Vraag me af wanneer jullie jullie kindje uit bed halen in de ochtend. Het is hier nog aardig wisselend kwa voedingen. Kleine is tien weken. Maar waar het me nou om gaat. Halen jullie je kindje na de vroege voeding, dus tussen 6:00 en 8:00 ook daarna uit bed. Dus aankleden en mee naar beneden. Ik leg hem eigenlijk daarna altijd er weer in, maar soms slaapt hij dan nog pittig lang waardoor je in de knoei komt met de fles laat op de ochtend. Dan is hij maar zo kort wakker daarvoor dat die middagslaapjes die ik er standaard in wil houden wat moeizamer gaan. Dus graag wat advies of ervaring hoe dat bij jullie is met zo een kleine. En dan nog een vraagje. Gaat de nachtvoeding er van zelf een keer af? Of moet je daar wat aan doen om je kleine te helpen/sturen daarin!!
Toen ik nog verlof had werd mijn dochtertje ook vaak nog tussen 5 en 6 's morgens wakker. Na de voeding gingen we lekker nog even slapen! Vaak tot een uur of 8/9. Nu ik weer aan het werk ben slaapt ze gelukkig iets langer, tot een uur of 6/7. Nu gaat ze na de voeding eerst even spelen (op sommige dagen moeten we in de auto naar haar oppasadres) en daarna weer slapen (na ongeveer 2 uur wakker). Het middagslaapje is hier altijd afhankelijk van hoe laat het ochtendslaapje valt.... globaal is dat wel ongeveer op dezelfde tijd elke dag maar het scheelt ook gauw wel eens een uurtje. Daar doe je gewoon niks aan. Mijn dochtertje slaapt de ene keer ook maar drie kwartier en de andere keer wel 2 uren...
Hoi, Mijn zoontje is 7 maanden, en bij hem is het nog steeds elke dag verschillend hoe laat hij zijn dag begint.. ik maak hem nooit wakker en volg gewoon zijn ritme. De ene dag begint zijn dag om 7 uur en gaat hij daarna niet meer slapen. De andere dag komt hij om 7 uur drinken en slaapt hij daarna weer verder tot 9 uur.. Dus elke dag zijn de tijden weer anders. En als ik hem wel altijd op hetzelfde tijdstip uit bed laat komen, klopt het dagritme nog niet, want de ene keer is zijn slaapje 3 kwartier en de andere keer 2 uur.. daar is geen peil op te trekken. Dus ik volg gewoon mijn zoontje en daar voelen we ons allebei goed bij.. En die nachtvoedingen worden vanzelf steeds later, maar je kindje is pas 10 weken, dat komt nog wel.. Succes!
Hoezo wil je je kindje in zoon strak schema stoppen? Waarom moeten de tijden perse t zelfde zijn? Laat je kleintje lekker zou ik zeggen Hier na de voeding van sochtends vroeg ging ie gewoon naar bed, 6 uur is voor mij echt nog nacht haha En daar paste ik het schema op aan zeg maar En die nachtvoeding.... Geduld die verdwijnt anzelf wanneer je kindje er geen behoefte meer aan heeft
Ik haalde hem gewoon uit bed wanneer hij wakker werd en hij krijgt drinken wanneer hij honger heeft. Naar tijden kijk ik niet, waarom zou je dat willen? Ik denk dat je het daarmee jezelf alleen maar onnodig moeilijk maakt.
Nou vandaag bijvoorbeeld lag de kleine om 21 uur in bed. Om 5 uur kreeg hij weer een voeding en slaapt meteen door tot een uur of 8. Soms laat ik hem dan nog in zijn bed spelen. Vandaag gaf ik hem rond half 9 een voeding. En ik legde hem terug. Daarna toch maar weer bij me in bed gepakt om samen verder te liggen. Uurtje later heeft hij dan nog een kort dutje gedaan. Soms laat ik hem dus gewoon in zijn bed liggen totdat ik zin geb om op te staan. Als mijn man er niet is pak ik hem soms bij me. Ik had zoiets straks kan het allemaal niet meer zo vaak samen knuffelen in de ochtend als ik weer moet werken hihi.
Hier liet ik de rest van de dag altijd een beetje afhangen van het moment van de eerste voeding 's morgens! Voor 7u ging ze sowieso altijd weer naar bed na een voeding en sliep dan ook lekker door... Je kindje gooit z'n 'schema' nog zo vaak door elkaar... komt vanzelf wel! En wat betreft die nachtvoeding: komt ook vanzelf een moment dat ie door gaat slapen, bij de een is dat altijd wel wat eerder dan bij de ander!
Mijn dochter wordt meestal tussen 5 en 8 uur wakker. Het is altijd verschillend.. maar ik leg haar eigenlijk altijd gelijk weer terug.. zodat ik ook nog even verder kan slapen.. ongeveer 3 of 4 uur later wordt ze zelf wakker voor de volgende voeding.. en dan gaan we aankleden etc.. Ik zou proberen om je baby toch na 3 a 4 uur wakker te maken en dan ook lekker spelen.. ik probeer ook altijd wel een beetje te rekenen anders komt het 's avonds niet uit.. later als 12 uur 's ochtends de 2e fles doe ik eigenlijk niet..
