YES ik ben zwanger... en nu?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door theeleut, 30 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. theeleut

theeleut Actief lid

19 aug 2008
    314
    2
    18
    Hoi allen,

Ik weet net sinds gisteren dat ik zwanger ben... maar nu ik er even over nadenk....

Wat moet je eigenlijk allemaal regelen, en binnen welk termijn?
    Sommige dingen spreken van zelf
    - kinderkamer + meubels,
    - kleertjes
    - verloskundige
    - kinderopvang
    - levensverzekering?

Tja en wat verder eigenlijk nog meer... Ik heb er eigenlijk nooit echt helemaal diep over nagedacht.

Van het weekend maar even een lijst opstellen met dingen die ik moet kopen, en ongeveer in welke periode...

Maar heeft er iemand tips of goede raad?

Groetjes Theeleut

2. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Geniet eerst! De rest komt volgende maand wel ;)

3. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Helemaal NIKS!

Je moet nog helemaal niks. Sowieso, als je d'r net achterbent, moet je maar 1 ding: genieten! wen aan het idee, spendeer lekker wat tijd met je partner. Als je een maandje later bent, kun je de verloskundige bellen voor een intake en eventueel een termijnecho. De rest komt later. Bij de verloskundige krijg je een heleboel informatie en de rest volgt eigenlijk vanzelf. :)

Tuurlijk moet je een boel regelen, maar je hebt 9 maanden de tijd. Da's best lang hoor! En die dingetjes komen allemaal langzaam aan op je pad.

4. dib

dib Fanatiek lid

11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Ha ha ha, jij laat er geen gras over groeien :D
    Alleen maar goed bedoeld hoor! ;)

Geniet eerst even en bel volgende week de verloskundige maar. Verzin vast een leuke manier om het aan je ouders/familie/vrienden te vertellen!

Lekker fantaseren!

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi! gefeliciteerd met je zwangerschap
    ik wilde meteen beginnen met regelen en heb daarom toen meteen een afspraak gemaakt met de verloskundige en kraamzorg gebeld. ook even langs de huisarts gegaan samen met mijn vriend. diezelfde dag nog.

-levensverzekering daar hoef je naar mijn idee niets voor te regelen want het is toch alleen voor degene die de hypotheek betalen/voor het inkomen zorgen. de kleine niet. of bedoelde je dat niet?

maar volgens mij kan dat allemaal ook een hoop weken later geregeld worden, tot week 10 ofzo.

ik kon met 6 weken al langs de verloskundige want ze wilden graag echos maken van mensen die pas zwanger zijn want daar doen zij dan ook weer ervaring van op, zeg maar in de zin van
    Voorbeeld: klopt het hartje met week 7 nog niet dan heb je bijv meer kans op hartafwijking of iets dergelijks. het is maar een voorbeeld, ik zeg maar wat.

verder heb ik meteen moeders voor moeders gebeld om hieraan mee te doen, ik mocht meteen meedoen tm week 13, dan help je andere vrouwen die zwanger willen worden dmv je urine in te leveren.

tja en niet geheel onbelangrijk vond ik: wanneer vertel je het je ouders de rest van de familie en vrienden en kennissen en je werk. daarover hebben mijn vriend en ik meteen duidelijke afspraken gemaakt.

ook zijn wij gaan nadenken of we wel of niet wilden trouwen. er zijn voor en nadelen voor het kind betreft de erfenis. we hebben dit na 10 weken besloten zodat we nog redelijk op tijd kunnen trouwen en huwelijkse voorwaarden konden regelen+ trouwfeest. we trouwen me 20 weken dan ben je nog redelijk fit namelijk.

ook hebben we nagedacht over welke naam het kind gaat dragen ( toen we nog niet besloten hadden te gaan trouwen) en heeft mijn vriend de ongeboren vrucht erkend bij de gemeente. dit kun je alvast doen maar het heeft geen haast.

oja op de sportschool heb ik meteen aangegeven dat ik zwanger ben en daarvoor kreeg ik een totaal ander schema omdat veel oefeningen (buikspieren trainen en steps) niet goed zijn voor zwangere vrouwen is dit wel belangrijk om meteen te doen.
    succes met regelen.

6. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Van harte.
    Ik ben erg van het snel regelen. Geeft me een goed gevoel.
    Bij ons in de buurt zijn de wachtlijsten voor het kinderdagverblijf min.12 maanden. Daar had ik dus gelijk ons kindje aangemeld (afmelden kan altijd nog) en kraamzorg aangevraagd, ik heb het hier over week 8 ongeveer. Als ik hier langer mee had gewacht dan had het problemen kunnen opleveren. En het gaf mij wat rust.
    Kamertje/meubels moet je denken aan levertijd 12/16 weken, daarna moet (lees-zou ik) het nog een week of 6 staan (luchten) Dus zo rond week 20 bestellen is prima. (je kan natuurlijk vroeg bevallen)
    Ik kon me gelijk aanmelden bij de verloskundige. Dan kon ik alvast toeleven naar de afspraken (rond 9 en 12 weken)

Ik zit nu op 16 weken en heb mij aangemeld voor Yoga, dit schijnt nog net op tijd te zijn (begint rond de 25ste week! ligt aan je regio natuurlijk)

Dus je hebt een hoop dingen te doen, maar ook een hele boel tijd. Maak gewoon een checklist voor jezelf.
    Het aller-eerste wat ik gedaan heb is een zwangerschapsdagboek kopen en een babypyamaatje, zo werd het tastbaar voor mezelf.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Relaxxxxx! :) :)

Ga eerst maar eens even lekker 2 maandjes chillen op je roze wolk, gefeliciteerd trouwens! ;)

Je kan wel in je agenda zetten dat je met 6/7 weken ongeveer een afspraak maakt met de verloskundige.

