Decapeptyl buiten de koelkast - wisselende verhalen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Markrdevries, Jan 13, 2025.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Markrdevries

Markrdevries Nieuw lid

Jan 13, 2025
    1
    0
    1
    Male
    Hallo,

Mijn eerste post hier. Ik ben hier gekomen om deze vraag te stellen, en hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen.

Mijn vrouw en ik zijn begonnen aan onze derde ICSI-behandeling. Zij is net begonnen met het zetten van decapeptyl en begint volgende week met Gonal-F. In die week is zij echter in het buitenland, en dus moet de medicatie mee. Nu geeft ons ziekenhuis (UMCG in Groningen) aan dat decapeptyl maar een uurtje uit de koeling mag. Dat zie ik echter nergens in de bijsluiter terug en als ik online ervaringen en info lees, zie ik dat het spul tot wel een week buiten de koelkast mag blijven (mits het onder de 25 graden blijft). Wat is nu waar?

Moet mijn vrouw flinke maatregelen nemen om de decapeptyl onder de 8 graden te vervoeren (het gaat om een busreis naar Frankrijk met haar school, en de rit duurt minstens zes uur), of mogen we er iets meer ontspannen mee omgaan?

Ik denk zelf dat een koeltasje met koelelement en desnoods nog een flesje ijskoud water meer dan voldoende moet zijn. In het hotel kan de medicatie namelijk weer in de koelkast. Ik hoor graag jullie advies.

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Je kunt ook een koelbox meenemen met een 12V aansluiting. Die zou dan in de bus aangesloten kunnen worden. (Uiteraard wel even van te voren contact opnemen met de vervoerder).

Je bent echt niet de eerste passagier die ze vervoeren die medicijnen mee moet nemen.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je zou de apotheek even kunnen bellen. Ik heb dat ook weleens gedaan omdat iets per ongeluk buiten de koelkast lag, en die had de farmaceut gebeld en bleek dat het wel een week uit de koelkast mocht.

Edit: als ik Google komt het AMC meteen naar boven met dat het wel tot een week buiten de koelkast mag, maar niet warmer dan 25 graden.

4. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Op mijn werk zeggen we: Decapeptyl is 7 dagen houdbaar buiten de koelkast. Als er meer dan 7 st mee moeten, vervoeren in koeltasje met bevroren elementen. Wel iets om de elementen heen, zodat injecties niet bevriezen.

Gonal is geopend 28 houdbaar bij kamertemperatuur en ongeopend 3 maanden.

5. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,561
    3,892
    113
    Female
    Ik kwam hier net die vraag stellen dus dankjewel om die alvast te beantwoorden.
    Gisteren met gonal f begonnen en moet toevallig de komende week een paar keer weg savonds net als ik moet prikken. Maar dat hoeft dan dus niet in een koeltas mee begrijp ik? Het zieke huis zei dat ik het een half uur op voorhand mag uithalen en dan weer terugsteken

6. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Op het doosje, zijkant dacht ik, staat ook na openen 28 dagen houdbaar onder de 25 graden. Dus als je een paar keer weg gaat zou ik hem buiten de koelkast/koeltas houden. Ik zou hem niet steeds uren uit de koelkast houden en dan weer erin, dus gewoon één pen bij kamertemperatuur. In de zomer is het een ander verhaal natuurlijk.
    Voorraad dichte doosjes wel gewoon in de koelkast houden, mocht je die hebben.
    Iedereen geeft volgens mij een ander advies lees ik, maar de fabrikant heeft dit ook allemaal zelf op het doosje gezet, dus kan echt :thumup:

Veel succes!!

artie likes this.

Share This Page