Bedankt voor de tip van het boek! Ik heb hier een boek van Ria Blom liggen 'regelmaat en inbakeren', maar ik ga eens op zoek naar het boek wat jij noemt. Het probleem is dus, onder andere, dat Indy niet slaapt als we ergens anders zijn dan thuis. Ik pak uitjes als volgt aan, neem even als voorbeeld dat ik haar normaal gesproken om 11:00 uit bed haal: 11:00 wekken & verschonen 11:10 voeden 11:30 boeren, klaarmaken voor vertrek 11:45 op pad normaal gesproken zou ik haar rond 12 uur, uiterlijk half 1 weer naar bed brengen dus het zou fijn zijn als ze rond die tijd dan in haar wagen zou slapen. Maar dat doet ze dus niet, met als gevolg dat ze rond 13u begint te jengelen omdat ze moe is. Dan ga ik naar huis om haar in haar eigen bed te leggen maar dat pikt ze niet.. Dan blijft ze maar huilen! Zoals ik al zei is de enige oplossing dan om haar eten te geven. Maar haar etenstijd is pas om 15u weer.. Pff moeilijk zo'n hummeltje.. Je wilt t beste maar je wilt ook weer niet te toegeeflijk zijn en volgens haar normen gaan leven. Ik ben er ook nog. Ik eet vaak niet omdat ik er geen tijd voor heb als zij overstuur is na een uitje (wel goed voor de zwangerschapskilo's haha)
herkenbaar. Ik laat baby sochtends en smiddags bij het hond uitlaat moment in de wagen slapen. Is ook een ritueel toch?
Ik zou opzich wel een draagzak willen maar het probleem is niet als ze buiten is. Ze is heel lief buitenshuis en gaat dan nooit 'op tilt' zegmaar. Maar eenmaal thuis barst de bom als ik haar weg leg.. Ik ga het meer loslaten inderdaad. In mijn ogen doe ik al alles wat ik kan. Ik wil alleen graag weten of het ok is als ik het toch af en toe doe om haar eraan te laten wennen..
Ik doe het ook niet tijdens slaapjes hoor, juist op het moment dat ze wakker is. Alleen is ze normaal, incl voeden, ongeveer een uur wakker. Moet ik dan zorgen dat ik alles binnen dat uur doe denk jij? Hoe doe jij dat?
ik ga vooral erg mee met mijn baby Wil het niet slapen, prima.Wil het eens eerder zijn fles, ook goed. Een ritme is leuk en goed maar niet ten koste van alles. Zodra ik dat los liet voel ik mezelf beter en een ontspannen moeder heeft vaak ook wat ontspannen kinderen, toch?
Ik snap jouw antwoord inderdaad, maar ik vraag me dan serieus af hoe een alleenstaande moeder dit doet? Die moet toch gewoon door met haar leven, boodschappen doen, naar de tandarts, hond uitlaten etc etc. Ik snap heel goed dat ik moet inleveren maar mijn leven draait toch ook gewoon door? Ik zit nu 24uur per dag thuis en binnen.. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Kennissen en vrienden met baby's die gaan lunchen, winkelen, wandelen etc etc.. Dus het zou moeten kunnen toch?
Nee ik ben daar niet geschikt voor, haha! Ik ben van mening dat mijn dochter niet gaat bepalen hoe laat er wat gebeurt. Ik ben ook wel flexibel, haar voedings tijdstip is bijv 11 uur, dan mag ze van mij wel tussen 10 en 12 om een fles vragen, no problem. Maar ik laat mijn leven niet bepalen door mijn dochter. Als ik om 11:00 een afspraak heb bij de dokter dan moet ik straks gaan afbellen omdat mijn dochter nog niet gegeten heeft en ik daarop moet wachten. Ik wil wel een béétje weten waar ik aan toe ben..
