De 'R' niet uitspreken, wanneer actie ondernemen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eylem, 28 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn jongste van bijna 4 heeft de R nooit gezegd. Ze vervangt hem meestal door een L of een J. Bloek (broek), kjullen (krullen) etc etc. Nou klinkt het op zich heel grappig en schattig, maar ik vraag me af tot wanneer dit 'mag' of wanneer ik contact op moet nemen met logopedie? Op internet vind ik dat dit tot 5 jaar nog kan voorkomen, maar dat lijkt me zo rijkelijk laat. Ik ken niemand van 5 die de R niet uitspreekt en ik wil niet dat ze er op school last van krijgt, of dat we straks te laat zijn. Ervaringen?

2. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    De R is de laatste letter die de kinderen moeten beheersen. Dit hoeft pas als ze 6 zijn. Dus nog rustig afwachten. Je dochter heeft nog genoeg tijd om hem te leren.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De R moeten ze met 6 jaar kunnen. Mijn oudste van 8 kan hem nu wel, maar nog echt niet mooi rollend. Mensen verstaan hem nu wel.

Begin groep 2 kwam hier de logopedist langs in de klas. Daar werden deze kinderen ook gesignaleerd en konden ze naar een logopedist voor oefeningen als dat nodig was.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
  5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zie net dat je in dat topic ook had gereageerd, alleen had je het toen over je oudste ;)

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Mijn zoon heeft 3 maanden logopedie gehad en toen kon hij de R mooi zeggen. Hij moest eerst beginnen met gorgelen met water en daarna zonder water en zo stap voor stap verder met allerlei oefeningen tot hij het kon. Nou zei de logopediste dat ze een paar fasen doormaken: de R als J uitspreken, daarna als L en dan komt de R. Mijn zoontje bleef met 5 jaar nog steeds bij de J hangen en daarom kon je spreken van een achterstand in die fasen en daarom kreeg hij ook logopedie. Maar in principe hoeven ze het pas met 6 jaar te kunnen.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg logopedie omdat ik een keel-r had ipv een tongpunt-r, gelukkig doen ze dat nu niet meer ;)

Maar met 4 hoeft het nog niet! Dit soort dingen kunnen soms ineens komen. Mijn oudste kon geen kn- zeggen, dus geen knap, knot, knuffel, knabbel... Dat werd klap, klot, kluffel, klabbel etc. Maar pasgeleden zei ze het ineens, en sindsdien kan ze het!

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh echt? Ik kon me het niet meer herinneren, haha! Zal zo eens even teruglezen. Maar goed om te horen dat het bij jouw jongste dus met 4,5 over was.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat interessant van die fases! Ze zegt nu de L, dus dan wachten we nog even af :) dank je wel voor je reactie

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Rest natuurlijk ook bedankt, hier komt idd ook logopedie in groep 2 om iedereen te testen, maar ik vroeg me af of dat wellicht te laat was. Goed, dan wachten we rustig af wanneer de RRRR zijn intrede doet bij haar ;)

11. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Oh ik heb ook zo'n 'r', ik kan hem ook echt niet net mijn tong.
    Maar heb geen logopedie gehad overigens.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, logopedie daarvoor is ook echt niet nodig. Keel-r is ook echt prima. Net zoals limburgers geen logopedie krijgen als ze een zachte g hebben ;)

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.923
    3.944
    113
    Inderdaad pas met 6/7 jaar.
    Maar als je je zorgen maakt kan een consult nooit kwaad. Als het goed is word ze op school ook gescreened in groep 2.

Wel grappig om te lezen van die fases van de 'r'. Mijn dochter zei hem eerst inderdaad ook als 'j' of ze liet hem weg. Late werd het de 'l', maar toen praatte ze sowieso even wat slordiger (een, tlee, dlie) en laatst ineens was ze aan het tellen, een, twee, drie! Dus ik; heeee kun je dat nog eens tellen?

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik kon de 'r' ook pas goed uitspreken toen ik 6 was. Daarvoor was het meer een soort 'g' achter in mijn keel.
    Weet dat ik het een paar weken geoefend heb als ik naar school liep, gewoon uit mezelf, want ik wou het goed leren. Dat werkte, ik kon daarna mooi een rollende r zeggen :).

15. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ja ik had trouwens op eigen verzoek om logopedie gevraagd maar wel pas in groep 2. En met 3 maanden logopedie kon hij m ook uitspreken dus al begin je er pas later mee het is zo aangeleerd. Heel grappig hoe dat gorgelen met water en dan met speeksel en dan zonder gaat en ineens komt die R eruit.

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden kan de R prima uitspreken. Hij heeft juist moeite met de -ng klanken. Zo wordt springen sprinnen, langs lans, bang ban etcetera.

Ik vrees dat we daarvoor nog wel bij logopedie belanden. In groep 2 krijgt hij sowieso weer een formulier van logopedie mee met de vraag of wij ook bijzonderheden bij Aiden merken. Zo ja, dan kan hij in aanmerking komen voor logopedie.

17. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Even inbreken hoor. Mijn zoontje heeft al heel lang logopedie en de enige klank die hij nu nog moet leren is de 'ng' klank. Ook hij maakt er een 'n' van.
    Het trucje dat hij nu heeft geleerd, is om eerst de 'ng' geïsoleerd te zeggen. En hij moet bij het maken van de klank zijn mond (wijd) open houden. Om een 'n' te maken, sluit je namelijk je mond. Ik merk nu echt al wat vooruitgang bij mijn zoontje! Misschien heb je er iets aan. Mocht je vragen hebben, moet je me maar een pb'tje sturen.

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Hey dat heeft mijn jongste ook. De -ng klank kan hij niet. Ik dacht laatst ook aan logopedie. Hij begint binnenkort op school en zal eens de logopediste daar aanspreken om te vragen wat daarvoor een beetje de norm is om te beginnen met logopedie voor alleen die klank. Hij kan de R klank itt zijn broer wel uit zichzelf zeggen.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier altijd problemen met sch...
    De losse klanken gingen wel.. Maar de combi leek onmogelijk.
    Met een jaar of 5 vond ze het zelf heel vervelend en hebben we het bovenal heel veel geoefend.

En zo konden we na een tijdje gewoon weer boodSCHappen doen ipv boodsappen...
    En lekker naar de SCHaapjes ipv de saapjes.

Maar het was echt heel lastig bleek...
    Voordeel dat ze de losse klanken wel kenden is dat we het gewoon op konden bouwen. De losse klanken achter elkaar... En dan steeds korter op elkaar tot het eindelijk lukte.

Weet nog precies waar.. Want daar hebben we heel lang gestaan met allerlei sch-woorden die "ineens" allemaal goed gingen :)

20. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    En mocht ze naar de logopedie moeten, mijn zoon had met 2 x logopedie de R geleerd! Dus gaat erg snel. Eventueel een tip: laat haar proberen te gorgelen. Mijn logopedist gaf dat als tip.

Deel Deze Pagina