Help, tips uitzetlijst baby

Discussion in 'De babyuitzet' started by Spannend12, Nov 8, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    Hi allemaal.

Dit is mijn eerste zwangerschap en kom er niet uit met de uitzetlijst. Kunnen de ervaren dames me tips geven over wat je het beste kunt aanschaffen van de volgend producten:

- matrasje
    - kruiken, welk merk of soort?
    - babybad
    - spenen
    - flesje (tegen krampjes)
    - neutrale badgel/shampoo etc zonder enige toevoeging
    - kinderwagen (liefst makkelijk te vervoeren in de auto)
    - maxi cosi

andere tips zijn ook welkom!

Zou me enorm helpen!

2. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Och wij hebben ook echt radeloos in de babywinkels gestaan. Wat is er veel te koop he? Bij een hoop dingen geldt echt: het is maar net wat je eraan uit wil/kan geven en wat vindt je kindje prettig? Wat vind jijzelf prettig?

Qua spenen en flessen zou ik vooraf niet veel aanschaffen. Wat uitproberen en pas meer kopen/bestellen als je weet wat past bij je kindje en wat hij/zij pakt.

Een dr browns fles gaat krampjes tegen. Werkte hier niet geheel afdoende maar vindt het wel hele fijne flessen! Denk dat het wel een heleboel gescheeld heeft.

Qua spenen hebben we diverse uitgeprobeerd. Bibs en Frigg zijn hier favoriet.

Matras: in het ledikant hebben we een matras van de ikea. Deze kwam als beste uit de test van de consumentenbond. In de wieg lag een matras dat mijn moeder had gekocht (het is een familiewieg).

Badje: het is maar net wat je eraan uit wil/kan geven. In de praktijk gebruiken we het babybad tot nu toe weinig omdat ze vaak mee onder de douche gaat of gezellig mee in het grote bad. De ander pakt haar dan aan als ze gewassen is en droogt af enz.

Kinderwagen: wij hebben de Joolz day+. Ook de bijbehorende maxi cosi. Wij vinden het een fijn idee dat we de wagen langer kunnen gebruiken. Ook is het ideaal dat de maxi cosi op het onderstel van de kinderwagen kan.

Als je voor een wagen gaat kijken, ga dan naar een winkel waar ze zo’n wandelparcours hebben. Dan kan je de wagen goed testen. Bij Babypark hebben ze ook poppen/gewichten om het gewicht van een baby na te bootsen. Dan voel je de wagen nog beter aan.

Hou rekening met eventuele levertijden van meubels en kinderwagens! Vooral door corona lopen die nogal op…

Qua kruik zou ik gewoon kopen wat prima is. Een hele dure kruik zal heus niet ineens veel beter verwarmen ofzo. Een kruik is een kruik, denk ik. Kruikzak eromheen en klaar ben je.

Heel veel succes!

Spannend12 likes this.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,956
    15,002
    113
    - matrasje
    Ikea doet t prima. (heeft ook een ledikant waar de zijkant uit kan!!!). Aerosleep geloof ik niet zo in, maar dat is een gevoelskwestie als jij je er beter bij voelt en rustiger slaapt is dat ook wat waard.

- kruiken, welk merk of soort?
    Hema RVS met kruikzak, doet t prima. Die dingen op accu's, ik vind t maar creepy dingen en zou t echt nooit bij mn kind leggen. Ik hou van techniek, liefst domotica door heel mn huis, maar niet dat soort dingen. Ik wil graag eenvoudig kunnen checken of iets (nog) veilig is en waar elektronica en accu's in t spel zijn heb ik daar niet echt vertrouwen in.

- babybad
    HEMA doet t eveneens prima, vind t wel fijn dat je een afwaterslang hebt. Geen geklots met een badje om t water af te voeren, met een emmertje kunnen lopen is wel wat fijner.

- spenen
    Die is lastig, je hebt kieskeurige kinderen die de eerste 15 spenen helemaal niks vinden en nr 16 wel. Je hebt kinderen die helemaal niks van een speen willen hebben. In de babyboxen heb je al verschillende types zitten. Wij haalden difrax natural als tip van de kraamzorg en die beviel dochter wel (heeft ook een glow in the dark variant, ge-wel-dig)

Dr browns ook hier. De magnetron sterilisator van hun is geweldig.

In t begin is warm water gewoon voldoende. Verder kan je t zo gek maken als je wilt, neutral hoek allicht? Evt. zijn wasbare billendoekjes ook wat voor je.

Wij hebben een Mutsy maar die is helaas failliet begreep ik.