Ik neem mijn zoontje altijd in bed voor de eerste voeding, die is tussen 6.00 en 8.00. Dan gaan we samen even kletsen/spelen en meestal is hij na een uurtje weer moe en gaat hij weer naar bed. Als ik hem meteen terug leg dan gaat hij protesteren. De tweede voeding is altijd rond 11.00 (tijdstip eerste voeding maakt niks uit, hij wordt vanzelf wakker) dus als ik 's ochtends niets heb slaap ik ook nog vaak een uurtje of 1,5. Heerlijk!
Ik hoef me kindje niet in zo een strak schema hoor. Maar was gewoon even benieuwd hoe dat bij andere loopt. Hij is prima tevreden zoals het nu loopt hoor. Is gewoon nieuwsgierigheid hoe het bij andere gaat en misschien haal je er nog wat handigheid uit. Ik ga graag in de nacht er nog uit voor de kleine. Gewoon allemaal kennis opdoen en ervaring van andere horen.
Maar in je eerste post zeg je toch dat je die middagslaapjes erin wil houden op die tijden? En dat dat moeilijker gaat omdt hij nog niet lang wakker is? Of begrijp ik je verkeerd? Als het dus moeilijker gaat kan je concluderen dat hij nog niet moe genoeg is en je het slaapje wat moet uitstellen tot hij wel moe is
Volgens mij gaat het Ingeping helemaal niet om een strak schema, maar om wanneer ze haar baby uit bed moet halen om de dag te beginnen en lekker aan te kleden etc. Waarom wordt er zoveel veroordeeld hier op het forum? Als het onderwerp je irriteerd, reageer dan niet Ingeping: dat omkleden / wassen / gezellig mee naar beneden is nog niet echt aan de orde bij die kleintjes. Ze worden 's ochtends wakker en krijgen dan direct een fles. Eventueel daarna zou je je kleintje kunnen omkleden ofzo. Je kan ook je kleintje 20minuutjes eerder wakker maken voor de 2e ochtendvoeding (dus de voeding na de 1e ochtendvoeding) en dan even badderen/omkleden. Nu moet ik zeggen dat ik daardoor soms er niet aan toe kom mijn meisje om te kleden. Ze heeft nog dagen (ook 10wkn oud) dat ze veel slaapt, van voeding tot voeding... Als mijn meisje om 06:00 u wakker wordt voor haar 1e voeding, dan neem ik haar mee naar beneden en "begin" ik de dag met haar, lampen aan, daarna spelen in de box etc. Ze gaat dan vaak rond 07:15 u weer naar bed en slaapt ze tot 09:30 uur. Als ze wakker wrodt voor 06:00 u (zoals vanochtend 05:15) dan geef ik de fles op haar kamertje en daarna gaat ze direct weer haar bedje in en slaapt ze nog flink verder, tot 09:30 zo ongeveer. In beide gevallen herpakt ze dus het ritme van zo rond 10:00 u de 2e fles. Dan heb ik dus ook even de tijd haar om te kleden enzo. Wat de nachtvoedingen betreft, kijk even bij flesvoeding onder topic "nachtvoeding afbouwen". We zijn daar flink met elkaar aan het kletsen en de gouden tip zit erbij maar t moet natuurlijk wel werken bij je kindje. Elk kindje is anders maar t is het proberen waard. Hoe ziet je "ritme" er zo ongeveer uit?
@Petra ons ritme is nu ongeveer zo. Hij wordt in de nacht meestal rond half 3 wakker voor een fles. Daarna slaapt hij tot een uur of 7/half 8 hij krijgt dan een fles op ze kamer en stop hem weer lekker in bed. Hij ligt meestal even te rommelen en valt dan in slaap tot 9:30 ongeveer. Dan aankleden en naar beneden. Lekker even kletsen en in de box. Hij doet dan nog weleens een dutje in de box. Dan rond 11 a 12 uur net hoe hij de ochtend start krijgt hij een fles en dan gaat hij ze bedje in voor hoelang hij slaapt. Dat wisseld. Dan weer beneden kletsen en in de box. Uur of 15 a 16 uur weer een fles en dan gewoon in de box en doet dan nog wel een tukkie. Laatste fles rond 19;30 a 20 uur. En dan slaapt hij altijd 6 uur achter elkaar door. Dus dan wordt het half drie in de nacht!! Dus wel een aardig ritme volgens mij... @Sam: het is hoe je hem opvat. Ik wil dat middagslaapje er idd inhouden. Dan ligt hij echt boven in ze bedje. De rest van de dag niet. En ja die tijden wisselen idd wel. Het ging me er daar om dat als ik hem na ze vroege fles in de ochtend weer in ze bedje doe hij weleens lang slaapt daarna dus dicht tot de eind van de ochtend fles. En aangezien hij hier eigenlijk altijd na de fles ze bedje in gaat is hij idd niet altijd even moe. Maar nu ik het ytpe is het gewoon een idee voor mezelf om hem zoveel tijd voor die late ochtendfles gewoon even naar beneden te halen....
