Hai Ilse, Ik heb een probleem. Mijn zoontje van 5,5 maand geef ik met heel veel liefde en plezier volledige borstvoeding. Sinds een paar dagen bijt hij, heel hard. Tepels zijn stuk en ik kan écht niet meer voeden zo. Als ik het wel probeer krijg ik geen tsr meer omdat ik zo bang ben dat hij bijt. Tepelhoedjes geprobeerd. Dit snapt hij niet, hij bijt nog steeds en drinkt niet. Hij is een beetje ziekjes en ik dacht dat het daaraan lag, dat hij gewoon geen honger had. Echter ik heb nu afgekolfd en in tuitbeker gegeven (fles wil hij vaak niet) en dit drinkt hij achter mekaar op. Het lijkt wel of hij mijn borst niet meer wil, en eerlijk gezegd wil ik hem op deze manier niet meer geven, als ik er alleen maar aan denk dan lopen de rillingen al over mijn rug, het doet echt heeeeeel erg veel pijn. Hij heeft eerder een tijdje gebeten maar toen had hij nog geen tandjes. Afleren lukt niet. Ik ben heel erg boos op hem geworden (primaire reactie sorry) maar het baat allemaal niet. Ik wil niet stoppen met bv geven. Ik heb de handkolf van avent. Wat moet ik doen? Kolven en in tuitbeker geven? Andere kolf kopen? Doorzetten? Als ik overstap op flesvoeding moet hij hypoallergene voeding en dan geef ik eerlijk gezegd liever gekolfde borstvoeding (aangezien zowel kolf als voeding behoorlijke investering zijn). Is de avent handkolf goed genoeg om productie op peil te houden? Ik weet het echt niet meer, ben ook zo teleurgesteld, ik sta al 5,5 maand minstens 3 keer per nacht op voor de borst en nu loopt alles mis... Kun je me wat handvatten geven? Groet, Ireen
Hai Ilse, Maar even een update. Ik ben enorm verdrietig. Ik heb zaterdag, omdat ik niet meer wist wat ik moest en omdat ik Jens onmogelijk aan de borst kon laten drinken (iedere keer was het bijten of ik kreeg geen tsr, tepels zijn kapot en alles doet zeer want ik had griep) een electrische kolf gehuurd, medela symphony. Kolven gaat op zich goed, heb het idee dat mijn borsten heel leeg zijn erna. Flesjes geven was een drama, gaat nu aardig. Ik heb gisteren contact gehad met een Lactatiekundige hier in de buurt, zij adviseerde zo door te gaan (huid op huid contact en het hele rijtje) en aan te leggen wanneer ik dat durf. Nu heb ik dat gisteren de hele dag zo'n beetje gedaan maar hij wilde niet of beet. Vanmorgen heb ik aangelegd, hij dronk even, beet toen, eraf gehaald, weer aangelegd, weer gebeten, flesje van 100 cc gedronken. Hij heeft dus wel honger. Ik ben een beetje aan mijn eind. Ik ben ziek, ik heb al meer dan een jaar geen nacht behoorlijk geslapen (niet zo'n beste zwangerschap gehad en Jens slaapt nog steeds allesbehalve door, ben er zo'n keer of zes per nacht uit voor speentjes en voedingen). Ik voedde nog steeds om de 2,5 uur (met liefde, maar wel intensief). Nu weet ik, dat hoort bij mama zijn maar eerlijk gezegd kan ik dit er niet goed bij hebben. Ik ben nu dus zo ongeveer fulltime aan het kolven (vrij frequent aangezien productie is teruggelopen door dagen niet goed drinken) en ik wil daar nog even mee doorgaan om te kijken of ik hem weer aan de borst kan krijgen. Het ziet er echter niet naar uit, hij bijt steeds. Het was mijn grote droom hem zo lang aan de borst te houden tot hij zelf niet meer wilde en ik vind dit echt heel erg moeilijk en ben er heel verdrietig over. Ik zie het niet zitten om een half jaar te gaan kolven. Als hij net geboren was en hij kon niet aan de borst zou ik het doen, maar ik heb genoeg achter mijn kiezen en mama moet nu nodig eens een beetje opknappen. Aangezien we Jens van de week een nachtje uitbesteden omdat wij echt eens moeten slapen heb ik nu geprobeerd kunstvoeding te geven, maar dit vindt hij vreselijk vies (tot kokhalzen toe). Aan de ene kant natuurlijk heel groot compliment en stiekem ook wel een beetje leuk dat mijn melk dus lekkerder is, maar aan de andere kant echt niet handig. Wat nu? Bijvoeding deed ik a la Rapley en daar sta ik achter... Moet ik dit snel opbouwen en dan nog weinig melk geven, gekolfd? Maar echt eten doet hij nog niet? Dan toch prakjes? Of doorzetten met de kunstvoeding? Of is er nog hoop voor ons? En het ging zo goed... Ik ben zo overstuur ervan! Sorry voor mijn lange verhalen Groetjes, Ireen