- maxi cosi
    Is een merk, er zijn wel meer van die stoeltjes maar zou t bij maxi cosi houden. Mocht er sprake zijn van heupdysplatie en je met een gipsbroekje te maken krijgen oid dan kan je bij hun klantenservice prima terecht voor een alternatief zitje zodat je je kindje veilig kan vervoeren. Geloof ook voor autoreiswiegen als ik me niet vergis. Plus elke kinderwagen heeft er adapters voor.

Draagdoeken/draagzakken:
    ergonomisch is een breed begrip in de winkel...ga naar een draagconsulent of check hier even op t forum of wat je hebt gevonden ook geschikt is. Baby bjorn is bijv NIET ergonomisch (139,- leergeld verder).

Kolfapparaat:
    Heb je nog niet nodig, je kan ze huren bij de kraamzorg indien nodig en dan evt alsnog eentje zoeken die geschikt is. Bij nood kan je met hulp van youtube ook in de nacht kolven met je handen (zo leerde mij ervaring toen bv m echt niet meer ging worden door de pijn en dochter tóch moest eten)

Fleswarmer:
    Allicht handig voor BV maar ik vond t een klere ding. Met kunstvoeding is t makkelijker een voedingstoren mee te nemen naar bed met een thermosfles warm water en een klein flesje bronwater. Overdag oefenen wat de verhouding ongeveer moest wezen en klaar.

Ang1987 and Spannend12 like this.
  4. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    Super bedankt! Heel fijn

5. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    Heel erg bedankt voor de tips! Fijn!

Vero0504 likes this.
  6. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Voor ons ook het 1e kindje en uiteindelijk hebben wij het volgende aangeschaft:

- matrasje
    Aerosleep matras met bijbehorende hoeslakens.

- kruiken, welk merk of soort?->
    2 Aluminium kruiken van het merk Briljant Baby met bijbehorende badstof hoezen.

- babybad
    Wij hebben een badset van Luma genomen, hierbij zit een slang, baby inzetbadje, luier-emmer, haarborstel en kam, badthermometer en een nagelsetje.

- spenen
    Wij hebben een aantal verschillende soorten spenen. Ik wil borstvoeding gaan geven en begrijp van de verloskundige dat je dan geen spenen mag gebruiken.

Hebben wij nog niet aangeschaft, omdat we borstvoeding willen gaan geven.

Wij hebben een set van Naif gekocht Alles parabeen vrij. Wel wat duurder maar vond het ook belangerijk iets goeds te kopen voor het tere babyhuidje.

Wij hebben de Joolz Day3. Makkelijk in- en uit elkaar te halen, mooi design

- maxi cosi
    Wij hebben de Cybex Cloud Z met de Cybex Z Base onderstel. Met adapters kan de deze ook op de kinderwagen geklikt worden. Wij hebben deze gekozen omdat deze ergonomisch is en iets uitgerekt kan worden waardoor dit beter is voor de rug van het kindje.

7. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

Jul 3, 2019
    2,889
    2,897
    113
    @Kramertje; ik zou je wel aanraden een flesje aan te schaffen, mocht de borstvoeding niet direct opgang komen of om afgekolfde borstvoeding te geven mocht aanleggen bijv. moeizaam gaan.

Vero0504 likes this.
  8. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    We hebben ook 2 flesjes in huis en ook een pak kunstvoeding. Maar TS vroeg om flesjes tegen krampjes en die hebben we (nog) niet aangeschaft.

Isabella2020 likes this.
  9. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

Jul 3, 2019
    2,889
    2,897
    113
    @Spannend12; bij Babypark kan je ook bij de outlet kijken naar autostoeltjes, kinderwagens en bedjes. Scheelt veel geld.

Zo hebben wij in de outlet een nieuwe autostoel (groep 1-3) gekocht met een hele kleine beschadiging in de bekleding, waardoor we hem voor een spotprijsje mee konden krijgen.

Spannend12 likes this.
  10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Mijn tip, laat je niet gek maken door iedereen met allerlei onzin. Daarnaast, als je bevallen bent zijn dingen snel genoeg gekocht.

SAARC, Beausecret, Cobon and 2 others like this.
  11. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    matrasje: wij hebben eentje van Ikea. Alle kinderen hebben er hier heerlijk op geslapen.

kruiken: zomerkindjes dus hier heb ik geen ervaring mee..

babybad: bij de oudste 2 hadden we geen bad en toen gingen ze mee onder de douche omdat ik het babybadje drama vond om leeg te maken. Nu hebben we een bad en hebben we een badzitje gekocht.

spenen: ik heb ze in de loop der jaren allemaal uitgeprobeerd maar die baby’s van mij moeten hier niks van weten:rolleyes:

flesje (tegen krampjes): hier is het altijd goed gegaan met de avent classic. Bij de eerste had ik hier een proefpakket van gekregen en het ging meteen goed. Sommige baby’s doen hier ook kieskeurig over, dus ik zou nog geen volledig pakket aanschaffen.

