Ik word soms echt een beetje triest als ik de verhalen hier zo lees... sommigen willen hier zoveel voor hun nog o zo kleine kindje. Help mijn kind is 10 weken en slaapt nog niet door... Help mijn kind is 8 maand en kruipt nog niet... Help mijn kind is 1 jaar en het loopt nog niet... Wat is het volgende... help mijn kind is twee en kent de dikke Van Dale nog niet uit het hoofd? Laat je baby toch een keer baby zijn en je peuter een peuter... en laat hem gewoon op zijn eigen tempo ontwikkelen. Als jullie verwachtingen nu al zo hoog zijn, wat gaat dat dan later niet geven? Als je kindje naar school gaat? Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over de mama's (of papa's) die zich zorgen beginnen te maken als hun kindje met 18 of 19 maand nog niet loopt of zo he.
Op zich ben ik het wel met je eens, ik denk alleen dat een heel groot deel voortkomt uit onzekerheid en niet perse uit hoge verwachtingen. Ik snap het wel als de kinderen van je vriendinnen allemaal met 10 weken doorslapen en met een half jaar kruipen en met 1 jaar lopen en jouw kindje doet dat niet, dat je daar dan een beetje onzeker van wordt.
Ik denk ook dat het voortvloeit uit onzekerheid, en niet omdat ze verwactingen hebben van hun kindje.
ik heb een topic geopend over: nog niet lopen omdat: veel mensen aan mij vragen of owen al loopt en als je dan nee zegt krijg je zon blik van: oh snap je daarom ben ik er onzeker van en ik wil het gewoon heel graag maar daarom laat ik hem nog wel kind zijn! ik bedoel hij begint nu al na te praten en daar ga ik tegen over hem heel enthousiast mee om het gaat er bij mij gewoon om onzekerheid
Ik snap best dat je onzeker kan zijn, dat heb ik ook wel eens, maar als ik dan even goed nadenk, dan besef ik wel dat dat helemaal niet nodig is. Je moet ook niet alles wat je vriendinnen of familie zeggen voor waarheid nemen. Mijn nicht zei altijd dat haar kindje al doorsliep van toen ze 10 weken was, maar een paar maanden later bleek dat ze er wel vijf keer op een nacht uit moest omdat haar dochtertje in haar slaap begon te huilen omdat ze de speen kwijt was. Maar voor haar was dat doorslapen... in mijn ogen niet. Er zijn er ook die ten alle koste willen dat hun kindje doorslaapt en het dus beginnen volproppen met eten, daar wordt ik ook echt triest van. Zijn ze bezig met het maagje helemaal op te rekken omdat zij er anders 's nachts een keer uit moeten Ik snap wel dat het erg vermoeiend is als je moet gaan werken hoor... maar... dat wist je toch ook voor je aan kinderen begon? Dat het erg vermoeiend kan zijn en je heel veel gebroken nachten kan hebben.
Dat snap ik wel hoor... vind het ook wel jammer dat andere mensen kersverse mama's zo onzeker maken soms. 't is best normaal hoor dat je dan een beetje rondvraagt hoe je bvb je kindje kan stimuleren of zo of op welke leeftijd andere kindjes begonnen met lopen (al kan dat ook wel en averechts effect hebben). En ik had het ook niet over iedereen die een topic opent over hun kindje die het een of ander nog niet kan, maar echt wel over sommigen, waarvan duidelijk is dat het echt verwachtingen zijn en geen onzekerheid. Je mannetje zal trouwens wel snel gaan lopen Hij heeft ook nog ff de tijd he! Maar hij praat al, dat is super '
Ik wou dat iedereen zo dacht! Dan krijg ik ook niet steeds van die vragen naar me hoofd geslingerd.. waar je stiekum toch wel een beetje onzeker van word.. Gelukkig heb ik fisio en die zegt dat ik me absoluut geen zorgen hoef te maken.. zolang hij nog vooruit gaat is er niks aan de hand. Maar goed, als je die niet heb kan ik me voorstellen dat je je best wel eens zorgen maakt.. Mijn zoontje tijgert en kan zitten. Trekt zich niet op, en staat al helemaal niet op zn benen... hij is nu 1 en 2 dagen oud
Denk niet dat de mama's het zo bedoelen. Er staan hier genoeg verhalen van ukkie's die al vrij vlot lopen of kruipen. Als jou kleintje dat dan niet doen maken sommige mama's zich al gauw zorgen of dat wel goed komt. Denk dat mama's met meerdere kindjes zich minder gauw zorgen maken dan mama's met 1 kindje.
Stom he die mensen die niks beter kunnen dan: Huh, loopt ze nu nog niet? Huh, kan hij dit of dat nu nog niet? In mijn familie kunnen ze dat ook zo goed... en dan ALTIJD vergelijken met de andere kindjes in de familie. Ons meisje stond recht toen ze nog geen tien maand was, dus iedereen verwachtte dat ze heel snel daarna zou gaan lopen. Niet dus, pas met veertien maand (ruim op tijd en een hele mooie leeftijd om te gaan lopen) liep ze alleen. Ik heb wel 100 keer mogen horen: "Amai, loopt ze nu nog niet? Louise (haar nichtje) liep wel al toen ze nog geen dertien maand was he." Ja en? Moet mijn dochter daarom dan ook al lopen? Ik kon dat wel nogal makkelijk uit mijn hoofd zetten, het hielp misschien ook dat ik een pak broers en zussen hebben en die op heel uiteenlopende tijdstippen zijn beginnen lopen van 7 maand (supersnel) tot 18 maand. Boeken als "Oei, ik groei" kunnen die onzekerheden ook nogal in de hand werken, jeetje wat sommige kinderen daarin al doen op bepaalde leeftijden... soms denk ik dat ze een getuigenis onder het verkeerde hoofdstuk hebben geplakt. Dus voor de onzekere mama's: ik snap jullie heel goed, maar maak jullie niet te veel (of te vroeg) zorgen, het komt vast allemaal goed.
