Ja fijn als het werkt natuurlijk maar menig baby heeft met 6 weken gewoon nog geen vaststaand ritme wat betreft zo'n beetje alles, daarom kijk ik er van op. Heeft verder niet zoveel met consequent zijn te maken.
Tja dat wou ik ook allemaal, voor ik bevallen was zei ik altijd ik neem mijn kind overal mee naartoe ze moet er maar aan wennen. Met als gevolg dat ik steeds met een huilend/krijsend kind ergens zat. Ik had er dus niks aan. Helaas ligt het helemaal aan het kind of dat wel of niet gaat. Wij hebben een dochter die slecht tegen teveel prikkels kan, zelfs nu ze 18 maanden is heeft ze er moeite mee. Ik kan haar zo ergens naar bed brengen waar het rustig is, maar zodra het ergens wat drukker is dan kan ik op miijn kop gaan staan het gaat niet lukken. Ze is dan zo ongelukkig. Je kindje is nog maar 6 weken, er gebeurt al zoveel in het korte leventje en dan ook nog eens andere prikkels. Jou kindje geeft duidelijk aan het niet te kunnen handelen. Hoe lang ben je al bezig met het inbakeren ed? Ze zeggen dat je rust en regelmatig eerst 6 weken heel streng moet toepassen, na die 6 weken mag je een keer iets afwijken en dan langzaam opbouwen. Dit allemaal om het beste resultaat te behalen. En altijd naar je kindje blijven kijken. Sterkte!!!!
Overigens wil ik nog even zeggen dat de eerste 3 maanden gewoon best lastig zijn wat betreft prikkels, ritme etc. Dan kun je wel graag willen dat je kindje aan prikkels went en aan bezoekjes bij opa en oma maar in de meeste gevallen kun je je kindje niet 'gedwongen' aan zulke prikkels laten wennen. Het zal niet sneller gaan door het vaker te doen. Doe gewoon max 1 ding per dag en kijk hoe het gaat, maak je nog niet druk over hoe het gaat over 1 maand want er veranderd nog zat in de tussentijd.
@anoukje: no problem. Ik heb je denk ik idd verkeerd begrepen hoor trouwens. Ik denk trouwens niet dat je kindje nu al echt behoefte heeft aan uitstapjes, dat ze daar nog echt wat te klein voor is om ervan te genieten en geniet ze er denk ik vooral van om in jouw bijzijn te zijn. En zou een draagdoek misschien een optie voor je zijn? Bij mijn oudste wilde ik daar nog niet echt aan, maar nu heb ik gemerkt dat het toch wel heel makkelijk is. Mijn zoontje slaapt niet als ik hem ergens anders neer wil leggen of in de kinderwagen, maar in de draagdoek is hij binnen 10 minuten vertrokken. Ben ik heel blij mee, anders zou ik nergens meer komen. En probeer je niet te druk te maken over het kdv. De meeste leidsters hebben daar echt wel ervaring mee. Mijn zoontje valt thuis alleen maar aan de borst in slaap, maar tot nu toe geen enkel probleem op het kdv. De situatie is daar totaal anders, veel afleiding, veel kindjes die thuis lastig slapen, slapen daar wel goed in en bij een goed kdv denken ze gewoon met je mee.
Super bedankt voor je advies. Ik ben erachter dat ik misschien wat voorbarig ben met haar 6 weken.. Inbakeren doen we al vanaf dag 5 ofzo dus dat zit wel goed. Maar het RRR inbouwen zijn we nu zo'n 4 weken mee bezig. Maar dus tussentijds een keer of 4 uit ritme geweest doordat we een bezoek aan cb hadden of aan (schoon)ouders of iets dergelijks.. Moet ik dan weer opnieuw beginnen met tellen naar 6 weken vanaf vandaag? Dankjewel voor je tips!
Je kind is 6 weken!!!!! Waar heb je het over????? Het enige wat je kind nodig heeft is liefde en blijkbaar rust! Je kindje kan nu niet verwend raken, ze geeft iets aan! En daar hoor je als moeder naar te luisteren. Ik denk niet dat ze je vertelde dat je een slechte moeder bent, maar het komt er denk ik wel op neer dat je kindje nu eenmaal op de EERSTE plek komt. Ik denk dat als je het nu al zwaar vind je nog erg veel te wachten staat..
