Help, verborgen reflux, koemelkallergie of gewoon krampjes?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by NewMamma, May 22, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Inbakeren = inbakeren.
    Dus wat je ook gebruikt, hoe je het ook doet, inbakeren is gewoon inbakeren. Dus het word voor alle mogelijke manieren van inbakeren afgeraden.

Voor zo'n jonge baby met reflux is dit 120/4 te veel. CB zal zeggen dat het mag en bij een kindje zonder reflux zou het misschien ook wel kunnen. Maar op deze leeftijd met een baby met reflux is dit te veel.
    Op deze leeftijd is 90/3 veel beter. De maaginhoud van een baby is heel klein. Op deze leeftijd is dat zelfs maar 60-80cc.
    Vergelijk het met een glas. Als de inhoud van deze glas 80cc is en jij doet er 135cc in, wat gebeurd er dan? Juist, het loopt over. Het past niet.
    Zie nu dat glas als de maag van je baby. Maar die maag kan niet zomaar overlopen, dus wat gebeurd er; de voeding stroomt terug in de slokdarm. En dit doet pijn en geeft dus reflux klachten.
    Daarnaast geeft een te veel aan voeding krampen.

Dus vanwege de reflux klachten en de krampen; ga terug naar 90/3 en voed indien nodig vaker dan 6x per dag.

Mijn jongste zoon ging pas met 3/4 maanden naar 120/4 en was er ook toen pas aan toe.

2. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    Mijn kleine meisje weegt alweer 4,8 kilo en is dus bijna 600 gram aangekomen in 2 weken. Het cb zei hier verder niets over dus ze groeit in ieder geval goed.

@Averlhach vanaf de volgende voeding dan kleinere flesjes aanbieden. Zien hoe ze het daarop doet. Volgens de berekening mag ze nu 4,8x150=720 ml dus 6 flesjes van 120 of 7 van 100. Met 6x135 geef ik eigenlijk boven deze norm maar had het gevoel dat ze het nodig had omdat het echt op ging. Maar waarschijnlijk was ze gewoon een brand aan het blussen.

@Shakes ik zal de huisarts vragen om een aangepaste dosering zodat we dat blijven gebruiken tot onze afspraak bij de kinderarts. Hopelijk zien we dan icm kleinere flesjes voeding meer resultaat!

Net weer een half uur ontroostbaar aan het huilen terwijl ze én windjes liet én aan het slikken was. O lieve meisje, waarom huil je nou, denk ik dan. Krampjes of je slokdarm?

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Heb je al eens zo proberen te dragen bij krampjes?

Zoe123 likes this.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Oh zo heb ik uuuuuuren rondgelopen.

5. sleepy

sleepy Actief lid

Nov 13, 2016
    292
    72
    28
    Haha ik ook :confused:

6. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    @Averlhach ja dit verlicht haar pijn maar lang niet altijd, fietsen met de beentjes doe ik ook weleens.

Net gesproken met de assistent en ik mag 2x1ml ranitidine gebruiken, dat is zeker 3 keer zoveel! Vond 0,3 al zo weinig als ik dat vergelijk met babies van 3 kilo die al op die hoeveelheid zitten en misschien wel meer. Ook een fles van 100ml gegeven ipv 135ml en heb niet echt het gevoel dat ze voldaan is. Ze zal waarschijnlijk niet slapen en ben benieuwd wanneer ze weer komt voor een voeding.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Verschil in hoeveelheid medicatie zou een hoop kunnen schelen. Hopelijk doet het wat!

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik liep nooit zo. Ik hield mijn jongens altijd ondersteboven :p

Uren, dagen... of draagdoek of zo of rechtop bij mij.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    15,000
    113
    Hier wild eerste kindje in bed met slapen, krampen en ook verborgen reflux. Wij hebben het zonder medicatie opgelost met de tips zoals averlhach al aangaf.

Die van ons deed precies hetzelfde, hikken, hoesten, herkauwen, slikken, maar blijven vragen om meer en meer melk, heel de riedel.

Of ze wel of niet spugen met reflux is niet relevant voor het wel of niet inbakeren. Inbakeren is dan gewoon echt afgeraden omdat ze geen kant uitkunnen. Wij hielden zelfs zijligging aan met dr, CB niet blij mee, maar ik wel toen ze voor de verandering een golf spuugde.

Ook wij zijn illegaal geweest en destijds overgestapt naar een andere voeding, alleen gingen van nutrilon standaard naar frisolac standaard. "Het kon niet aan de voeding liggen" en toch waren we ineens de helft van t gegil kwijt...