De nachtvoeding gaat er vanzelf een keer af. Hier met 8 maanden ( echt waar hoor ! ) maar met 4 maanden dronk ze 's avonds geen fles meer en ging ze om 19.30 naar bed, werd om 5 uur wakker voor een voeding en sliep dan weer redelijk. Ik ging toen zelf ook lekker vroeg naar bed. Mn zoontje drinkt meestal tussen 6.30 en 8 uur de ochtendvoeding. Ik ga dan wel uit bed, verschoon zn luier ( doe ik met de 3 a 4 uur voeding niet ) maar laat zn slaapzak aan en leg hem na een half uurtje/uurtje terug te slapen. Dan is hij vaak rond 11 uur wakker, en gaat 2 uur later ofzo weer slapen ( 13u? ) Na 16/17u blijft hij meestal wakker ( soms wat huilerig ) tot 19.30-21u en dan gaat hij vanaf 21u de nacht in. We voeden op verzoek vandaar de ongeveer tijden. Als hij om 19u drinkt krijgt hij nog een late avondvoeding, als hij om 21u drinkt dan gaat hij de nacht in tot hij zelf komt.
@Suusjeh: Ik voed ook wel op verzoek hoor. Als het een half uur later eerder of een uur later is het maakt niet uit. Maar hij heeft zelf gewoon al een beetje een schema kwa uren. Hij gooit er altijd 4 uur tussen en soms vijf...en ook weleens een half uur eerder. Dus tijden wisselen ook zeker. Probeer het altijd een beetje zo te kneden dat we de avondfles rond 20:00 uur hebben. Dan gaat hij de nacht in!!
ingeping, je kan je uk niet altijd direct na de fles op bed leggen, dat heeft allemaal te maken met hoelaat ze wakker werden en of ze moe zijn. hier net zo oud als jou uk en is ong 1,5 u a 2 uur per keer wakker, soms 1 uur voor de voeding al wakker, en blijft nog maar eventjes wakker na de fles. soms slaapt ze tot aan de voeding en blijft na de voeding nog 1,5u wakker... je zou er s; ochtends voor kunnen kiezen niet standaard na de voeding naar bed doen maar op de vermoeidheidssignalen te letten. einde vd middag wordt hier maar hooguit 45min geslapen. de langste slaapjes zijn in de ochtend en begin middag. wat je ook kan doen is je kleintje niet direct uit bed halen als je hoort dat zw wakker is....vaak slapen ze in cyclussen van 45min, zijn dan even licht wakker en slapen daarna weer verder... aftasten allemaal he met zo'n kleintje!
@Bilou: Heerlijk he lekker je kleine in bed. Ja nu ken je er nog heerlijk van genieten!! @Koon: Hier probeer ik idd dan ook nog even een uurtje of misschien twee te pakken na de ochtendfles. Die ken je altijd wel gebruiken nou. @Wendyha: Ja ik puzzel ook altijd een beetje dat we in de avond het beste uitkomen. We hebben gewoon ervaren dat ons ventje vroeg in de avond in ze diepe/lange slaap valt. Dus een late fles op de avond is niet prettig. Ik ga hem ook niet wakker maken ervoor.
Idd wel een idee Petra dat ik hem dan toch na de fles nog even wakker heb ipv meteen erin. Ja hij begint nu ook wel duidelijk in ze oogjes te wrijven als hij moe is...En ja zeker allemaal aftasten met zo een kleintje. Maar voor zover is hij tevreden. Het is denk ik meer dat je er zelf over nadenkt hoe en wat het beste is...
en oja, je kindje krijgt 5 flessen, waarvan 1 in de nacht en 4 overdag. begin met 5 flessen overdag te geven, en de nachtvoeding als "extra". zolang jij 4 flessen overdag geeft, blijft je kleintje s'nachts komen. 20:00 u de laatste voeding is natuurlijk erg lekker, maar dat komt wel als ze 4 maanden zo ongeveer zijn, of 6maanden sommigen en sommige nog later! de extra nachtvoeding zal dan als eerst komen te vervallen, je kleintje heeft die voeding nu gewoon nog nodig omdat hij overdag te weinig krijgt. Dus overdag elke 4 uur, soms wat eerder als dat zo uitkomt en de laatste voeding niet te laat doen, zo ongeveer 21:30 u is mooi denk ik geef je BV of FV?
Dat is juist het lastige omdat ons ventje echt diep in slaap valt begin van de avond. Wil hem toch niet wakker maken uit die diepe slaap. Snap je logica wel....hij krijgt trouwens flesvoeding!