8. theeleut

theeleut Actief lid

19 aug 2008
    314
    2
    18
    Hoi,

Dank voor alle antwoorden... Ik ga er ook zeker van genieten :D

Morgen heb ik al een bezoekje aan de huisarts gepland (slik namelijk bepaalde medicijnen, en ik weet wel dat het geen kwaad kan, maar een extra check kan nooit kwaad)

En derest komt dan nog wel een keertje

Wel ga ik samen met mijn man lekker shoppen van het weekend :D

Groetjes Theeleut

9. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd :D

Ten 2e wil ik je wel behoeden voor het shoppen.
    Ik snap dat het aantrekkelijk is, daar zijn we tenslotte vrouw voor nietwaar ;)

Ik heb in mn vorige zwangerschap veel aangeschaft vóór de 12 weken.
    Heb toen een miskraam gekregen en kan je vertellen dat het dan erg pijnlijk is om babyspulletjes tegen te komen en heb uiteindelijk alles weg gegeven.
    Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het misgaat en dat hoop ik ook zeker niet voor je, maar als ik je een tip mag geven. Ga pas shoppen na ongeveer 12 weken...het is maar een tip en of je het aan wilt nemen moet je zelf weten ;)

Ik heb vorige week pas mn eerste dingen gekocht :oops:

En voor de rest....lekker genieten nu ;)

10. Mama Van Keano

6 mei 2008
    96
    0
    0
    Enschede
    allereers theeleut hartelijk gefeliciteerd !
    ik vind dit een zeer goed advies, je bent nog zo kort en t is natuurlijk niet te hopen maar er kan altijd wat mis gaan vooral in t begin stadium.
    en t lijkt mij ook enorm pijnlijk om kleertjes of wat dat ook tegen te komen....
    ik ga nu richting de 14 weken en heb tot nu toe nog maar 1 setje gehaald.
    nou heb ik al wel een boel kleertjes van me zoontje maar goed nieuwe baby nieuwe kleertjes haha

maar goed geniet van je zwangerschap !

11. buikje Essie

buikje Essie Fanatiek lid

4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Gefeliciteerd! Ik zou inderdaad een afspraak maken bij de verloskundige, bij sommige kun je pas terecht met 12 weken bij andere (zoals bij ons) al met 8 weken. Verder zou ik alvast kraamzorg regelen zeker als je eerste afspraak bij de vk pas met 12 weken is. In sommige gebieden is het erg druk en zo ben je gegarandeerd van je uren. Verder informatie inwinnen bij diverse Kinderdag verblijven. Al is het alleen maar inschrijven. Onze kleine wordt binnen nu en 2 weken verwacht en ondanks dat we al 2 kindjes op het kdv hebben en we dus voorrang krijgen is er de eerste 6 maanden geen plek. Onze baby hebben we opgegeven voordat onze ouders het wisten al bij 5 weken! Voor de rest heb je de tijd hoor!

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    je moet in ieder geval voooor 16 weken bij je ziektekostenverzekering hebben gemeld dat je zwanger bent en wat voor kraamzorg je wilt hebben.

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Gefeliciteerd!
    Ik zou gewoon meteen de verloskundige bellen, dan plannen ze je eerste afspraak in, en dan vertelt ze precies wat je allemaal moet regelen :)
    Ik ging met 7 weken voor het eerst naar de vk, en kreeg een heel lijstje mee met dingen waar je aan moet denken.
    Suc6!

14. zogelukkig

Daar heb ik nog nooit van gehoord! Geldt dat voor iedere verzekeraar? :(

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bij CZ wel :)

16. zogelukkig

Nou, ik zal het eens snel nakijken! Staat dat in de algemene voorwaarden ofzo?

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ze zeiden het aan de telefoon, dat ze graag zo snel mogelijk willen weten wie de kraamzorg gaat doen, het liefst voor 16 weken. Ik had ze met 7 weken al gebeld om te zeggen dat ik zwanger ben op aanraden van de vk.

18. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Klopt, mij werd geadviseerd dit bij week 10 al te doen, heb het geloof ik in week 12 geregeld. Ben verzekerd bij Delta Lloyd.

19. zogelukkig

Ik heb er helemaal niks over terug kunnen vinden in de voorwaarden van mijn zorgverzekeraar.

20. Foxter

Foxter Niet meer actief

Staat bij mij ook niet in de voorwaarden, maar ze willen het wel graag weten. Lijkt mij ook logisch :)

Deel Deze Pagina