hallo Ireen, meid als ik je verhaal zo lees dan zit je er echt helemaal doorheen. en dat terwijl je het zo goed doet! Wat je beschrijft klopt allemaal met elkaar. Je bent zelf niet lekker door de griep. dan kan je al minder hebben en dan gaat Jens ook nog bijten. Door de griep is de melkproductie wat lager! En als de productie lager is komt vaak de melk ook minder snel en minder krachtig. Dat kan voor Jens een reden zijn om te gaan jokeren aan de borst. Daarnaast is deze periode ook wel een bekende voor wat betreft bijten. Kindjes van zijn leeftijd zijn door van alles en niets afgeleid en willen wel drinken maar eigenlijk ook wel alles zien. Kunnen ook zomaar hun hoofd omdraaien met de tepel in de mond. Voorkom teveel prikkels tijdens het drinken. Let erg goed op als hij drinkt. Om te kunnen bijten moeten ze namelijk eerst het vacuum verbreken. (Meestal zie je al een soort twinkeling in de ogen en dan moet je snel loshalen. )Als ze tijdens het drinken zouden bijten dan zit hun tong ertussen........en dat doen ze niet. wees heel duidelijk. Zodra hij bijt zegt je heel duidelijk, dat mag niet en je haalt hem resoluut van de borst en legt hem weg. Zelf ga je dan even weg. Daarna probeer je het weer, met lieve woordjes etc. Inderdaad veel huid op huid contact. Het kan goed zijn dat hij bezig is met tandjes. Bijten helpt om de jeuk te verlichten. Het is heel goed dat je aan het kolven bent. dat geeft jou ook even meer rust. Op zich is de avent niet slecht. De Symphony is in jou situatie nu even beter. Zeker omdat hij dubbel kolft en je dus meer tijdwinst boekt. Wellicht speelt bij hem de griep ook een beetje mee waardoor hij ook jengeliger is. Nu versneld bijvoeden lijkt me geen optie. Een kindje van 6 mnd heeft gewoonweg nog veel melk nodig. Overigens heb ik zelf in soortgelijke situatie gezeten. Alles is goed gekomen en ik heb daarna nog heel lang gevoed! Ziek zelf lekker uit, dan kan je weer bergen verzetten! Ilse
Hai Ilse, Bedankt voor je fijne reactie. Gisteren kolfde ik bijna niets meer (stress, huilend kind, niet geslapen etc etc) en alles was op. We hebben toen alle merken kunstvoeding die we konden vinden in huis gehaald en hij lust de Friso. Ik ben geen voorstander van kunstvoeding (al is het heus geen slecht spul ofzo, maar je weet wel...) maar het gaf mij even adempauze. Ondertussen ga ik natuurlijk gewoon door met frequent kolven maar omdat de druk van de ketel was heb ik nu ook weer productie raar toch hoe dat werkt zo'n lichaam. We hadden voor het eerst in een week een tevreden kind na een flesje kunstvoeding en dat was toch ook wel even wat waard. Ik snap het niet heel goed, want hij beet niet omdat er weinig melk was, toen hij begon met bijten was dat er nog in overvloed. Hij wilde echter niet zo graag de borst want was zelf ook niet zo lekker en sindsdien bijt hij. Ondertussen wil hij helemaal niet meer aan de borst, maar ik blijf het stimuleren en ik dring het niet op. Vanavond ga ik proberen slapend aan te leggen. Op andere momenten van de dag lukt dit niet, dan slaapt hij niet diep genoeg. Ik houd er wel rekening mee dat het misschien niet meer zal lukken. Over het vacuum verbreken: We hebben en prikkelbaar kindje (gaat steeds beter) en hij laat per voeding wel zo'n keer of 10 los. Het gaat dus mis als hij weer toehapt. Ik begin zo langzamerhand het idee te krijgen dat mijn melk hem niet genoeg vulde. Hij dronk nog steeds elke 2,5 uur (met bijna zes maanden en 8 kilo!) en soms wel vaker. Aan hoeveelheid lag het niet, want hij spuugt wel steeds weer wat uit... Kan dit? Zit er soms gewoon weinig in? Hij heeft al twee tandjes inderdaad, daarom doet het ook zo zeer en ligt de boel open. Misschien krijgt hij inderdaad boventandjes. Vandaag is hij bij oma en is mama even aan het bijtanken! Groet, Ireen