Haha maar dat doen baby's nou eenmaal, je hele leven regeren Toegegeven ik heb er ook moeite mee, maar het is eventjes niet anders.. Komt vanzelf
Iedereen doet het natuurlijk anders, maar wij passen ons heel erg aan aan het ritme van onze uk. Het gaat heel ver, hier wat voorbeelden; - als we een verjaardag hebben, gaat manlief alvast met de 2 oudste en kom ik later als ze wakker is. Geef ik daar de fles en daarna weer met elkaar naar huis. - boodschappen doen we 's avonds, de supermarkt is niet voor niets tot 21:00/22:00 u open toch? waarom daar lopen met een huilende baby? - als ik dingen nodig heb in de stad (hema/kruitvat) ga ik in het weekend even lekker alleen de stad in. - je merkt ook dat je uk straks wat minder goed slaapt of vaak wat eerder wakker wordt voor de fles of langer wakker kan blijven (zo ongeveer 1,5 uur per keer wakker bijvoorbeeld): zorgen dat je kinderwagen in de auto ligt en je tas klaar staat; mocht je kindje wakker worden dan kan je direct wegrijden naar de stad of supermakrt en verlies je niet teveel tijd met nog spullen pakken. - hond uitlaten; zet de babyfoon in de babykamer neer; leg er een telefoon naast. Bel met je mobiel naar de telefoon en neem op. Ga vervogels je hond uitlaten en houdt je mobiel bij je oor. Zolang het stil is aan de andere kant van de lijn slaapt je uk dus nog. Je kan gerust 20minuutjes even wandelen hoor. Vaak slapen ze cyclussen van 45 minuten, worden dan licht wakker en slapen vervolgens weer verder. Lukt dat niet, dan gaan ze huilen. Hang een keykoord om je nek met een plaatje met info met je adres en dat er een baby slaapt / mocht er iets gebeuren onderweg. Hoe gaat t als ze zich aan ons moet aanpassen: - Vanmiddag was het even niet anders, en moest ze mee onze oudste ophalen bij een vriendje. Ik twijfelde of ik haar op bed moest leggen ja of nee...toch maar niet gedaan, eerst de oudste ophalen. Vervolgens heeft ze hooguit 15 min in de maxicosi geslapen, om thuis direct wakker te worden en niet meer verder te willen/kunnen slapen maar wel blijven jengelen etc... - Vorige week intake op het kdv; we namen haar mee in de wagen maar ze heeft 3x een hazeslaapje gedaan om vervolgens thuis ook niet meer de slaap te kunnen vatten. ppfff.... Maar ik ken genoeg vriendinnen die hun uk gewoon meenamen in de draagdoek of de wagen. Ikzelf word daar onrustig van dus doen wij dat niet. Ik moet wel zeggen dat ik ook onrustig wordt om de hele dag en hele week thuis te moeten zitten hoor. Mijn man is nu dinsdag en vrijdag thuis en ik heb nog verlof, dus ik heb genoeg mogelijkheden om nu ff alleen op pad te kunnen. Als ik straks weer werk, weet ik niet of ik er heel blij van wordt om thuis te blijven hangen, maar een goed slapende baby is mij heel veel waard dus daar doe ik het voor! (oja, ik moet er zowiezo wel uit om de oudste naar school te brengen maar ook daar belast ik haar liever niet mee. Als ze slaapt laat ik haar dus lekker liggen).
Misschien heel lullig hoor, maar zo werkt het soms nu eenmaal met kinderen en daar kun je tegenin gaan (en helemaal gek worden) óf je toch aanpassen aan de kleine. Jij hebt voor haar gekozen, zij niet voor jou, dus ik vind het ook helemaal niet raar om je aan haar aan te passen. Vind je ontzettend negatief overkomen tov je eigen baby. Het is geen verwend kind dat jou dwars probeert te zitten, maar je baby! En ik vind je helemaal niet flexibel overkomen. Flexibel is niet tussen 10 en 12 voeden, maar gewoon op verzoek worden. Relax een beetje zou ik zeggen. En ja, sommige kindjes slapen overal en sommigen alleen thuis, dat is niet anders.
herkenbaar; dat heb ik mijzelf ook altijd afgevraagd: waarom doen hun baby's wel lekker slapen in de wagen en de mijne niet? ik vond het ook echt wel eens oneerlijk hoor. Maar ja, je hebt prikkelgevoelige kinderen en niet-prikkelgevoelige kinderen.
Ik ben dus wel een persoon die de afspraak bij de dokter afbelt omdat het niet past in het slaapritme! Zo zie je maar, iedereen is anders. Ik heb echt geen zin om met een jengelde baby te zitten die oververmoeid is, vervolgens te moe is om de fles op te drinken en zo de rest van de dag in het cirkeltje te blijven. Mijn tip voor jou: laat de hond uit als ze slaapt en ga ff een uurtje boodschapjes doen als ze een moment op de dag heeft dat ze niet zo goed haar slaap kan pakken of niet zolang slaapt. Zorg dat alles klaar staat zodat je snel weg kan gaan. Nog een tip: laat vriendinnen bij jou komen lunchen, spreek de komende weken (maanden) veel bij jou thuis af. Mijn vriendinnen begrijpen dat, ik heb dat toen ook bij hun gedaan. Jonge baby's horen nu eenmaal hun rust te krijgen.
