We gaan over 1,5 maand op vakantie met ons zoontje van dan een half jaar oud. We blijven gewoon in Nederland in een vakantie park voorzien van allerlei handige, kindvriendelijke spullen. Helemaal goed dus. Maarrr.. kreeg vandaag ineens de kriebels: wat nou als mijn zoontje het helemaal niet leuk vindt? Vandaag waren we even op bezoek bij mensen en we hadden de reiswieg meegenomen zodat hij daar kon slapen. Nou: krijsen... meneer was zoooo moe, maar zich overgeven aan de slaap: no way! Hij was vandaag ook op het KDV geweest, dus misschien was het ook een beetje teveel voor hem. Maar straks op vakantie zullen we toch ook weleens een uitstapje maken? En moet hij ook in een vreemd bedje slapen! Wat nou als dat helemaal niet lukt? Als hij de hele vakantie licht geprikkeld is door het slaaptekort en alle indrukken? Wat nou als het bij elk uitstapje krijsen wordt? Normaal is hij heel zoet en makkelijk en thuis en op het KDV slaapt hij vaak 3x 2 uur. En 's avonds dan van ca 21 tot 7. Bij veel minder slaap wordt ie echt huilerig. Begin ineens over vanalles te twijfelen.... aaarrgghh!! Ik heb wel de verwachting dat het een andere vakantie als anders wordt natuurlijk en ik ben bereid om zijn ritme aan te houden, maar vindt het ineens zo spannend allemaal! Stom he? Misschien kunnen anderen mij verblijden met positieve ervaringen? Vast bedankt!
had dit topic ook wel kunnen openen. Wij gaan over een week of 2 op vakantie. Een weekje kamperen in Tjechië met mijn schoonouders, schoonzusje en zwager en kleine neefje. heb er heel veel zin in maar maak me er nu al druk om en vind het zo spannend Hoe zal de reis gaan? We willen 's nachts reizen maar slaapt hij dan wel? Kan hij wel slapen in de tent? enz, enz, enz... lees ook graag positieve ervaringen!
Wij gaan over 2 weken op vakantie. Ik vind het ook spannend. Wel heb ik zoiets van als het niet gaat, dan gaan we in het uiterste geval gewoon naar huis! Zelf denk ik dat het wel zal meevallen. Als wij relaxed zijn, zal Thijs dat ook wel zijn!
Ben in ieder geval blij dat ik hier niet alleen in sta. Vond mezelf ineens zo'n stomme muts! Ik ben normaal heel flexibel en makkelijk maar ga nu overal beren op de weg zien Vorige week riep ik nog dat als het goed gaat dat we er dan wel een weekje bij boeken, maar nu na vanavond waarbij mn zoontje al krijste bij het slapen in zn (eigen)reiswiegje....pfff!!! Was stiekem al blij dat we in NL blijven, dan kunnenw e evt nog eerder naar huis als het echt drama wordt.... erg toch dat ik zo negatief denk?!
Tja het is gewoon anders. Ik ga normaal superrelaxed op vakantie. Maar loop nou al te bedenken wat we allemaal mee moeten sjouwen en of ik niks vergeet. Soms word ik hier midden in de nacht wakeer van. Heel apart...
zie ook overal beren hoor Echt vervelend want kan me ook nog niet echt verheugen op de vakantie.. Zie er alleen maar tegen op Aan de andere kant lijkt me het ook heerlijk, lekker de hele dag buiten en dan dicht bij elkaar slapen in de tent Volgend weekend gaan we voor het eerst een paar nachten logeren bij mijn ouders dus kunnen we in iedergeval het ergens anders slapen even uitproberen
Heb ik ook wel een beetje. Wij gaan half agustus naar frankrijk, kamperen. Ik zie nogal tegen de reis op, wat als ze de constante tijd zit te jengelen achterin. Of, wat als ze daar ziek wordt, of 's nachts de hele camping wakker houd... Maar het zal allemaal vast wel meevallen. En idd als jezelf relaxt scheelt dat zeker. Ik wil wel graag genieten van mijn vakantie, dus ik heb zoiets van 'we zien wel' en we gaan gewoon genieten!