Nou ik denk dat ik met al jullie hulp wel tot een slotsom ben gekomen: - 6 weken is erg jong om al te verwachten van Indy dat ze zoveel prikkels aan kan. Ik ga dus even RRR strak aanhouden en niet teveel 'rare dingen' met haar doen. Behalve dingen waar ik niet onderuit kan, zoals de hond uitlaten en morgen dat ik met haar naar de vk moet. - boekje van Stephanie Lampe "baby in een ritme" ga ik lezen - een draagdoek ga ik denk ik maar aanschaffen en uitproberen. Misschien werkt dit beter voor Indy - voor de rest iets meer loslaten en relaxen. Bedankt allemaal! Liefs, Anouk
Lees nog even mijn bericht over het feit dat ik het idee had dat ik verkeerd begrepen ben. Dan snap je dat ik het niet zo bedoel zoals ieereen hier denkt. Ik zet mijn kind WEL op nummer 1 en ik heb WEL alles voor haar over... Jammer dat daar door een mede moeder aan getwijfeld word...
Ik heb nu de hele topic gelezen. TS, ik moet eerlijk zeggen dat ik haast van mijn stoel val bij het lezen van jouw opmerkingen over je pasgeboren baby. Ik weet niet waar jij je ideen over de opvoeding en verzorging vandaan hebt, maar je komt over alsof je vooral bang bent dat je kind verwend gaat worden. Tegenmoet komen aan behoeften van je kind leidt niet tot een verwend kind! Dat leidt tot een kind dat zich veilig, geborgen en geliefd voelt, en in zo weinig mogelijk stress opgroeit. Ik heb geen idee hoe jij de komende maanden denkt door te brengen, maar je begint net. Je baby is er net, en heeft nu bijna nergens besef van, dus wordt het alleen maar heftiger. Spontane lunchafspraken en uitgebreide winkelsessies geef je naar mijn mening op op het moment dat je bedenkt een moeder te worden.
Misschien een geruststelling voor je: je baby blijft niet hetzelfde als nu! IN de eerste maanden draaien babys een aantal keren helemaal om, je herkent je eigen kind vaak niet terug. Ze zal steeds langer wakker blijven, steeds meer meekrijgen van haar omgeving, en tussen 6 en 12 weken kan een wereld van verschil zijn voor een baby. Daar zou ik me niet al te druk maken. Wij hebben 3 premature kinderen die de eerste 6 maanden thuis afgehouden zijn van alle prikkels. Ons sociale leven stond helemaal stil. Boodschappen deed ik vrijdagavond als ze in bed lagen. Koken deden we s avonds een keer voor de komende dagen, of helemaal niet. Eten deed ik staand aan de aanrecht tijdens het voorbereiden van de voedingen. Douchen deden we hopelijk 3x per week, als we er tijd voor konden vinden. Voor de rest (wat je ook maar kunt bedenken) hadden we geen tijd, en de kinderen konden het niet aan. Alles draaide om hun ritme en rust (en zkh-bezoeken). En die maanden vlogen ook voorbij, met 6 maanden waren ze zover dat ze naar kdv konden, en die prikkels konden ze ineens ook verdragen. In die tijd planden we uitstapjes nét voor hun slaaptijd, zodat ze in de auto konden slapen. En dan reden wij een uur rond (terwijl de reistijd bijv 20min was) zodat ze goed uitgeslapen op de bestemming kwamen. Dan had ik ong 2uur uitgeruste kinderen. Dan de voeding op visite, en weer in de auto om te slapen tijdens de rit. Je went eraan als ouder, dat hoort bij je nieuwe 'functie'. En de eerste prikkelbare tijd gaat vanzelf over.
Voor jou geld hetzelfde als hierboven; lees even het berichtje wat ik schreef over dat ik verkeerd begrepen ben in dit topic. Als je alle berichten daadwerkelijk had gelezen had je geweten dat ik niet de egoïstische moeder ben die jij denkt dat ik ben.. Maargoed ik weet wel beter, gaan jullie maar lekker slecht over me denken, dan ga ik lekker regelmaat aanbrengen in het leven Cannon dochter.