Rust is niet alleen in je uitstapjes en slapen, maar ook qua voedingswijzigingen. Kies een methode en blijft daar inderdaad tenminste twee weken bij. (wij moesten 6 weken aanhouden zelfs) en veel van de ellende kan je inderdaad verzachten door de leefregels toe te passen, leer je partner en of oppas die ook, tis even rottig maar je went er zo aan, die extra tijd rechtop houden moet je gewoon zien als extra knuffeltijd met je kleintje, werkt t beste voor je eigen moraal. Huisarts gaf aan, maar of dat klopt weet een mama met een extremer geval allicht, dat als ze drie slokken drinken en daarna krijsen alsof t zoutzuur is, dat dan de slokdarm beschadigd was. Tot die tijd hoefden wij ons niet heel erg zorgen te maken, "de natuur is mild", het zuur van die ukkies is nog lang niet zo zuur als dat van ons.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Ach ja hier ook...
    Flashback!

11. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    #31 NewMamma, May 24, 2017
    Last edited: May 24, 2017
    Wat goed dat het zonder medicatie is opgelost. Medicijnen zijn niet niks voor zo een kleintje en het liefst geef ik deze ook niet, maar op deze manier kan de slokdarm even rust krijgen. Ik hoopte dat de leefregels en aanpassing van voeding (eventueel jbpm) voldoende zou zijn. Hier deed Hero (nutrasense comfort, niet de standaard) niet veel goeds voor mijn meisje maar wie weet dat de Hero standaard ook het verschil had gemaakt. Ik zou wel graag nutramigen proberen om te kijken of zij misschien een kea heeft en hopelijk staat de kinderarts daar volgende week open voor.

Gebruikte je voor de zijligging een speciaal kussen? En hielp dat tegen de onrust? Hier helpt het inbakeren echt heel erg tegen de onrust en ze slaapt er echt dieper en langer door.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Waarom gelijk nutramigen?

13. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    Heb op forms gelezen dat bijv Pepti van Nutrilon niet genoeg werkte tegen klachten en nutramigen wel. En dat de pepti veel dunner is waardoor de maaginhoud juist naar boven komt. Hoop eigenlijk dat nutramigen het antwoord is op het probleem en ik wil. Iet teveel voedingen proberen voordat ik daarmeebegin. Wil haar niet nog meer van slag maken.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Juist in heel veel gevallen werkt pepti prima en is dat voldoende voor een baby. Ja pepti is dunner dan normale voeding, maar nutramigen is nog dunner!
    Daarnaast is nutramigen vele malen duurder en als dit langdurig onnodig gegeven wordt is er juist weer kans op problemen. Daarom moet is er juist voorzichtigheid nodig en dus niet direct onnodige dieetvoeding. Anders zou elk kindje bij vermoeden van kea wel op neocate gezet worden.

Je hoort elke wijziging 2 weken de tijd te geven. Dat is afgelopen periode al niet gebeurd, oke. Kan gebeuren. Maar daarom is het juist zo belangrijk om het nu wel te doen.

15. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Je hebt het steeds over dat tongetje dat ze uit steekt enzo, heeft ze geen spruw? Tenminste bij mijn jongste was dit het teken dat er weer spruw was.

16. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    Dat nutramigen nog dunner is wist ik niet. Wat voor problemen kunnen er ontstaan als nutramigen onnodig gegeven wordt? En geldt dit dan niet ook voor de pepti? Als dit soort dieetvoeding de klachten bij haar zou verminderen, lijkt het mij dat de effectiviteit ervan bewezen is. En zo niet kun je ermee stoppen en hoeft het niet onnodig lang gebruikt te worden.

Dieetvoeding klinkt minder ingrijpend dan het geven van maagzuurremende medicijnen en heeft daarom mijn voorkeur. Bij volwassenen zorgt het op den duur voor bijwerkingen, dan neem ik aan dat dit bij babies ook het geval is. Met maagzuurremmers bestrijdt je symptomen en niet de oorzaak. Stel dat de verborgen reflux komt door een koemelkallergie en de maagzuurremmers lijken te werken doordat de klachten minder worden, dan zou je kunnen denken dat het probleem is opgelost terwijl de onderliggende probleem, namelijk de allergie, niet is aangepakt. Ik weet alleen niet wat de gevolgen zijn van het geven van dieetvoeding als nutramigen of pepti (behalve dat het niet goed is voor de portemonnee haha).

17. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    Haar tong is niet altijd wit dus ik denk dat het gewoon melkaanslag is. Ik heb dinsdag een afspraak bij de kinderarts en zal het ook even aankaarten.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik heb begrepen van de ka dat je dan juist kans op intollerantie krijgt. Dit kan ook gebeuren als mensen onnodig langdurig glutenvrij gaan eten.
    Het is uiteraard een ander verhaal als een baby een koemelkallergie heeft, dan moet je de voeding aanpassen. Het is dus nooit zo dat een zwaardere dieetvoeding zomaar zonder gevolgen gegeven kan en mag worden.

Jij denkt dat het misschien kea is, maar je hebt de medicatie en leefregels nog niet voldoende tijd gegeven. Dus zolang je dat niet doen kan je nooit zeggen dat het wel of niet werkt. Maar je wilt al wel direct andere voeding proberen.
    Ongeveer 3 tot 7% van de babys heeft kea. Dat is dus echt heel weinig. De kans op reflux is juist heel groot, omdat dit bij elke baby dat maagklepje moet volgroeien. Zie je het verschil?
    En dat de reflux veroorzaakt wordt door kea is dus nog kleiner. Want ik heb al 2 kindjes die reflux naast de kea hadden. Dieetvoeding deed niets voor de reflux.

Bij reflux kan je de oorzaak niet behandelen. Net als bij een allergie trouwens. Bij reflux moet het lichaam dit oplossen door volgroeien van de maagklep. Dat schijnt in noodgevallen ook dmv een operatie te kunnen, maar dat gebeurd volgens mij niet bij babys omdat het vrijwel altijd vanzelf goed komt.

Ja medicatie is niet ideaal, maar dat is wat wij dus al aan het begin zeiden. Je bent begonnen met medicatie, zonder eerst de leefregels op te volgen of evt jbpm. Niet jouw fout, je ha had dat moeten adviseren.
    Maar dieetvoeding is dus niet zomaar minder zwaar dan medicatie. De richtlijnen van kinderartsen zeggen ook dat je bij reflux eerst moet kijken naar leefregels, 2 weken, dan jbpm, 2 weken, en dan pas medicatie, 2 weken. Als dat allen niet voldoende doet pas na, totaal 6 weken, dieetvoeding.

Je wilt te veel en te snel. Dat zorgt voor te veel onrust in je kindje.

19. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Wat vervelend dat je zo onrustig wordt van de onrust van je moppie.

Ik heb een zoon die zeer ernstige verborgen reflux had. Alles wat belangrijk is is hier al genoemd. Overigens is een half uur huilen achter elkaar niets. Hier ging urenlang huilen over in krijsen alsof hij werd vermoord. Toen twee weken opgenomen. In je reacties lees ik vooral heel veel ongeduld en krijg ik het idee dat je de hele dag Googled om de oplossing maar te vinden. Er is geen enkele oplossing die binnen een dag werkt!

Voor nu is het echt heel belangrijk de leefregels te volgen, medicatie te geven en verder niets veranderen. Zeker niet voordat je bij de arts bent geweest. Al die veranderingen hebben alleen maar averechts effect.

Voor het eerst moeder zijn brengt heel veel onzekerheid met zich mee en een huilend kind doet pijn in je hart. Probeer te ontspannen en geen veranderingen meer voor nu. Hoe meer jij ontspant hoe beter je je kindje kunt troosten!

O ja, de Björn Borg is echt niet ergonomisch en ik zou even advies inwinnen bij een draagcunsulent bij jou in de buurt. Als het reflux is dan ga je de komende tijd heeeeeel veel dragen en daarom heel belangrijk dat het comfortabel en ergonomisch is.

Sterkte en probeer te genieten van je mooie moppie

20. NewMamma

NewMamma Lid

May 22, 2017
    38
    25
    18
    Female
    Het klopt dat ik wil dat het snel gebeurt probeer het nu wat rustiger aan en doen. Vandaag bij de kinderarts geweest en besproken dat we de dosis ranitidine gaan verhogen naar 2x1,5ml waarna we telefonisch contact zullen hebben. Als dat niet voldoende werkt gaan we voor een proefperiode over op Nutrilon pepti om te kijken wat dit voor haar doet (al dan niet icm de ranitidine heb dat niet helemaal begrepen).

Je vertelde dat de maaginhoud van een pasgeboren baby ongeveer 100cc was en ik geef nu nu 7 flesjes van 100cc. Ze woog vandaag 4,95 en mag volgens de formule 740 cc. Ze wordt met de dag zwaarder en zal dan ook meer willen drinken, zal haar binnenkort óf vaker voeden óf meer aanbieden. Vind 7 voedingen op een dag heel fijn, dus vroeg me af vanaf hoeveel weken ik 120 cc kan aanbieden. Enig idee wat goed is met het oog op de reflux?

Share This Page