wij zijn vorig jaar met dr een weekje naar frankrijk geweest toen ze 8 mnd was.was in een huis van kennissen. gelukkig met 2 slaapkamers.maar campingbedje mee,speelgoed. we gingen niet elke dag weg aangezien ze toch hun slaapje overdag nodig hebben.normaal leg ik dr zo op bed.maar toen deed ik dr in slaap sussen in mn armen en in bed leggen. zijn zelfs een keer n dagje disney geweest.we hadden in de auto een baby cd met slaapliedjes en een gewone relax cd.en ze werdt naar mijn idee wat rustiger ervan. moet zeggen dat alleen de eerste keer ff wennen was voor allen. dit jaar gaan we weer. t is 4,5 uur rijden en nu hebben we wat kleine kadootjes gekocht voor dr om uit te pakken onderweg,en we hebben een dvd speler gekocht voor als ze echt vervelend wordt onderweg.heb liever dat ze bumba kijkt als dat ze 3 uur lang zit te gillen (in t begin gaat t meestal nog wel) maar ik heb op internet zitten snuffelen en kwam wel wat ideeen tegen nog.zoals een boekje een klein gaatje in maken links bovenin.touwtje erdoor en ophangen aan t handvat boven de deur.dan kunnen ze er gewoon bij en kunnen ze m niet laten vallen en erom jengelen.of natuurlijk andere speeldingetjes. wij hadden in t begin nog een spiegel hangen tegen over dr dat ze lekker naar zichzelf kon kijken en ons kon zien. en regelmatig stoppen is ook fijn...ff beentjes strekken,schone luier en verder. en wat ik zeg,ik leg dr normaal gewoon zo in bed natuurlijk.maar als ze moet wennen dan ga ik gewoon met dr zitten kroelen tot ze half slaapt en leg dr dan in bedje. natuurlijk eigen knuffels meenemen voor in bed. ik zit zelf ook wel in dubio.... wij willen aan t einde van t weekje daar nog naar disney een dag (zitten er redelijk vlakbij) en dan die nacht in n hotel blijven daar. alleen......dan heb je een kamer...de kleine gaat dan rond 19.00 naar bedje....en wij??hihi ik ga niet in t hotel ergens met een babyfoon zitten dat durf en doe ik niet.maar op haar kamer blijven zitten schiet ook niet echt op dan wil ze niet slapen....dan maar kijken of ze ook een kamer hebben met een suite eraan vast. zucht....heerlijk vakantie als je er eenmaal bent...maar t geregel....
Toen Iris 4 maanden was zijn we een weekjenaar een huisje bij Giethoorn geweest. Gewoon al haar eigen spulletjes meegenomen; is hardstikke goed gegaan!! Tuurlijk had ze daar n wat ander ritme en moest ze de eerste dag wat 'wennen',maar kwam allemaal vanzelf goed!!
Wij gaan volgende week zaterdag op vakantie en ook ik maak me wel een beetje druk. Hoe zal het vliegen gaan, wat moet ik allemaal meenemen, hoe zal zij reageren op alle prikkels die ze te verwerken krijgt. Wij gaan namelijk naar mijn schoonouders en die hebben haar nog nooit eerder gezien. Net als de rest van de familie van mijn man. Nu is het in hun cultuur heel gebruikelijk om een kindje van de 1 naar de ander te 'schuiven'....alleen weet ik nu al dat dit huilen geblazen gaat worden, omdat Jasmine moeilijk met veel prikkels om kan gaan. Ben dus benieuwd. Zal ze proberen uit te leggen dat we graag haar eigen ritme een beetje aan willen houden. En heb net gisteren ook nog eens gehoord dat het daar momenteel 36 graden is. Gezien de temperaturen van ca. 2 weken geleden en wetende hoe Jasmine hier op heeft gereageerd...is dit alweer het volgende waar ik me druk over maak.
Ow, herkenbaar allemaal! Waar ik me het meeste druk om maak is of mijn zoontje wel om kan gaan met al dioe nieuwe prikkels. of hij wel kan slapen in een vreemde omgeving en of hij niet van slag raakt van een ander ritme. ik denk dat we het meest als thuis moeten aanhouden en gebruik maken van dezelfde rituelen etc. Toen hij pas 4 weken oud was, was hij echt een beetje overrpikkeld en was hij heel erg van de structuur. Nu gaat het al stukken beter maar komt denk ik ook mede door dat we hem zelf niet overprikkelen en uitjes beperken. Niet iedere dag uren weg, maar egwoon 2-3 keer in de week en dan jiet te lang en in zijn wakkere periode zodat hij ook niet uit zn slaap wordt gehaald. Maar het lijkt mke zo lastig om dit in een andere omgeving toe te passen? Applaus trouwens voor degene die gaan kamperen! Poe! Dat noem ik pas lef hebben!!
