Hoi, Ik heb vanmorgen posief getest, de reden dat ik getest heb (had niet verwacht dat het raak zou zijn) is omdat ik sinds gisteren enorme krampen in mijn buik / rug had en de seks anders voelde, is dat normaal? Verder heb ik ook al sinds gisteren enorme buikklachten, het gevoel alsof ik ontlasting moet krijgen maar het komt niet (overigens de afgelopen dagen wel gehad maar erg hard) en mijn darmen die aan alle kanten rommelen en ook echt pijnlijker zijn dan normaal! Ik ben wel bekend met wat moeilijke darmen, wisselende stoelgang en opgezette buik / darmen maar kan dit door een zwangerschap erger worden? Zou dit kunnen betekennen dat ik hier ook de hele zwangerschap last van heb? En mag ik daar iets voor gebruiken om mijn ontlasting toch een beetje op gang te houden en het opgeblazen gevoel weg te nemen? Zo ja heb je tips? Verder ben ik erg onzeker en bang dat het mis zal gaan! Ik wil dat gevoel uit mijn hoofd krijgen maar ik krijg het er niet uit Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vragen!
Hoi Kleintje88, Spannende allemaal he! Heel begrijpelijk dat je bezorgd bent maar vertrouw erop dat je lichaam dit kan! Bij het groeien van de baarmoeder kunnen wat klachten voorkomen als gevoeligheid,vaak menstruatie achtige pijnen. DIt kan geen kwaad en hoeft niet te wijzen op het mis gaan van de zwangerschap. De sex kan inderdaad anders aanvoelen dit zal gedurende de zwangerschap ook het geval zijn ook je zin in sex kan veranderen. Je darmen worden door de zwangerschaphormonen luier en trager. Daardoor komt de ontlasting moeizamer en is het harder omdat het lichaam nu meer tijd krijgt om vocht er aan te onttrekken. Het is dus belangrijk om VEEL te drinken. Er word geadviseerd een liter meer dan buiten de zwangerschap te drinken dus 2,5-3liter! ZOrg dat je vezelrijk eet: Donkerbrood,groenten en fruit. Ook zijn er voedingsmiddelen die kunnen helpen met de stoelgang, als roosvicee laxo,activia,lijnzaadoliecapsules. Fijne zwangerschap! Imke