Nou... Het lukt niet. Hij wil niet meer... Als hij hapt dan bijt hij gelijk. Hij was woensdag de hele dag bij mijn moeder geweest en ik had echt gehoopt dat hij als hij thuis kwam lekker bij me zou drinken, maar hij beet gelijk. Ik bied nu ook even niet aan. Wel huid op huid contact natuurlijk maar ik kan het even niet meer hebben, dat gebijt. Ik kolf nu vier keer per dag en wil dat voorlopig blijven doen. Wil heel graag dat hij mamamelk blijft krijgen. Ik geef 's avonds een flesje kunstvoeding (heb ik nooit gewild maar het kolven en gerommel met flesjes en kleine porties drinken en alles is heel intensief en heb het nu uiteindelijk toch gegeven om mezelf wat ruimte te geven) en hij heeft daar vannacht een keertje op doorgeslapen. Bizar, maanden heb ik hierop gehoopt en nu mis ik hem 's nachts. Ben wel wat meer uitgerust en kan het wat meer relativeren, maar verdriet heb ik wel. Wat is dit zonde... Heb wel heel erg genoten van het borstvoeding geven. Zou zo graag willen dat hij nog 1x zou drinken. Ik heb trouwens paarse tepels met in het midden wit weefsel na het kolven, hoe kan dat? En hij lust een flesje alleen goed warm, zijn dan echt alle antistoffen dood of heeft het nog wel zin dat ik alles kolf als het echt warm gemaakt wordt? Groetjes, Ireen
HaLLO Ireen, Hoe is het nu met jullie pitbulletje? Wat goed van je dat je op deze manier voor jezelf rust hebt ingebouwd. Ik vind het verbazingwekkend dat hij zo blijft bijten. Heeft hij soms zelf ergens last van. Oortjes? Je noemt zelf dat het een heel prikkelbaar kindje is. Heb je al eens gedacht om eens bij een osteopaat langs te gaan. Ik ken enkele kindjes met soortgelijke probleempjes die daarmee enorm geholpen zijn en niet meer bijten. Wat je beschrijft over die tepel, kan het zijn dat je vacuum te hoog staat. Als het verder geen last geeft kan het niet echt kwaad. Het komt doordat er bloed uit het witte deel is weggetrokken. Wat betreft het opwarmen. De antistoffen gaan kapot bij warmer dan 42 graden. Dat is de temp waarop bepaalde eiwitten van structuur veranderen. (daarom is het ook zo gevaarlijk als je zelf hogere koorts krijgt dan 42 graden). Hoe warmer de melk wordt hoe meer stofjes stuk gaan. Toch blijft er nog veel goeds over. Niet alles kan met hitte kapot gemaakt worden. Al met al een heel verhaal. Succes Ilse
Hai Ilse, Hier gaat het overwegend goed. Jens drinkt niet meer aan de borst. Héél af en toe als hij erge honger heeft wil hij wel eens goed aanhappen maar hij laat na een paar slokken weer los en durf dan niet meer aan te laten happen, omdat hij dan gaat bijten. Hij liet overigens altijd veel los tijdens voedingen. Hij heeft ook nog een paar keer gebeten, Tja, t líjkt erop dat hij het niet meer snapt! Flesjes drinken gaat goed. Ik doe de meeste voedingen en kleed me dan nog steeds gewoon half uit. Merk ook dat hij daar behoefte aan heeft en het is een heel prettige, intieme manier van voeden waar wij ons beide fijn bij voelen (al zou het nog zoveel fijner zijn om hem gewoon aan de borst te hebben). Hij drinkt zo'n 1300 ml per dag en dat is voor mij teveel om te kolven. Ik vind dat heel moeilijk maar probeer me er wel bij neer te leggen. Na alles wat wij de afgelopen 1,5 jaar voor onze kiezen hebben gehad zit 8 keer kolven op een dag er gewoon niet in. Inmiddels heeft de huisarts gezegd dat hij KMEA heeft, wat eea zou kunnen verklaren (veel zuigbehoefte, krampjes, vaak drinken, onrust en wellicht ook het bijten?). Na de start van KV heeft hij eczeem en obstipatie gekregen (hij heeft bij mijn moeder per ongeluk een dag gewone KV gehad ipv HA). Ik heb de 15e een afspraak bij het CB, en