neutrale badgel/shampoo etc zonder enige toevoeging: wij kregen vanuit het ziekenhuis een set van Galenco mee. Tijdens de kraamweek ook Zwitsal en naïf gekregen als kado. Ik heb niet echt een voorkeur, baby is proper met allemaal.

kinderwagen (liefst makkelijk te vervoeren in de auto): wij hebben een Mutsy, maar die gaat het niet meer worden. Ik zou vooral gaan testen. En dan ook het plooien en heffen testen. Wij hebben onze mutsy toen bij babypark gekocht, was een showroommodel en was dus echt veel goedkoper.

maxi cosi: wij hebben een pebble. Met familyfix deze keer. Met de eerste 2 altijd met de gordel bevestigd, maar wat een gemak is die familyfix. Klik en klaar.

Spannend12 likes this.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,956
    15,002
    113
    had er eentje in een babydoos van avent, die heeft ons ook gered (bv met lichte tepel ...auw)

Spannend12 and Isabella2020 like this.
  13. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    matrasje: wij hebben een airosleep matras.

- kruiken: gewoon de aluminium kruiken van de Hema met kruik hoesjes erom heen. Wel even voor gebruik controleren of ze niet lekken.

- babybad: wij hebben de bad set van Luma. Wat hierboven al genoemd is, is dat een afvoerslang heel handig in het gebruik is!

- spenen: is voor ieder kindje anders, ik zou 2 of 3 verschillende speentjes in huis halen. Dochter 1 had difrax, zoon had avent en dochter 2 bibs:) allen ook borstvoeding gegeven, ze zeggen geef geen speen als je borstvoeding wilt geven, maar mijn eerste dochter hapte niet goed aan, na 2,5 week rommelen toch een speentje gegeven en daarna hapte ze goed aan! Dochter 2 wilde elk uur de borst, overdags vond ik dat prima maar snachts wilde ik graag 2 of 3 uur ertussen en dat ving het speentje ook goed op!

- flesje: bij de eerste 2 kinderen avent natural en de breastflow flessen gebruikt, bij de derde de breastflow fles en dr Browns.

- neutrale badgel/shampoo etc zonder enige toevoeging: wij gebruiken naif of neutral.

- kinderwagen: wij hebben de bugaboo Cameleon3 toen nieuw aangeschaft, (is nu de fox geworden dacht ik?) hij was het geld zeer waard, is nu na drie kinderen nog bijna nieuw te noemen! Klein opvouwbaar, als je wilt kun je hem met 1 hand uitklappen. Pastte in mijn 3 deurs auto toen we nog 1 kind hadden.

- maxi cosi: maxicosi pebble hebben wij, met daarbij de base om hem vast te klikken in de auto, zodat je niet heel de tijd met de gordels in de weer bent. Misschien ook een lekkere omslagdoek / voetenzak voor in de maxicosi?

Spannend12 likes this.
  14. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    Super, dank je! Welk matrasje van de Ikea. Ik zie op de site meerdere staan

15. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    Dank je wel!

16. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    dank je wel!!
    Is de outlet in elk filiaal te vinden?

17. Spannend12

Sep 16, 2021
    32
    4
    8
    Female
    Dank je! Mag ik vragen welk Ikea matrasje? Ik zie best veel verschillen in prijs.

18. Dompiewompie

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    Die van ons is van 2017, dus die gaan ze niet meer hebben. Maar ik denk als je op Google zoekt beste baby matras Ikea dat je wel resultaten krijgt. Zo hebben wij het toen ook gedaan :thumup:

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    En niet alles hoeft nieuw!

Badje, kruiken, commode, bedje etc kan allemaal prima van marktplaats!
    Matrasje zou ik wel nieuw doen

Ik had maar 1 ledikant deken en 1 wiegdeken. 3 hoeslakens. Geen waterdichte moltons!! En 3 lakens.
    2-3 aankleedkussen hoezen is zat!

Hydrofiel doeken zijn fijn. De gewone en de xl.

In het kader van zo min mogelijk zooi:
    Qua billendoekjes: wasbare of waterwipes.
    Qua verzorgingsproducten: weleda en naif.
    Potjes kokosolie bij zere billen.
    En bij echte kapotte billen heilwol en lanoline (laatste is ook fijn voor je tepels als je bv geeft).
    En wasbare luiers

Spannend12, Ang1987 and Kolibrie2 like this.
  20. Dompiewompie

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    Was er een bepaalde reden dat je geen waterdichte molton had? Die is namelijk redelijk onmisbaar :oops:

Spannend12 and Vero0504 like this.

Share This Page