Hoi dames, Vaak heb ik hier nog niet gepost maar lees al een tijdje hier op de site. Zit hier nu tranen met tuiten te huilen en ben ten einde raad. Hier mijn verhaal (sorry voor het lange verhaal ). Mijn 2e dochtertje Lotte is gisteren 5 weekjes geworden. Mijn eerste heb ik 6 weekjes borstvoeding gegeven en ben langzaamaan gaan afbouwen (1 voeding per week) en toen ik moest werken was ze volledig over op fv. Met de 2e zwangerschap ben ik me gaan inlezen en de spijt kwam boven van het vroege stoppen. Nu ging ik het anders doen, had ik me voorgenomen. Lotte is geboren op 1 juli en heeft meteen na de geboorte gedronken. Heb vrij grote borsten en de eerste week (heel warm) was ze tot 9% (geboortegewicht is 3750) afgevallen ondanks dat ze supergoed dronk. Dit was mede het warme weer. Toen op advies vk gaan voeden om 2,5 uur en binnen 2 weken was ze terug op gewicht. Bij de eerste aanleg is mijn rechtertepel stuk gegaan en tot op de dag van vandaag is dat nog zo. Blijkt dat we spruw hebben gehad en bij 2 weken had ik ook nog eens een borstontsteking. Dit alles hebben we overleefd. Mijn dochter slaapt overdag heel weinig en huilt zeer veel. De nachten gaan wel heel goed. Als ze om 23.00 een voeding op heeft gaat ze 00.00 uur slapen tot vaak 6 uur half 7 (van oververmoeidheid??). Het huilen overdag zie ik als pijn. Ze zwaait met haar armen en benen en maakt vuistjes, ze stampt en loopt rood aan. Laat heeeel veel stinkscheetjes en haar ontlasting komt eens in de 4 dagen ofzo (gelig). Ik voedde om de 4 uur zoiets. Ik heb heel veel melk. Ze drinkt bij een voeding aan 1 borst en ze stopt ook niet zelf met drinken. Zondag moest ik naar een feestje en heb ik gedurende de week wat gekolft na een voeding, 50 cc uit de borst waar ze dan ook de hele voeding al van had. Oma heeft 120 cc gegeven met de fles en ze was tevreden, ik ging die voeding een uurtje later kolven en zowaar kwam er 240 cc uit!!! Ik laat haar 2 x 10 min aan 1 borst drinken. Naar mijn idee krijgt ze zoveel voeding binnen dat het haar pijn doet omdat ze bijna continu huilt. Ze boert ook ontzettend moeilijk. Cinababy en infacol lijken niet te helpen. heb op advies van een vriendin een osteopaat gebeld en dar zijn we dinsdag geweest. niks in haar nekje oid. Het zit echt in haar buikje, heel veel spanning, heel hard en zonder dat ik het zei, dacht hij dat ze veel te veel eet. bij het wegen bij cb was ze in 1 week ook 300 gram aangekomen. Hij adviseerde, na mijn verhaal van het flesje, om te kolven zodat we weten wat ze krijgt en dat niet teveel is. Ik naar huis. Thuis meteen maar mee begonnen. Ook een lc gebeld en die beaamde het idee. omdat ik nog niet vaak kolfde had ik geen voorraadje, ja 1 voeding. Het kolven moest dan ook zowiezo voldoende worden voor de volgende voeding. Dit lukt niet, Lotte ligt naast me op bed te huilen na haar flesje bv en mijn oudste vraagt wanneer ze nou mag ontbijten. uit stress denk ik dat het gewoon niet lukt. Gister moest ik naar het CB en die nacht had ik besloten dat ik ging stoppen. Dit gister aangekaart en ze zag ook wel dat het me hoog zat. Vanwege de krampjes zou nutrilon omneo moeten helpen. Dit gister middag gehaald en overgegaan. Meteen heeft ze eventjes beter geslapen. Wel heb ik gistermiddag, avond en vanochtend en middag gekolfd vanwege de stuwing. ze krijgt dus 5 voedingen (om de 4 uur en de nacht slaat ze over) vandaag waren dat 3 flesjes kv en 2 bv. Ze ligt nu naast me net zo hard te huilen als anders en ik vraag me af of ik hier nu goed aan doe. Ik zit de hele avond al vergelijkbare situaties hiero op te zoeken en weet niet wat ik moet doen. Vind het bv geven wel heel intiem, het voeding in het openbaar is zeker niet mijn ding eigenlijk, tevens vanwege mijn grote borsten denk ik . Wat moet ik nu doen?????? Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven....
