Zelf hoeveelheid ranitidine verhogen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door miepje1983, 9 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ons meisje, 7 maanden, krijgt sinds 2,5 maanden ranitidine wegens reflux. Toen we begonnen 2x 1,5 ml bij 6 kilo. 3 weken geleden mochten we proberen te minderen, toen 2 dagen 1,0 ml gegeven. Het huilen begon weer en toen weer opgehoogd naar 1,5 ml. Het duurde bijna weer een week voordat het huilen minder werd. Nu sinds 5 dagen heeft ze weer last van het brandend maagzuur. De onrust/niet willen liggen/huilen/niet meer lachen is weer terug. Ze krijgt nu dus 1,5 ml 2x per dag, maar is in de tussentijd 1,7 kilo (minstens) zwaarder geworden. Wat zouden jullie doen, eigenhandig verhogen? Het is lastig om de kinderarts te pakken te krijgen ivm vakantieperiode en op 27 augustus hebben we pas een belafspraak...

Help!

Is er ook iets dat sneller helpt trouwens, we hebben steeds (bijna) een week een huilend meisje omdat die ranitidine zo langzaam werkt....

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De kinderarts gaf ons zelf de formule om op te hogen wanneer nodig, op basis van het gewicht. Dat was dan natuurlijk wel in overleg, op voorhand.

Wij hadden zantac, vergelijkbaar met ranitidine, maar ik weet niet of dezelfde formule daarvoor geldt.

Kan je niet naar de huisarts?

3. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ja, ik neem morgen ook contact op met de huisarts hierover, maar zij vinden ws dat ik het met de kinderarts moet overleggen.

Werkte het bij jullie ook zo langzaam?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan zeg je toch gewoon dat het dringend is, en dat de kinderarts op vakantie is.

Nee, hier werkte het vrij snel. Maar wij moesten wel voortdurend ophogen, omdat dochter zo goed groeide. Zij zat dus voortdurend op de maximum dosis, anders was er inderdaad meteen weer onrust.

5. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Yes, dat ga ik ook gewoon doen! Anders moet een andere kinderarts mij maar te woord staan. Ik wil niet dat ze nog meer pijn lijdt!

Ze zit wel aan de ondergrens qua hoeveelheid, misschien dat het daarom zo langzaam werkt! Het duurt namelijk een week voordat haar slokdarm weer minder pijn doet.

Zou jij het eigenhandig ophogen, shakes, zonder toestemming vd ka?

6. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Vraag het anders aan de apotheek morgen wat de formule is.
    Ik mocht op een gegeven moment ook zelf ophogen. Dus toen hij 1 kreeg, mocht ik naar 1,5 ophogen omdat hij dat al zou morgen (huisarts).

Je kan ook met je eigen huisarts overleggen, mogelijk kan hij/zij bemiddelen of met je mee denken.
    Sterkte, erg verdrietig en zwaar om je kleintje zo te zien.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, maar dan moet je natuurlijk weten wát het maximum is. Want je wilt zo'n kleine baby echt niet te veel medicatie geven. Dus ja, ik zou ophogen, ik deed dat ook zonder stress destijds, maar alleen omdat ik zeker wist dat het aan de reflux lag én omdat ik wist waar de grens lag.

8. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Wij hebben dat wel gedaan. Onze dochter krijgt Zantac en mocht volgens het voorschrift 1ml per dag.. ze woog al ruim 5 kilo toen dus zou 2.5ml mogen. Het deed ook weinig (we hebben het uiteraard wel eerst geprobeerd) en hebben het zelf verdubbeld. Nu werkt het voor 90%, soms nog een beetje last maar goed te doen. Wat de max is weet ik eigenlijk niet.

9. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Dank jullie voor de reacties! Ze mag 0,40 ml tot 0,67 ml per kilo lichaamsgewicht verdeeld over 2 dosissen per dag. We mogen maximaal 5,22 ml per dag geven, nu krijgt ze 3,0 ml dus we geven vanavond voor de eerste keer 2,0 ml. Morgen contact met de huisarts/vervangende kinderarts hierover. Aan huisartsenpost hebben we niets, die doen niets mits het levensbedreigend is....

Deel Deze Pagina