och meis, dat even moet je wel weg laten uit je bericht, goed bedoeld hoor, je weet zelf ook goed dat dit niet iets is wat je even kunt aanleren.... helaas.... was het maar zo, dan zou het bij iedereen wel van een leien dakje af gaan en zou het mama zijn maar saai zijn.... Pff oma's... dit maakt het wel moelijker, je besluit om misschien vrij te nemen voor een weekje, zou denk ik absoluut niet verkeerd zijn en je echt richten op je kleine uk echt alleen op hem voor 100% dat zal zeker goed zijn en jullie zeker goed doen om vooruitgang te boeken. Wel denk ik dan dat je toch echt moet weten wat je nu gaat doen en hoe, ipv bv de hele week elke dag weer iets te proberen. Ik kan me herinneren nog toen lisa (van nov 2009) met de kerst toen zo vreselijk gehuild heeft, we hadden natuurlijk veel verplichte dingen moeten doen, toen zei ik echt tegen mn man, nu is het genoeg, ik ga nergens meer heen, ons meisje was even haar rust kwijt en kon echt merken dat ze zo overprikkeld was, de rust deed haar enorm goed. Voor de oma's, komen deze bij jou in huis? Dit zou wel fijner zijn voor je ukje, anders misschien vragen of ze naar jou toe kunnen komen, kan je uk in zijn vertrouwde omgeving zitten. Wat misschien wel dan ook heel belangrijk is, dat je met hun praat, over welke manier je graag hebt wat er toegepast wordt bij je kleintje, dat zij dit dus ook doen, al denken ze misschien dat het niets zal worden, vraag ze om achter je te staan en het op zn minst samen te proberen ipv 3 x wat anders. Bv zo heeft mijn moeder de 5 min regel mee toegepast en het troosten door niet op te pakken, net voor de 45 min speentje geven... Dit is denk ik ook wel een belangrijk punt om dezelfde lijn te trekken. Wel denk ik eerlijk gezegd nog steeds, om te stoppen met proberen, in de week die je misschien vrij neemt, probeer precies te doen wat je uk aangeeft, wakker als hij echt heel moe is probeer te troosten of je hem kunt helpen inslapen en anders er uit, misschien even spelen/ voeden en misschien alweer na een half uurtje naar bed. Zet de klok uit je hoofd, doe desnoods geen horloge om, kijk alleen naar zijn signalen zodra ik niet meer begon te denken.... ohhh shit mn tijd is om de 45min lisa wordt wakker, begon het weg te gaan, ze begon langer te slapen (was wel ouder) doe alles op verzoek, voeden/slapen/ wakker zijn en niet op speciale tijden, geef het een kans en kijk of je enig resultaat er mee kan boeken, het is echt niet makkelijk, wij doen nog steeds alles op verzoek, en ongelooflijk maar waar, het zijn wel bijna elke dag precies dezelfde tijden.... nu is dit kwa leeftijd niet te vergelijken natuurlijk, maar heb wel dezelfde problemen gehad als jou, met de weg hiernaartoe te creeren. Ons dagje is nu 6.30-7.00 wakker (voor 7.00 haal ik haar er niet uit) fles pap, dan eten we meteen een beschuitje (mama doet dit dus moet zei ook) en gaan we ons dagje beginnen, ze is wel nog moe in de ochtend, naar bed doe ik haar niet meer omdat ze dan smiddags niet meer slaapt en de avond is dan te lang, als ik haar bezig hou dan kan ze het prima houden. We knabbelen nog een keer wat tussendoor en gaan rond half 12-12uur een boterham eten, half 1 fles melk en naar bed tot 15.30-16.00 uur dan eten we een koekje en gaan weer verder met de dag, 17.30-18.00 avondeten evetueel nog in bad en om 19.00 gaat ze naar bed soms een tikje later soms wat eerder als ze iets korter heeft geslapen of wat langer..... ieder kindje is natuurlijk anders, maar dat hazeslapen pfff ik werd er ook echt niet goed van en nu ik er naar terug kijk, denk ik natuurlijk had ik toen maar veel eerder opgegeven, maar wist dat natuurlijk op het moment zelf niet. Elk kindje zal natuurlijk ook anders reageren op de methodes, bij ons was erbij neerleggen de juiste achteraf gezien. Nu maar hopen op geen hazenslaper, sliep je kleintje eigenlijk al meteen vanaf de geboorte zo? Lisa niet, lisa sliep de eerste paar weken precies op de klok maar dan 3 uur aan 1 stuk, je kon de horloge er op zetten, vanaf wanneer dat dit over is gegaan naar 45 min weet ik niet precies, maar wel dacht ik rond 1 maand. succes meis!!