Is het geen idee om eerst je borst wat af te kolven en daarna je kindje te voeden zodat ze minder van de voormelk krijgt en meer van de vollere achtermelk. Dan zit haar maagje niet zo vol maar doordat ze de vollere achtermelk krijgt is ze wel verzadigd. Ook zou het een idee kunnen zijn om aan blokvoeding te doen waar je kindje gedurende een bepaalde tijd elke keer dezelfde borst aangeboden krijgt. Dus 1e 4 uur je linker borst en de volgende 4 uur de rechter borst. Ook zou ik toch even de lactatiekundige weer inschakelen want als ik het zo lees wíl je wel borstvoeding geven maar maken de omstandigheden het niet bepaald makkelijk voor je. En www.borstvoeding.com heeft ook heel veel nuttige informatie. Ik zou vooral Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Te veel melk dit artikel even lezen. Heel veel succes!
ik moet zeggen dit klink heel veel al de eerste periode die wij hebben gehad met fynn. hier bleek ook een teveel aan melk en te sterke tsr de boosdoender te zijn van de krampen. op advies de eerste melk afgekolft en het tsr weg laten lopen ( dus borst geven dan gelijk los koppelen en de melk weg laten lopen) daarbij ben ik toen begonnen met een draagdoek en sab simplex het werd toen al een heel stuk beter. het is echt even afzien hoor maar het word echt beter. ik heb echt toen ook gezeg ik stop. ik ben zo blij dat ik het niet gedaan heb.fynn krijgt al 6 maanden bv en ik zou het voor geen goud willen missen. een lk kan je precies uitleggen wat er aan de hand is laat haar eens mee kijken
Hoi Dames, Bedankt voor jullie reactie. Gisteravond nog een goed gesprek met mijn partner gehad en besloten gewoon te stoppen. gisteravond heb ik haar weer aan de borst gelegd en daarna heb ik meteen zelf een onrustig gevoel, is het wel genoeg, doen we het wel goed. Met een afgemeten hoeveelheid (flesje) heb ik dat niet. Alles wat ik haar gegeven heb, heeft ze gelukkig gehad en ik blijf wel een tijdje wat kolven om het rustig af te bouwen. Mijn oudste is nu 2,5 jaar en begint sinds van de week zindelijk te worden, daarbij werkt mijn man bij een loonbedrijf en heeft het ontzettend druk en is vaak pas om half 11 thuis. Ik moet het dus wel alleen allemaal zien te combineren. Gister zat ik echt in de put en was ik hier gaan lezen. Toen zag ik ergens iets over kippepoep in kv. Hier schrok ik zo van en vroeg me af ik het wel goed doe. Nu weet ik wel dat mensen die in bv-forum schrijven ook echt pro bv zijn en wellicht een andere mening hebben dan anderen, maar ik moet het me neit zo aantrekken. Was ook bang dat mensen me zouden veroordelen omdat ik ermee kap. Gister dus nog laatste live voeding gegeven en afscheid ervan genomen. Mijn meisje heeft vanochtend een flesje kv op en ligt nu heerlijk in haar bedje te slapen, is ook echt nieuw voor me. Bedankt voor jullie steun in ieder geval!! Groetjes Nancy
Denk er wel aan dat je niet zo moeten stoppen, als je het niet rustig afbout heb je kans op een Borstonsteking zeker omdat je te veel melk hebt. Jammer dat je stopt, met een consult van een LK was je heel ver gekomen denk ik. Zeker nu met de mexicaanse griep is BV zo belangrijk
Sterkte Nantens! Doe rustig aan met afbouwen (één voeding tegelijk laten vervallen, totdat je geen spanning/stuwing meer voelt en dan pas nog een voeding). Nog een keer borstontsteking zit je niet op te wachten! Jammer dat het maar zo kort gelukt is, maar als dit voor jou beter voelt dan doe je er volgens mij toch goed aan. En die 5 weken BV heeft je dochter toch maar meegekregen! KV is ook veilig; ik heb niks gelezen over kippenpoep daarin, maar het lijkt me een sterk verhaal. Dat spul wordt zo strikt gecontroleerd op kwaliteit!
