigens net zo bezorgd als jij, hihi,
het punt met deze oppas vind ik nogal dat ze niet echt afspraken over zulke dingen wil maken, ze heeft ook de houding van ik weet dat heus wel, heb zelf ook kinderen grootgebracht
Dit vind ik kwalijker dan streng zijn. Ik ben zelf ook behoorlijk streng maar je moet wel afspraken kunnen maken. Je moet je oppas echt zien als personeel (klinkt belachelijk maar het is wel zo) en dus bepaal jij als werkgever hoe er gewerkt wordt. Jouw regels. Natuurlijk kun je wel kijken naar haar werkwijze en kijken of je je daar in kan vinden maar geen afspraken kunnen maken? No way dan. PS: wij doen ook niet aan veiligheidshaakjes e.d. Mijn zoontje (nu 11 maanden) moet ook leren luisteren en wij moeten daar behoorlijk wat energie in willen steken. Ook geloven wij absoluut niet in lijfelijke straffen (en zeker niet door een ander dan papa en mama). Dit betekent dat onze oppas (opa & oma) dat dus duidelijk te verstaan hebben gekregen.
Een oppas naar mijn hart, maar.......je moet er wel afspraken mee kunnen maken. Want het is jouw kind en het gebeurt op jouw manier. Wat zij zegt spreek mij erg aan. Wij hebben thuis ook geen beschermhoekjes, afsluithaakjes etc. Ik heb mijn zoontje ook aangeleerd, zonder mijn stem te verheffen of een tik te geven dat hij aan sommige dingen niet mag komen. Ik ben ook van mening dat niet het hele huis aangepast moet worden omdat ik een kind heb. Dus wat dat betreft vind ik het een super oppas. Maar nogmaals, het is jouw kind en zij klinkt wel erg betweterig. Hoe je het went of keert zij wordt door jullie betaald en moet zich schikken naar jullie wensen. En als het tegen haar principes ingaat, dan moet ze niet op je willen kindje passen.
Als je maar afspraken kunt maken.. Hier zitten ook geen haakjes op de bestekla, en ik heb mijn huis ook niet 100% kind-bestendig gemaakt. En mijn zoontje blijft netjes af van de dingen waar hij niet aan mag komen.. Maar als de oppas dingen doet op haar manier, en niet wil luisteren naar jullie methodes. Dan zou ik me daar meer zorgen over maken dan over het feit dat er geen haakje op de bestekla zit..
Ik vind ook dat je op zijn minst afspraken moet maken. Het is jullie kindje en jullie bepalen hoe of wat. Ik vind het ook goed dat een kindje gewoon leert om van bepaalde spullen af te blijven en niet alles achter slot en grendel moet doen.
Is dit een particuliere oppas of via een gastouderburo? Want via een gastouderburo zijn er verplichtingen qua veiligheid. Daar moet de oppas gewoon aan voldoen. Ik zou er wel een beetje moeite mee hebben, dat iemand mijn kind in gevaar zou brengen, als het niet nodig is. Streng zijn is trouwens niet erg, maar het is wel een oppas, geen ouder. Grenzen aangeven is heel goed, maar ik weet niet of dit een oppas voor mij zou zijn. Volg je gevoel zou ik zeggen, je kindje moet er wel uren doorbrengen! En dan moet jij je geen zorgen hoeven maken.
Voor mij zou dit dus een vreselijke oppas zijn. Kinderen van die leeftijd op die manier straffen vind ik niet correct. Maar wat je je misschien moet afvragen is of jij het een fijne manier vindt hoe je kind wordt behandelt. Zou jij het ook zo doen?
als er geen afspraken gemaakt kunnen worden dan houdt het voor mij dus op, dat betekend dus dat de oppas haar eigen manieren opdringt aan jou en je kind, dat zou ik nooit accepteren.
Je kan kinderen ook zonder straffen leren dat ze ergens vanaf moeten blijven. Ik heb buiten een traphekje boven aan de trap helemaal geen veiligheidsmaatregelen genomen. Dylan weet dondersgoed wat hij wel en wat hij niet mag en hij heeft tot z'n 2e verjaardag nooit straf gehad. Ik vind wel dat als er niet over gepraakt kan worden hoe bepaalde zaken worden aangepakt, de oppas niet geschikt is.
Ik vind het maar niks als je geen afspraken kan maken, dan zou ik toch op zoek gaan naar iemand anders.
Hier ben ik het mee eens. Ik ga mijn huis ook niet op alle mogelijke manieren aanpassen of alles op grijphoogte wegzetten. Tenzij het een dampende pot thee is ofzo. Maar... Ik heb wel moeite met het corrigeren door een klein kind bij de arm te pakken. Zoals het op mij overkomt, is deze dame echt heel erg streng. Consequent zijn en duidelijke regels hebben vind ik heel wat anders. Dat kun je ook op een normale manier overbrengen. En als dit soort dingen dan ook nog eens niet ter discussie kunnen worden gesteld, zou ik al helemaal niet met deze dame in zee gaan.
pff zou mijn oppas niet zijn! Wij hebben wel het meest mogelijke in huis beveiligd, want voorkomen is beter dan genezen en gezelligheid is beter dan verbieden. Streng en resoluut is echt mijn stijl niet, al probeer ik wel consequent te zijn. Anyway, als ze niet open zou staan voor mijn visie dan is het al einde verhaal.
whahah je kon mijn gastouder hebben...die is ook zo strikt als ik op mijn eerste gevoel afgegaan zou zijn zou ik mijn kleine er niet heengebracht hebben. maar ik besloot het te proberen en ze is echt super met de kleine. al ben ik met je eens dat je wel afspraken moet kunnen maken en dat is dus iets dat bij ons ook lastig is...ook onze gastouder heeft de houding van; 'ik heb al 2 kids grootgebracht'.