Ik bedoel ook idd niet dat ik het hem zomaar even aanleer. (Zit ff niet lekker in me vel, en kan alles niet goed verwoorden zoals ik bedoel). Maar het is zo dat ik er wel alles voor gegeven wil hebben. Ik wil niet achteraf denken, had ik toen maar... Ik kan het er met de oma's idd wel over hebben hoor. En zijn ook wel bereid om mijn aanpak te volgen. Iig heel erg bedankt voor je tips! Ik ga nu idd kiezen voor mijn uk! Iedereen iig heel veel succes met hun hazenslapertjes!
Okee, nieuwe poging, ik zie dat je je er niet zo lekker onder voelt... Nou ja, als je nog wilt proberen hem te laten wennen aan langere rust in zijn eigen bedje, moet je na het slaapje vooral opletten dat hij langer in bed ligt, daarbij zo weinig mogelijk overstuur raakt (niet altijd te voorkomen ), en met zo weinig mogelijk troost van jou. Dus na een kort slaapje en hij wordt (te vroeg) wakker: - als hij stil is, of babbelt, brabbelt, whatever maar zich vermaakt: jezelf niet laten zien/horen. - als hij jengelt, dan weer even stil is, jengelt, etc: jezelf niet laten zien/horen. - als hij gaat huilen, en je hoort na een paar minuutjes dat het erger gaat worden en je denkt dat het alleen maar nog erger wordt: ga erheen en probeer met zo weinig mogelijk actie hem te troosten. Wat je doet hangt een beetje af van wat je gewend bent: rommelen op de gang, beetje neurien, aai over de bol en weer weg, dat soort dingen. - als dat niet helpt, en hij blijft huilen en het wordt erger: oppakken en troosten. Na troosten weer terugleggen. Evt muziekje weer aan of een ander laatste dingetje wat je gewend bent vanuit het bedritueel. - als troosten niet helpt of na terugleggen gaat hij weer harder huilen: nog een keer troosten, of klein beetje voeden (bv? weet ik niet meer). Daarna weer terugleggen. - je kunt ook met hem tegen je aan een beetje wiegen, zingen, rondlopen (in zijn kamertje blijven!), maar alles zo rustig mogelijk, en zo mogelijk in zijn bedje. - als ik echt dacht dat ze honger had, gaf ik ook wel eens een hele voeding en legde haar gewoon terug in bed, zonder haar kamertje uit te zijn geweest. Dat is ook een goede manier om ieg aan langere periode rust te komen. Maar je wijkt dan wel af van de vaste volgorde natuurlijk. Ik vond rust nemen toch ietsje belangrijker dan alles hetzelfde doen, omdat het inslapen hier geen probleem was, wel het doorslapen en echt tot rust komen. In het begin zal je bijna de volle tijd aan het "rekken" zijn.... doodvermoeiend hoor! Maar het levert echt al op dag 2 of 3 iets op (ineens een lange slaap...) , en na een dag of 5 zou het veel effect moeten hebben al. Maar echt consequent zijn, elk slaapje overdag zo aanpakken. Tegen de avond willen ze dan vaker drinken natuurlijk, die overgang van overdag naar avond vond ik lastig, heb haar daar geen 2 uur