Mijn dochtertje kauwt op haar haren. Ze trekt geen haren, maar pakt een pluk en sabbelt/kauwt er op. Het maakt niet uit of ik haar haren vast maak, als ze rustig zit maakt ze het weer los en pakt een plukje en sabbelt erop. Ze eet het niet op. Wie herkend dit en heeft er tips?? Het haar afknippen vind ik zonde vooral omdat het pas sinds haar 2,5 groeit.
Mijn dochter doet het sinds een tijdje ook. Zo goor vind ik het! Krijgt ze van die vieze, harde strengen van. Bah Ik hoop maar dat ze er vanzelf mee ophoudt en doe het steeds weer vast, dat helpt wel even. Zo niet, dan knip ik de voorste plukken af (schuin weg zeg maar).
Ojee dat heb ik zelf ook een tijd gedaan Dat deed ik een beetje onbewust geloof ik, geen idee hoe ik er mee opgehouden ben, Maarja ik was ook geen klein kind meer Is het verveling?
Het lijkt er wel op, maar soms ook tijdens het eten. Ik schijn het zelf vroeger ook gedaan te hebben.
Mijn dochter ook. En daarvoor kauwde ze op haar mauw. Of op de hengsels van haar schooltas. Of op de kraag van haar jas... Het is voor haar een stukje ontspanning of zo. Ze doet het onbewust. Van de logopedist hebben we een speciaal stukje rubberachtig materiaal gekregen (hiervan een stukje: Theratube kauwslang (set van 6) ). Eerst even uitkoken - stukje touw er doorheen - en nu heeft ze een "kauwketting". Ze heeft er duidelijk behoefte aan, maar nu MAG ze kauwen want het is er speciaal voor. Als ze per ongeluk toch met haar in haar mond zit hoeven we niet boos te reageren (niet doen, hou daar maar op, is slecht voor je, enz enz) maar zeggen we alleen maar "kauwketting" Heel handig. Nu mag het dus wel en kan het geen kwaad. Later kun je het ook makkelijker afbouwen/afleren omdat je het voorwerp gaat uitfaseren. Met haar/tas/jas/mauw gaat dat natuurlijk niet.
nog een voorbeeld van een kauwketting: https://www.hetknuffelkontje.nl/speelgoed/motoriek%20verbeteren/mondmotoriek/chewlery%20%28kauwsieraden%29
Mijn dochter is 8 en die sabbelt ook nog steeds op touwtjes van haar kleren/jas, mouwen, haar etc Grappige is...nou ja grappig....dat ze dit doet sinds ze 1,5 jaar geleden gestopt is met duimen haha
Ik deed dit vroeger ook. En erger nog; ik at het op! Heerlijke obstipatie gehad! Ik zou zoveel mogelijk haar proberen op te steken. Afknippen zou zonde zijn hoor! Die kauwketting vind ik een hele goede tip
Ik deed het vroeger ook! Wat bij mij hielp was inderdaad kleding met touwtjes en dergelijke en afleiding met kauwen.