O hier ook eentje die zich regelmatig heeft afgevraagd waarom andere baby's wel in de kinderwagen/buggy sliepen en die van mij niet. Doe ik niet meer, word je alleen maar gek van. Gewoon erbij neerleggen en het op een andere manier proberen te regelen. Bij mijn oudste vond ik het ook heel lastig, maar inmiddels denk ik wel eens dat het zo makkelijk was met maar 1 kindje, het is ook iets waar je echt even in moet komen.
Mijn zoontje sliep ook niet in de kinderwagen toen hij 6 weken was. En als hij te laat op bed lag, dan was het ook brullen geblazen. Wij hebben toen echt pas op de plaats gemaakt. Hadden ons kindje verkeerd ingeschat en overprikkeld. Na een week RRR en gebruik van de puckababy ging het weer super goed. Nu is hij imiddels bijna 13 weken en kan ik gemakkelijk ergens op bezoek. Als ik lang wil blijven slaapt hij daar een slaapje in de wagen. Als ik kort wil blijven ga ik metéén na zijn flesje weg (zorg dat alles al in de auto ligt) en heb dan ongeveer een uur voordat ik weer thuis moet zijn. Zo ook met boodschappen doen. Hij heeft inmiddels zelf een perfect ritme aangenomen en ook bij de gastouder zet hij dit ritme door. Toen ons kindje net geboren was vroeg ik mensen bij mij te komen koffie drinken of lunchen. Zodat mijn zoontje gewoon lekker thuis was en ik toch mijn sociale contacten kon onderhouden. Niemand deed daar moeilijk over hoor. Boodschappen doen deed ik dan even heel snel als er iemand op bezoek was of ik gaf mijn vriend het lijstje mee voor na zijn werk. Als je kindje ouder wordt, wordt het steeds gemakkelijker. En inderdaad bedenk je dat je kindje pás 6 weken is. Over een maand of 2 ziet je leven er weer heel anders uit. Echt!
Dan zul je je afspraken bij een dokter bijvoorbeeld moeten plannen rond de tijden dat ze de fles bijna mag hebben bijv. 45 tot 30 minuten daarvoor. En dan thuis fles, knuffelen, evt. nog in de box en moe dan weer naar bed. Ik was heel lastig hoor als ik een afspraak moest en de assitente riep wat tijden dan zei ik dat ik met een baby zit en dat ik bepaalde tijden niet kon. Er zat altijd wel een tijdstip tussen wat wel kon. Ga dat boek maar eens lezen en dan leer je (hoop ik) dat je juist naar je dochter moet kijken en kijken wat zij nodig heeft. En dan merk je vanzelf dat het makkelijker gaat worden en relaxter. En geef je haar een speentje? Je gaf aan dat je soms alleen maar troost kan geven met een fles maar heb je al eens een speentje geprobeerd? Bij de geboorte van je dochter is je leven 360 graden omgedraaid en nu komt je dochter op nummer en en ergens verderop jij pas... Wij plannen ook nog steeds onze bezoekjes ed volgens het ritme dat ons meisje nu heeft. We laten haar bijvoorbeeld wel bij vrienden slapen 's avonds in een campingbedje en dan doen we daar het avondritueel, pyjama aan, flesje en tandjes poetsen en als we dan naar huis gaan leggen we haar thuis zo in haar eigen bedje. Meestal heeft ze dan toch soms wel 10 minuten nodig om in slaap te vallen maar het lukt. Laatst ben ik van mijn principes afgestapt 1 dagje want we wilden naar de dierentuin. Na het middageten heb ik de wandelzitje plat gelegd en ze ging zowaar binnen een kwartier slapen en heeft dit een uur vol gehouden.... Ze is gewend na het middageten te slapen dus ik denk ook dat het daarom zo goed lukte. Maar om mijn lange verhaal even af te sluiten: ik denk dat jij zelf degene bent die zich aan moet passen hoe moeilijk dat ook voor je zal zijn... Heel veel succes!