meer in bed gehouden. En zo probeer je dus te rekken tot zo'n 3 uur na de vorige voeding. Kan betekenen dat hij wakker was om 11 uur, je hem voedt en om 12:00 weglegt, hij om 12:05 slaapt tot 12:40, hij begint te piepen om 12:45, en je dan bezig bent tot 14 uur, dus meer dan een uur, voor je hem weer laat "wakker worden", voeden, etc. Mocht hij na een tijdje sussen ineens in slaap vallen, al is het kort, vond ik het zelf wel handig om haar daarna te "belonen" door een rondje wakker zijn te doen al was het nog wat vroeg, en haar heeeeel erg te prijzen voor het goeie en lekkere slapen Zo moet je zelf je tijden een beetje kiezen, het hoeft natuurlijk niet altijd 3 uur te zijn, ook bij erge honger oid stop je eerder en doe je een "wakker rondje". Maar let op, in het begin komt er waarschijnlijk veel vermoeidheid uit. Ons meisje kwam wel een week nauwelijks "fris en fruitig" toe aan spelen in de box, al tijdens de voeding moe en dus direct daarna weer naar bed... En je eigen vermoeidheid komt er ook uit... let maar op. En verder in het algemeen: geen prikkels tijdens het wakker zijn, kort samen spelen/knuffelen, en als hij al moe is sla je dat over en knuffel je maar even bij het verschonen en voeden. Het zelf even spelen in de box is belangrijk, voor hem, om zich alleen te kunnen vermaken, maar ook omdat je dan goed kunt zijn of hij moe is... Ons meisje is soms op schoot vrolijk en druk, en in de box ligt ze alleen stil voor zich uit te kijken, dan weet ik genoeg, tjop weer in bed. So, gelukkig op de laptop getypt nu. Ik hoop voor je dat je de tijd en energie vindt om dit een aantal dagen te doen en dat het je snel wat oplevert!
deze tips hadden wij ook die brabbel je heeft gegeven, ik sprak eigenlijk nooit echt met troosten tegen de kleine, was altijd zo stil mogelijk en aaide lekker over het bolletje of met haar tutje op haar wangetje, dit eigenlijk zodat iedereen dit bij haar kon doen en niet alleen mama. Ging ook nooit het kamertje uit, bleef op haar kamertje. luisterde ook hoe ze wakker werd en wat dan mijn actie zou zijn, vaak werd ze alleen in volle paniek wakker. succes meis!!
Babel & schaapje, wat zijn jullie een schatten. Wat ontzettend fijn dat jullie me willen helpen! Een digi knuffel voor jullie! Babel, ontzettend fijn dat je het nog een x hebt willen typen, ik ga dit zeker toepassen.
Wij zijn ook bij 12 weken begonnen, en zijn er na krap een week weer mee opgehouden. Mijn zoontje vond het vreselijk. Maar goed, valt altijd te proberen
@ Mariekje, dat is wel goed om te horen, hopen dat het hier ook effect heeft! @ Yukl, oh dat is balen zeg. Hij is hier al wel eerder ingebakerd en heeft toen nooit geprotesteerd dus ik hoop eigenlijk dat dat nu ook zo is... Maarja je weet nooit he haha. Morgen krijg ik hem binnen dus ik ben benieuwd.