@Nantens: dat kippenpoep verhaal is écht waar. De fabrikant heeft het zelf toegeven. Ze stoppen er natuurlijk niet echt kippenpoep in maar een bacterie daaruit. Het is natuurlijk je eigen keuze om te stoppen maar jouw probleem (te veel melk) is prima op te lossen ! En wat Noatje zegt over de mexicaanse griep is ook waar. Als je meer info wilt over te veel melk kun je zoeken op bv.com waar een goed artikel staat over blokvoeden. Dit zal jou zeker helpen. Je kan natuurlijk ook een contactpersoon van de VBN bellen of een leidster van de LLL. Dit is gratis. Het zijn moeders die zelf ook kind(jes) aan de borst hebben/hebben gehad en een opleiding hebben gevolgd om juiste informatie te mogen geven. Ze kunnen je ook helpen met verstandig af te bouwen. Dit is zeker belangrijk als je veel melk hebt want dan heb je extra kans op een borstontsteking. Je kunt ze vinden op www.borstvoeding.nl onderaan. Heb zelf ook teveel melk gehad en weet dat het alles behalve prettig is, maar het is allemaal goed gekomen. Verder wens ik je veel succes wat je ook doet.
jeetje meis ik lees je verhaal en ik denk bij mezelf ik vind dat de cb je meer had mogen helpen en je beter had mogen begleiden ik heb ook super veel melk ik kolf per borst 300 ml en dan is het nog op.. dus ook altijd super veel en soms ook echt pijnelijke borsten als ik mijn dochter nu aan leg kolf ik eerst 5 min de druk weg en dat ze het beter en fijner kan drinken laat ze ook niet langer dan 10 a 15 min drinken... omdat ik weet dat ze anders te veel krijgt.. ik zie ook in je verhaal dat je er echt spijt van hebt en zou zeggen ga er verder mee meis.. en net wat de rest zeggen je hebt echt goede sites en je kan ook een lacatiedeskundige informeren misschien dat die weten wat je kan doen succes en ik hoop dat je je hart volgt luister naar jou gevoel die heeft het altijd goed...
en elke keer als ik zo een verhaal lees zeg ik: Ik ben voor borstvoeding maar je mag er niet aan onderdoor gaan. Je kindje heeft niets aan een gestresde mama. Als jij je beter voelt door te stoppen is dat de juiste keuze. Ik hoop dat je wel mooie momenten hebt gehad in je 5 weken borstvoeding. Knuffel!
@Sweetlakecity: en ik denk dan dat veel moeders te kampen hebben met opstartproblemen en dat die vaak heel goed te verhelpen zijn. Natuurlijk ligt voor elke moeder de grens om te stoppen of toch door te zetten anders. Maar dit probleem is gewoon simpel op te lossen. En ts zegt ook dat ze eerder veel spijt heeft gehad met het vroege stoppen. En tja soms is het even doorbijten maar dan denk ik dat is ook in het belang van het kindje. WHO raad niet voor niets aan om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven waarvan de eerste 6 maanden exclusief.