Denk je nou echt dat ik zo achterlijk ben dat ik dat allemaal niet doe? Rondjes rijden tot ze genoeg geslapen heeft en vervolgens eten geven inplannen? Ik laat me niet afschilderen als een kut moeder! Word hier doodziek van! Ik vraag alleen maar om advies en alles wat ik krijg os verwijten. Flikker dan allemaal lekker om als jullie me geen advies willen geven! Ik ben een goede moeder en ik doe het zoals ik denk dat goed is. Ik vraag nooit meer wat op een forum want ik word alleen maar uitgekafferd.. Rot toch op joh!
eeeuuuhhh okeeeejjj... moet al dat gevloek erbij? Niemand schildert jou af als een rotmoeder, waar haal je dat vandaan? Als je zelf je eigen berichten hier terugleest zul je zien dat je zeker 4-5 keer geroepen hebt: ik wil geen verwend kind. Daar reageerde ik op, nergens anders. Oh, en ik heb ook antwoord gegeven op jr vraag hoe andere ouders het deden rondom prikkelbare babys die over 6 weken naar kdv moeten (over 6 weken kan je baby heel anders zijn) Maar doe vooral wat je zelf nodig acht.
Jeetje rustig joh. Niemand beweert dat jij een ...moeder bent. En ik heb terug gelezen en zie alleen maar goedbedoelde adviezen. Zet hem op en ik hoop dat de tips werken. Lekker genieten van je meisje!
Het gaat een beetje om de toon van je berichtjes moet ik zeggen. Ik zeg absoluut niet dat je geen goede moeder bent maar het komt op mij een beetje over alsof je het toch wel allemaal op jouw manier wilt omdat je geen verwend kind wilt, consequent wilt zijn, ja de hond toch ook uit moet, je wilt toch ook wel dat het bij opa en oma in het bedje slaapt etc etc. Maar goed, hoop dat je ondertussen wijzer en houdt jezelf in de gaten.
Ai, ik heb nog niet verdergelezen maar nu ga je waarschijnlijk veel mensen over je heenkrijgen..... Ik snap best wat je bedoeld. Je wilt ook het normale leven kunnen meedraaien en het is logisch dat een baby op een gegeven moment in dat ritme mee gaat. Het verwennen kan ook maar dit is nu echt nog niet. Weet je, er komt een dag dat je opmerkt van hey, ze heeft nu door dat als ze gaat huilen dat mama komt. Vanaf die dag kun je idd oppassen dat je ze gaat verwennen. Bij mijn oudste was dat echt pas rond een half jaar en ik zag het bij mijn vriendin ook bij haar jongste rond een half jaar. 6 weken oud, die kun je nog niet verpesten zeg maar.
Je gaat zelf heel goed merken wanneer je kind er een spelletje van maakt, dat kan nu nog niet. Er komt een punt waarop je kind enig besef van oorzaak-gevolg gaat krijgen en dat duurt echt nog een tijdje. Ikzelf vind dat pas na het eerste jaar dat soort "spelletjes" bewust gaan plaatsvinden. Wat ik hier mee wil zeggen is dat verwennen/verpesten nog niet aan de orde is en dat het voor je kind het beste is dat je haar volgt in haar behoeftes. Het kost alleen wat tijd om in elkaars ritme te komen. Je bent geen slechte moeder, integendeel, je denkt na over hoe je je leven met haar het beste kan inrichten en je maakt je zorgen om haar omdat ze na uitjes slecht slaapt. Dus voel je maar niet zo aangevallen, daar heeft niemand iets aan.
@anoukje; ik snap best wat je bedoelt..je past rrr toe en toch is ze snel van slag. En ja de hond en boodschappen moeten ook (daar loop ik zelf ook tegenaan), ik vraag me bij mijn meisje (9 weken) ook wel af of t allemaal goed komt! Iedereen zegt van wel dus k geloof t maar.. En jij ook, doe wat jij denkt dat goed is voor je meisje
1 tip en meteen de belangrijkste RELAX! Van te voren had ik ook grootste verwachtingen, maar ik heb toch bijna 8 weken constant thuisgezeten met af en toe een wandeling. Probeer het allemaal iets los te laten en bouw het rustig op met elke dag bijv. 1 keer 10 minuutjes buiten wandelen. Kijk hoe je kleintje reageert endoe of een stapje terug of 1 vooruit. Liam is ook best prikkelgevoelig, maar inmiddels slaapt hij ook in zijn campingbedje bij anderen. Ook ik kan wel eensjaloers worden op kindjesdie gaan slapen in de box, kinderwagen. Maar helaas het is niet anders. Het wordt vanzelf makkelijker!