Ik heb niet alles gelezen, dus wie weet zeg ik dubbele dingen. Ons zoontje kreeg steeds rond 3:00 uur de fles. Soms kwam hij later: tussen de 4 en 5 uur. Maar echt honger hebben of huilen om een fles.. dat deed hij niet. Dus toen zijn we eens gaan rekken met zijn speentje en een aai over zijn bolletje en hij sliep met 5 weken door. We hebben vast ook veel geluk gehad hoor..! Maar overdag sliep ons kleintje slecht. Ook korte slaapjes e.d. Ik zag ook dat hij echt meer nodig had, maar het lukte me niet. Ik kan en wil hem dan ook niet (lang) laten huilen. Toen kreeg ik van een vriendin de tips van Leer uw baby doorslapen en los het slaapprobleem op - BabySlaapGids.nl. Ik heb dit gedaan: maximaal 1 a 1,5 uur wakker zijn achter elkaar. Daarna in bed met zijn ritueel (instoppen, kus, aai over het hoofd, spen, muziekknuffeltje aan en weg). Huilt hij, dan na 10 min terug voor een aai en een speen. Direct weer weg, ook al huilt hij. Daarna na dit herhalen max 5 min huilen. Ik moest er soms wel 5 keer naar toe. Maar binnen een dag had hij het door en ging hij slapen. Werd hij tussendoor wakker, dan weer hetzelfde, tenzij hij al lang geslapen had of toe is aan een fles. We moesten zijn gekke ritme even heftig doorbreken en het heeft voor ons geholpen. In de gids staat zoiets beschreven, maar dan zo: dag 1 eerste keer 10 min huilen, daarna elke 5 min terug bij huilen. dag 2 eerste keer 10 min huilen, daarna elke 10 min terug bij huilen. dag 3 eerste keer 10 min huilen, daarna elke 15/20 min terug bij huilen. Ook is het handig te weten dat baby's een slaapcylcus van ongeveer 45 min hebben. Ze zouden er dus een veelvoud van moeten slapen. Dus 45/90/135 min/ enz. Tussendoor kunnen ze wel wakker worden, maar dan zouden ze weer in moeten gaan slapen. Ook op inbakeren.nl - home staan wel leuke tips en weetjes (ook zonder in te bakeren hoor). Succes, hopelijk heb je er wat aan.
@Jois, bedankt. Het gaat hier vooral om de hazenslaapjes. Hij komt ook 's nachts nog om 4 uur, en die ga ik over een tijdje ook langzaam proberen uit te stellen met speentje. Maar eerst maar eens werken aan de hazenslaapjes... Durf het niet te hard te zeggen ... Vanochtend druk met hem in de weer geweest om de slaapjes uit te stellen, hij is toen niet meer in slaap gevallen, maar kon het wel een half uurtje rekken. Vanmiddag werd hij weer na 45 min. wakker en sliep ineens zelf verder Jeeee! Later gingen we wandelen en vervolgens sliep hij nog een tijd in zijn bak in de gang verder doet hij anders ook nooit?!?! Waarschijnlijk komt dit omdat hij zo moe is omdat hij gister bijna heel de dag niet heeft geslapen. Maar dit doet mij wel even goed, want het geeft me toch wel weer even wat moed. Al zal de zwaarste dag nog komen...
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het nu met hem gaat. Hier namelijk ook een mannetje wat heel goed snapt dat hij maar slaapje hoeft te doen van 45 minuten... Het vreemde hier is dat het 's morgens heel goed gaat. Tot de voeding van 11.00 uur wordt hij ook wel wakker, maar jammert dan wat en valt vanzelf weer in slaap. De tijden na deze voeding zijn een drama. Hij slaapt dan 45 minuten en heel soms nog eens 45 minuten, maar dat was het dan wel.
Hee, wat leuk dat je ernaar vraagt. Ik ben sinds donderdag avond weer begonnen met inbakeren, dus vandaag zal wel een pittig dagje worden. Wat hij nu wel al twee middagen heeft gedaan, is doorslapen na het wandelen in de kinderwagen (deed hij anders nooit). Verder gaat het nog steeds hetzelfde. Ik geeft nu alleen nog maar een ochtend en avond voeding aan de borst en de rest flesvoeding. Zo weet ik dat hij iig genoeg binnen krijgt, en dus door kan slapen zonder honger te hebben. We gaan wel binnenkort naar de kinderarts dus we proberen maar een beetje en kijken het maar aan...
Vandaag heeft hij bij alle 3 de slaapjes wel maar 3 kwartier geslapen maar is zelf in slaap gevallen. Vast ritueel gedaan en ik hoefde niet meer terug. De eerste 2 x na 10 min. huilen stil en net na 3 min. huilen stil jeee! Nu dus hopen dat hij ook gaat doorslapen...