Mee eens. Zelf zou ik het nog even proberen (met hulp), maar een ontspannen en gelukkige moeder is ook heeeeeel belangrijk voor een kindje. Ik denk dat ts met een beetje hulp over een paar weekjes ook ontspannen BV had kunnen geven, maar als dit haar beslissing is (en die heeft ze overduidelijk al genomen) dan moeten wij haar niet proberen daar vanaf te brengen. Ok, ik vind ook dat het CB misschien wat beter had moeten adviseren, maar als een beslissing eenmaal genomen is (wat de beslissing dan ook is) geeft dat wel rust en die rust moeten wij niet weer veranderen in onrust.
ze heeft al gekozen meiden. Juist omdat ze zichzelf ermee had. Als ze voorzichzelf alles heeft gedaan dan is dit de beste keuze. Vandaar mijn antwoord. Ik weet dat er opstart problemen zijn. (herkenbaar) Maar je moet ook wel daarnaast het type zijn voor borstvoeding. En het is waar dat meestal na 6-12 weken het eindelijk een stuk makkelijker gaat.
Dat vind ik één van de verschrikkelijkste zinnen die er bestaat! Er is geen sprake van "type zijn". Elke vrouw is gemaakt om BV te kunnen geven, maar 2% van de vrouwen zal dit om medische reden niet kunnen.... Ik word gewoon misselijk van zo'n zinnetje...
@Nantens: jammer dat het zo gelopen is Voor nu misschien idd even het beste dat je gestopt bent, maar toch nog even mijn verhaal: misschien heb je er voor de volgende keer wat aan... Ook hier dus veel te veel voeding en ik ben daarom voor elke voeding af gaan kolven, totdat het er niet meer uit kwam spuiten, zeg maar. Daarbij zijn we toen Infacol gaan gebruiken en liet ik Thirza halverwege de voeding even boeren, (even verschonen eerst, zodat de lucht al wat los kwam). Dat heeft toen goed geholpen om alles toch een beetje op de rit te krijgen. Omdat ik door aanlegproblemen (Thirza zoog de tepel niet vacuum) met tepelhoedje ben gaan voeden, zat ik dus met 3 dingen: tepelhoedje, kolven en Infacol. Na een week of 6-8 pakte Thirza ineens zelf de tepel, lag ze tegen dat hoedje aan te miepen van: Bleh... ding weggehaald en vanaf dat moment dronk ze gewoon uit mijn borst. Zomaar ineens. Kreeg m'n productie trouwens wel weer een boost van Toen mijn productie wat rustiger werd en Thirza door behandeling bij de osteopaat wat rustiger, ben ik het kolven af gaan bouwen, en toen dat goed ging, ben ik ook de Infacol af gaan bouwen: eerst einde van de dag, later ook aan het begin van de dag. Dat heeft toen allemaal goed geholpen om de problemen die er waren, op te lossen en na een maand of 3 ging de Bv dus eigenlijk heel vanzelf en probleemloos. En wat een gemak dan! Als ik je verhaal zo lees, heb je echt te weinig/slechte begeleiding gehad. Een volgende keer zou ik niet het CB om advies vragen, (die hebben meestal toch wat achterhaalde kennis, helaas), maar een lactatiekundige inschakelen. Had je vooraf ook een BV-cursus gedaan? Heb ik hier toen door BI niet meer kunnen doen, maar heel veel spijt van gehad!
sorry????? iemand met adhd die niet stil kan zitten? Mijn vriendin is het type niet zegt ze want ze kan niet stil zitten en wil het liefst dat andere haar helpen met voedingen. Dus...maar oke hier gaat de discussie niet over he. zucht.
Tsja, sommige vrouwen zijn misschien stiekem toch geen zoogdier... (trouwens niet bedoeld tegen de topicstarter, voordat er weer reacties komen, maar in het algemeen) Ik denk dat op deze beter een slot kan. Ze heeft duidelijk al een keuze gemaakt, en een discussie over de voor- en nadelen van bv lijkt me overbodig...