Mijn ervaring is dat Jelle de eerste dag/2dagen altijd wat "vervelender" was. Gewoon een beetje uit zijn doen, zeg maar. Het is toch anders als thuis, andere geluiden, andere geurtjes enz... Maar als papa en mama er zijn is het nogal snel goed... De eerste dag is toch al vreemd omdat je dan een tijd in de auto zit, de spullen uit moet pakken, zelf je draai moet vinden enz. Wat bij ons wel hielp was: 1 houd zich met Jelle bezig terwijl de ander de spullen uitpakt. Je zorgt dat je dat wat je direct nodig hebt vooraan hebt staan zodat je dat meteen kunt pakken (alles wat op zijn kamertje moet en eten voor 's avonds) en de rest kun je uitpakken als hij op bed ligt. Bij ons werkte dat het beste...
Heel herkenbaar, maar ik ben al op vakantie geweest toen mijn dochter ruim 5 maanden was. We gingen een weekje naar Turkije! Het had niet beter kunnen gaan! Mijn moppie sliep goed, s'nachts maar ook overdag! Een ritme was ver te zoeken, maar ze heeft zich zo goed gehouden! Ze heeft 1x (dag van aankomst, we vlogen al om half 6 s'ochtends) een half uur gehuild en de rest van de vakantie heb ik haar niet gehoord! Nu is ze echt een onwijs makkelijk kindje, maar ik denk als je zelf relaxt blijft je kindje dat ook is! Fijne vakantie dames!
Heel herkenbaar. Wij zijn met zoontjelief op vakantie gegaan toen hij 3 maanden was en dat is onzettend goed gegaan maar wat had ik de zenuwen vooraf. Vliegen, hotel etc. Maar nergens voor nodig. De terugweg verliep al veel relaxter dan de heenweg. Niet omdat hij zich anders gedroeg maar omdat ik minder gespannen was. In september gaan we weer op vakantie, met de auto en we moeten een eind rijden. Ik zal tegen die tijd wel weer gespannen zijn maar ik hoop wel minder dan toen met 3 maanden! Goed voorbereiden is het halve werk!
Wij gaan ook over een paar weken voor het eerst op vakantie met ons kleintje. En ik heb dezelfde zorgen. In eerste instantie (voordat ze geboren was), hadden we plannen om met het vliegtuig naar Mallorca te gaan. Maar ons meisje heeft heel veel gehuild en is gevoelig voor prikkels, dus hebben we besloten wat dichterbij huis te blijven en met de auto te gaan. We gaan nu waarschijnlijk naar Duitsland. Ik maak me ook zorgen hoe ze het zal doen die uurtjes in de auto, want het is pas sinds een paar weken dat ze niet meer huilt in de auto en dat zijn dan nog kleine stukjes. Ik vraag me ook af hoe jullie het doen met kleintjes die nog veel slapen. Sam slaapt tussen de voedingen nog minstens twee uur. In de wandelwagen valt ze niet makkelijk in slaap. Maar om nou de hele vakantie in het huisje/appartement te blijven? Voor degene die in turkije was: hoe deden jullie dat daar, met de wandelwagen aan het zwembad/strand? Ook vraag ik me af hoe we alle spullen meekrijgen, we hebben een driedeurs auto en met de maxi cosi en wandelwagen, zit de auto al aardig vol.. Iedereen alvast een fijne vakantie Groetjes Tante29
@Tante29: Ons zoontje had ongeveer dit ritme met 3 maanden: 8:00 fles, 9:30 slapen, 11:00 fles, 12:30 slapen, 15:00 fles, 17:00 slapen, 19:00 fles, 19:30 slapen, 23:00 fles. Drie keer slapen dus. Tijdens het ochtend slapen gingen wij ontbijten (hij lag gewoon in de wagen). Daarna naar het zwembad (strand gingen we niet heen, te warm). Het slaapje van tussen de middag deden we altijd in het bedje. Dan gingen ik of mijn man (of samen) gewoon terug naar de kamer en kon het mannetje even in alle rust en koelte even goed slapen. Daarna de fles en weer terug naar het zwembad. Het eind van de middagslaapje ging meestal al wandelend in de wagen (deed manlief meestal zodat ik nog even kon zonnen). Tussen 17:30 en 19:00 was het mannetje altijd heel wakker. Lekker nog even in het water en spelen op de kamer. Even onder de douche of in bad en dan pyjama aan. Fles en dan in slaap laten vallen in de wagen. Wagen afdekken en mee naar het restaurant. Na het eten gingen we nog even wandelen of terug naar de kamer. We hadden een slaapkamer dus daar zetten we dan het mannetje neer in de wagen. Om 23:00 haalde we hem uit de wagen voor de voeding en hevelden we hem over in zijn bedje. Ging perfect. Alleen overdag slapen was soms een beetje moeilijk vanwege de warmte.