ik had het een keer in een restaurant buiten was er een man met zn dochtertje van 9 maanden komt ie bij ons staan vraagt hoe oud owen is zeg ik een jaar zegt: '' loopt ie al ?'' ik: '' nee'' hij:'' oh dan zal ik haar kunsjes eens laten zien''! en liep haar weglopen aan de hand daar word je dus onzeker van ja ppffttt maar ja owen komt er wel hij is bijdehand genoeg
Stom he, fijn als je kindje zo vroeg iets kan, maar om er daarom andere ouders onzeker mee te gaan maken pfff
Ik heb juist heel erg de instelling dat alle kindjes hun eigen tempo volgen. Het zoontje van mijn vriendin is 13 maanden en slaapt nog niet door. Ik vind dat met name rot voor haar. Laatst zat ik bij het CB met een moeder van een jongetje van 18 maanden. Hij liep nog niet. Ze genoot van het feit dat hij daardoor misschien langer 'baby' bleef. Ze probeerde en stimuleerde wel, maar hij had er nog niet veel zin in. Maar ze maakte zich er niet zoveel zorgen over. Misschien heb ik makkelijk praten, omdat Nova tot op heden alles volgens het boekje doet. En zou ik ook onzeker worden als ze nu niet om zou rollen bijvoorbeeld. Terwijl ik vaak zat lees dat ze dat met negen maanden nog niet doen. Ik denk dat er met maar heel weinig kindjes écht wat mis is en dat de rest doet hoe hij of zij zelf wil en kan.
Ik ben het met je eens, maar denk niet dat ze teveel willen van hun kindje. Het is meer de zogenaamde succes verhalen die constant om je oren vliegen. Maar de NIET succes verhalen hoor je nauwelijks. Mijn conclusie, een kindje wat met 2 maanden doorslaapt is heel snel, een kindje wat met 6 maanden kruipt is heel snel etc etc. lees hier maar eens. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... sc&start=0
Ik ben het deels met je eens. Maar alles op zijn beloop laten onder het mom, ieder op zijn of haar tempo ben ik het niet mee eens. Kinderen moeten zeker gestimuleerd worden. Ik leer elke dag dingen aan Isabella. Niet omdat het "moet" maar omdat het leuk is om dingen te leren. Daar mag je best bewust mee bezig gaan. En je merkt dan vanzelf wel of ze er aantoe zijn. Ik vind juist dat je een kind niet teveel kunt leren en stimuleren.
Oh, maar Bosi, dat denk ik ook. Stimuleren is absoluut nodig! Dat kwam dan misschien verkeerd over! Edit: En alles spelenderwijs!
Evi rolt dus nog niet En ik moet eerlijk zeggen, het maakt me wel onzeker af en toe maar dan eigenlijk omdat andere moeders om me heen zich er zo mee bemoeien ("doet ze dat nou nog steeeeeeeeeds niet....?!?!, nou de mijne kroop al rond deze leeftijd hoor... ") en niet omdat ik hoge verwachtingen van haar heb. Ze moet zich vooral lekker ontwikkelen in haar eigen tempo.
sommige kinderen zijn ook ontzettend snel mijn zoontje is daar een voorbeeld van maak ik me soms ook wel zorgen over. hij kon met 2 maand al zelfstandig zitten met 3 maand zijn flesje zelf vasthouden met 1 maand kon hij al omrollen van buik op rug en met 2 maanden ook terug nu met 4 maanden kan hij tijgeren ben soms bang dat hij overal te snel mee is en zo problemen krijgt
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en zie heel veel kindjes in een week... ze hebben allemaal hun eigen snelheid in het ontwikkelen van dingen de ene is heel snel de andere heel langzaam! Gelukkig zie ik ook dat alle kindjes de dingen ooit wel leren... Het komt altijd goed! Maar ik snap wel heel goed dat sommige moeders onzeker worden als hun kindje iets minder snel ontwikkeld als leeftijdsgenootjes...
Stimuleren lijkt mij ook niets verkeerds aan , maar er is wel een verschil tussen stimuleren en pushen. Denk dat het daar net om draait. Hier word ook op een vrolijke manier gestimuleerd maar ik verwacht niet dat hij over 3 maanden op een fietsje zit
Ik ben het helemaal met Kirby eens. Laat je baby baby zijn en alles in zijn eigen tempo. Te veel pushen werkt alleen maar averechts @ Joyce ; Mijn dochter is 20 mnd en loopt sinds 3 wkn. Ze kan al wel praten als de beste, hele zinnen en gesprekjes voeren we. Ze is hypermobiel (mensen trekken vaak een eng gezicht en denken dat het een enge ziekte is, terwijl ze alleen maar extreem lenig is en heel mooi beweegt volgens de fysio). Vaak vroegen mensen loopt ze al? dan zei ik nee ze is extreem lenig cq hyper mobiel. Ze kon zitten met 12 mnd, tijgeren heeft ze tm 15 mnd gedaan, toen ging ze kruipen, 16 mnd staan/optrekken en van 16-20 mnd lopen langs de tafel. Tuurlijk ga je je in het begin zorgen maken, waarom nog niet, maar toen de fysio tijdens het eerste bezoek al zei, ze is extreem lenig en dat wordt wel tegen haar 2de jaar voor dat ze gaat lopen dacht ik oh geen zorgen meer, komt goed. Ze heeft omdat haar grove motoriek achter liep zich gestort op het praten ed. Nu loopt ze binnen 3 weken al heel goed en draait rondjes op de muziek van K3.