hoewel ik niet een heel erge CB-fan ben wacht ik even af wat zij zeggen, want ik zou dan wel willen testen. Ik eet echter al vegetarisch dus ik moet even kijken in hoeverre een dieet haalbaar is, aangezien ik ook rekening moet houden met een forse aanleg voor osteoporose. Temeer vanwege de (mogelijke) KMEA en de aanleg voor osteoporose kolf ik door zolang het gaat, en hoe vaak het gaat. De rest vul ik aan met KV. We zijn bij een osteopaat geweest. Deze kon niets vinden. Later heeft een orthopedisch manueel therapeut forse Kiss vastgesteld, succesvol behandeld en eindelijk van het inbakeren af! Ik twijfel om nog naar een osteopaat te gaan, sta ervoor open maar dan moeten ze wel goed kijken, aangezien de Kiss overduidelijk was, zij wilde niets doen en heeft ons 2 maanden aan laten tobben, en nu heeft ie een scheef hoofd. Er zijn vast ook goede osteopaten en laten we eerlijk zijn, we hebben het altijd wel eens mis in ons vak, maar ja... Is het normaal dat hij (ik schat hem bijna 9 kilo) 1300 ml drinkt? Ik vind het zo veel... Hij drinkt met een newborn speen en poept en plast zich een ongeluk. Bijvoeding komt niet veel van binnen nog (Rapley). Is moedermelk echt altijd voedzaam genoeg of zou het eventueel heel misschien toch zo kunnen zijn dat het niet toereikend is? Ik geef momenteel 2/3 mamamelk met 1/3 KV (door elkaar dus) en merk dat als ik eens een flesje pure mamamelk geef hij het daar geen 2 uur op uithoudt (180 ml!)... Ik hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad! Heel verhaal weer geworden... Groetjes, Ireen
Hallo Ireen, Jemig jullie hebben inderdaad al een heel traject achter de rug. En dan ook nog die allergie. Je vraagt of 1300 ml genoeg is. Is wel goed, kan meer maar ik zie wel vaker dat juist kindjes met enorme allergien veel minder binnen krijgen. Alsof ze zelf aanvoelen dat meer niet goed is en ook dat andere dingen niet goed zijn voor ze. Ook de overgang naar vast voedsel (met Rapley is prima) gaat wat anders. Zoals jij het doet is prima. Hij krijgt zelf de kans te pakken wat hij wil. Intuïtief nemen ze echt de producten niet die ze niet verdragen. Als je meer advies wilt over dieten e.d neem dan eens contact op een goede dietist. Ik mail je daar meer over. Heel veel succes en je doet het goed zo! Ilse
Hai Ilse, Bedankt voor je reactie. Ik heb je mail ontvangen, ik wacht het bureautje af vrijdag, neem een en ander in overweging en ga dan een keuze maken welke weg we (eerst) inslaan in de hoop op iets meer rust omtrent voeden en nachten (de onrustige nachten komen niet door honger overigens, ben ik inmiddels achter. Ik begin te denken dat er echt iets is en ga nu de afweging maken hoe we verder gaan (al dan niet alternatief)). Ik weet niet of ik het hele traject in wil gaan om hem weer helemaal aan de borst te krijgen omdat ik zelf momenteel niet heel stabiel meer ben, en ik wil bovenal lichamelijk en psychisch gezond blijven om het goed te doen en te houden. Ik stel mezelf iedere keer teleur door te blijven vechten en proberen. Borstvoeding is het beste voor m'n baby maar veel belangrijker is een gezellige fitte moeder die straks niet een jaar bij hoeft te komen van een jaar voeden. Soms moeten we accepteren dat sommige hobbels niet te nemen zijn, maar dat duurt even. Ik neem dus eea even in overweging en ben blij met alle hulp die ik van je heb gekregen. Vandaag is mijn menstruatie weer op gang gekomen en ik ben er superblij om want hopelijk kolf ik daarna weer wat meer! Bedankt voor alles, ik zal je over een tijdje laten weten wat eruit is gekomen, als er iets uit komt. Alle goeds voor 2010!
Okee, misschien niet gepast om hier te plaatsen ofzo, maar ik doe het toch maar; gecondoleerd en veel sterkte!
Dank je voor je medeleven! Ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe het met het allergieverhaal en het drinken gaat? Lees het wel een keertje Ilse