Wij zijn weekjes weggeweest toen onze zoon 3 maanden was, en 5 maanden, 10 maanden en zo nog een paar uitstapjes. Spulletjes van thuis mee, proberen om zoveel mogelijk een ritme aan te houden en er lekker vanaf wijken als dat niet gaat. Gewoon goed naar je kindje kijken. Moe is slapen en anders op een later moment. Ook hier was het vaak eventjes wennen, maar wat ging het goed! Moet zeggen dat wij er zelf ook heel relaxed in stonden, hoor Scheelt enorm!
Hoe relaxter je zelf bent, hoe relaxter je kind is! Echt waar. Mijn ervaring is: go with the flow, je kunt niet alles van te voren voorzien en soms gaan dingen nou eenmaal anders als thuis. Bij deze wijze woorden van Darcy sluit ik me helemaal aan!
Mijn probleem is ook een beetje dat mijn zoontje niet in de wandelwagen kan slapen...ja hazeslaapjes thats it. Bovendien tegen de tijd dat we gaan past ie ook niet meer in de reiswieg en om m nu in het zitgedeelte te laten slapen... ik heb het nog niet geprobeerd eigenlijk. Wrs maak ik me weer druk om niks? Hij slaapt nog gewoon heel veel en wordt echt pieperig als hij moe is en niet kan slapen of niet genoeg slaap heeft gehad. Ook gaat ie tegenwoordig vrij vroeg in de avond al naar bed voor de nacht. Maar ik zou op vakantie toch best 's avonds ook nog even weg willen, al is het even simpel en snel uit eten ofzo. Hoe deden jullie dat? Gewoon toch maar met de wandelwagen? En als ie wakker werd eruit halen? Of eerder eten en 's avonds bij het huisje blijven? Of gewoon denken: volgend jaar weer, nu even een aangepaste vakantie? (Zou ik zelf niet zo'n moeite mee hebben hoor, tis gewoon wennen voor ons allemaal). Wrs denk ik over alles veel te veel na. Mn vriend is daar veel relaxter in, maar ook weer een beetje TE vind ik. Hij denkt dat alles maar kan en zal dat wrs ook allemaal doen... ben benieuwd hoe dat gaat...
@druif: jij brengt precies de zorgen onder woorden waar ik ook mee zit. Sam slaapt ook moeilijk in de wandelwagen en heeft net als jouw kindje veel slaap nodig. Als ze die niet krijgt, gaat ze kreunen/huilen. Ik heb nu van de wandelwagen een buggy gemaakt, want ik merkte dat ze bij het wandelen in de maxi cosi veel tevredener was en makkelijker sliep dan in de bak van de wandelwagen. Ik ben heel benieuwd wat ze van de buggy vindt en of dat al lukt. Zo niet, dan gaan wij gewoon lekker in de maxi cosi op het onderstel wandelen. Verder probeer ik het een beetje over me heen te laten komen. We proberen uit eten te gaan en lukt het niet, dan blijven we maar in het huisje en maken we zelf iets. Mijn vriend maakt zich niet zo snel zorgen, uit het in elk geval niet. Ik vind dat op zich wel prettig, omdat hij op die manier altijd alles een beetje relativeerd voor mij. Wanneer gaan jullie op vakantie en waar gaan jullie naar toe? Wij gaan naar een vakantiepark in Duitsland. Groetjes Tante29