Hoi Dames, Nou ik heb hier nogal wat teweeg gebracht! We zijn nu een paar daagjes verder en de rust begint hier terug te komen gelukkig. Ik ben begonnen met fv en daarnaast kolven wanneer het mij uitkomt. Dit geeft voor ons veel minder druk. Nu ging dit een aantal daagjes goed maar ik merk dat ik moeite heb met tsr op te wekken. Mijn rechter borst (die altijd problemen heeft gegeven, spruw en bo) krijg ik bijna niets meer uit. Ik had eigenlijk gedacht dat als ik 3 x per dag zou blijven kolven voor 3 voedingen ofzo, dat ik het dan zou combineren zonder hiervoor teveel stress te hebben. Is dat mogelijk en hoe kan ik dit het beste aanpakken denken jullie? Is het met kolven ook zo dat je de productie kan verhogen door tijdelijk vaak te kolven of langer achter elkaar? en hoe lang is het gebruikelijk te kolven? Ik heb een medela swing. Groetjes Nancy
Het probleem met de productie ligt aan de leeftijd van de kleintje en de vrij plotselinge mindering van de vraag. Je productie is pas bij een maand of 10 stabiel, voor die tijd is het echt belangrijk om de productie op gang te houden met regelmatige vraag. En met de rechterborst komt het vast wel weer goed bij voldoende kolven. Het is normaal dat je verschillende opbrengsten hebt. Je hoort het vaak dat er een goede en een minder goede borst is, als je dat zo uit kunt drukken. Mocht het toch onverhoops niet bijna gelijk trekken is er nog geen man overboord want het is zelfs mogenlijk om met slechts één borst te voeden. De moeite met de tsr is waarschijnlijk omdat kolven in het begin toch wel wat moeite kost. Je kleintje is er vaak veel handiger in en tsja een baby wekt makkelijker de tsr op dan een machine (goed dat ze er zijn hoor daar niet van). Je kunt je productie verhogen met kolven door het vaker aanleggen te simuleren door vaker te kolven. Langer kolven in de zin van echt veel langer zou ik niet doen, omdat dit volgens mij minder goed werkt en meer druk op de tepels veroorzaakt. Ik denk dat de meesten kolven totdat er niets meer uitkomt, of een minuut of 15/20 en dan naar de volgende borst gaan. Eventueel kun je korter kolven en dan dat ritueel 2 keer herhalen. Enkele tips om te kolven: - Warmte: hou er een warm kompres of een kop thee tegenaan. - Masseren: van te voren en eventueel tussendoor bijvoorbeeld als je 3 of 4 borsten kolft (links, rechts, l, r bijv), en misschien helpt het ook om de borst stevig vast te houden/zacht te knijpen terwijl je kolft. - Rust: neem je tijd voor zover mogelijk. Krantje erbij/tv aan/kopje thee. Meer informatie over kolven: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afkolven: hoe kolf ik genoeg melk? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afkolven van moedermelk Veel succes
Ik sluit me aan bij Devy je kan bv en kv combineren maar vaak gaat het niet goed als je zo snel begint. Je kan het proberen maar hou dat in je achterhoofd. Je tsr kan ook langer op zich laten wachten omdat je productie nu zo gering is. Maar wat Devy noemt klopt ook (een kindje wekt makkelijker een tsr op dan een kolf) Vaker kolven is de oplossing als je je productie weer wilt opkrikken.Vaker maar korter kolven is effectiever dan weinig en dan lang kolven. Een dubbelzijdige kolf is weer effectiever dan een enkelzijdige kolf. Verder kolf je niet naar tijd maar als er niet veel melk meer uit je borst komt wissel je van borst. Dat wisselen van borst kun je meerdere keren doen per kolfsessie om zo je productie weer op te krikken.