Argh! Bloed geprikt en nu blijk ik O- bloed te hebben. Heb ik weer. Meteen erover gelezen, en maak me best wel zorgen nu eigenlijk. Moeder kan bloed van kind afbreken, waardoor bij de bevalling het kind zelfs kan overlijden. KAN zeg ik uiteraard, hoeft niet, maar kan wel, en bij een tweede kind is het helemaal oppassen geblazen. Ik weet dat je allerlei prikken enzo krijg (jippie!) om dat te voorkomen, maar toch... Nu een vraag: ik heb 1 maand voor deze mijn huidige (en 1e) zwangerschap 1 mk bij 6 weken gehad. Kan het kwaad dat het bloed van die 'foetus' in aanraking is gekomen met mijn bloed en dat ik nu antistoffen heb aangemaakt? Erg medische vraag, ik weet het, maar misschien leest iemand mee die dit weet. Ik ga sowieso een heel prikkentraject in bij week 30, dus ik kom er dan ook wel achter, maar ik wil het natuurlijk asap weten.
Hoi jane, Bij mij zelfde verhaal; ben A negatief, nu 34 weken zwanger, en heb hiervoor met 6 weken een miskraam gehad. mijn arts zei dat een eerdere zwangerschap pas invloed heeft als je minimaal 10 (of zelfs 14) weken zwanger bent geweest; en dat is met 6 weken natuurlijk niet het geval. Het prikken gebeuren heb ik inmiddels gehad (stelt echt niks voor); en over risico's hoef je je volgens mij echt niet druk te maken! geniet van het zwanger zijn!
Tegenwoordig is het echt een stuk 'veiliger' voor negatieve rhesusmoeders om te bevallen. (Ik heb zelf ook O-.) Weet je ook wat je partner heeft? Als je partner ook - heeft hoef je jezelf helemaal geen zorgen te maken. (Geen van beide ouders hebben dan het rhesus-gen en kunnen het daarom ook niet afgeven) Testen doen ze overigens altijd en je krijgt tijdens je zwangerschap (wk30) een inenting en dan word er ook extra bloed afgenomen ter controle. Ik ben echt een ramp met naalden maar die vond ik niet erg. Wat leukbabyspul zegt is inderdaad ook waar, dus ivm je mk hoef je jezelf geen zorgen te maken. Geniet ervan. Je vk houdt je echt goed in de gaten!
Hoi Jane, ook ik heb O negatief. Vlak voor deze zwangerschap ook een miskraam gehad. Het klopt inderdaad dat een eerdere zwangerschap pas invloed heeft bij 10 weken of langer. Ik moet volgende week bloed laten afnemen en de week daarop krijg ik een spuit. Ben wel geen held met dat soort dingen, maargoed....het is niet anders. Ik heb me er totaal nog geen zorgen over gemaakt en volgens de verloskundige is dat ook echt niet nodig. Geniet lekker van je zwangerschap! Groetjes, Henriët
Hier een mama met A negatief, en ook een miskraam vóór mijn zoon gehad met 5 weken. Geen zorgen, het bloed komt pas met elkaar in contact na 10 of 14 weken. Die spuiten vallen wel mee, je krijgt trouwens na je bevalling weer zo'n spuit in je been als blijkt dat je kindje een positieve bloedgroep heeft. De bloedgroep van je kind checken ze na de bevalling, door bloed uit de navelstreng te tappen. Ik kreeg daar ook een buisje voor mee. Ik kan je wel iets aanraden... Ik moest dus die anti-D spuit ophalen bij de apotheek met 30 weken, om met de spuit naar de verloskundige te gaan. Ik had die spuit alleen al wat eerder opgehaald en bij mij thuis in de koelkast gelegd. Dat was niet zo slim, want bij het inspuiten was de vloeistof zo dik als stroop en dus erg pijnlijk! De verloskundige zei toen ook dat je de spuit eigenlijk pas op moet gaan halen net voordat zij je gaat prikken, omdat de temperatuur van de koeling in de apotheek om het uur gecontroleerd wordt. De koelkast thuis is misschien net wat te koud. De prik na de bevalling viel trouwens heel erg mee! Succes! Liefs xxx, Debby
Volgens mij wordt er bij het bepalen van de bloedgroep ook gekeken of er antistoffen aangetroffen worden. Ik heb een pasje gekregen en daar staat mijn bloedgroep op, maar ook negatief bij antistoffen.
ik heb ook A- dus ook het hele traject doorlopen, het valt echt allemaal mee! Het is ook niet meer zo zwart wit dan als het vroeger was... dit wat je NU allemaal doet is JUIST voor een 2de zwangerschap want de kans dat jouw bloed en die van deze baby tijdens je zwangerschap met elkaar in aanraking komen is nihiel... Pas tijdens de bevalling maar daarvoor idd de spuiten. Maak je geen zorgen komt allemaal goed. en een vruchtje zo jong heeft zoals al eerder gezegd geen bloedsomloop dus daar hoeft niets extra's voor te ondernemen.
ik heb bloedgroep o negatief en moet over 3 weken ook bloed aflaten nemen en krijg die week erna me antistoffen ben benieuwd hoe het verder in ze werk gaat,
Je krijgt verder een buisje van de vk waar dan bij de bevalling bloed uit de navelstreng in gedaan wordt om te testen. Je kindje wordt gelijk op zijn/haar bloedgroep getest. Heeft hij/zij + dan krijg je nog een injectie. Is hij/zij neg. gebeurd er niets, want dan heeft je lichaam geen lichaamsvreemde rhesusstoffen gekregen.
Hier ook een A- negatief Mama heb geen problemen gehad met de eerste zwangerschap en bevalling en ook de tweede zwangerschap verloopt voorspoedig. je krijgt met 30 weken een prik en als na de bevalling blijkt dat je kindje niet een negatieve bloedgroep heeft krijg je er dan ook nog een. En die is vooral voor een evt. volgende zwangerschap. Maar je kunt gewoon veilig bevallen, zonder al te veel risico's ! Je VK houdt alles goed in de gaten hoor. Succes met je zwangerschap en probeer je niet te druk te maken, want dat is nergens voor nodig.
BEDANKT MEIDEN! Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, wat is dit forum toch handig als je 'even' iets wilt weten, want hoe je ook zoekt op internet, soms vind je echt helemaal niets. Best een opluchting om te weten dat die mk van 6 weken geen 'kwaad' kan, tsja, dat soort dingen weet ik allemaal niet natuurlijk. Ik maak me nu dan ook veel minder zorgen, maar m'n vk had er geen woord over gezegd of uitgelegd en ook niet gevraagd met hoeveel weken ik die mk had. Hmmm...beetje raar. @leukbabyspul: zo da's toevallig dat jij exact hetzelfde hebt gehad als ik. tx voor je antwoord!
Mijn moeder heeft dit 17 jaar geleden met de geboorte van m'n zusje gehad. Na mijn geboorte of de miskraam die ze hiertussen heeft gehad heeft ze ook spuiten (anti D injecties) gehad, maar die hebben waarschijnlijk niet gewerkt. Hierdoor is mijn zusje heel erg ziek geweest na haar geboorte. Ook heeft ze bloedtransfusies gehad toen ze een paar weken oud was. Omdat ik erg jong was weet ik er niet heel veel meer van, maar dat 't ernst was, is zeker. Maar... inmiddels is het een leuke jonge meid van 17 die in 6 gymnasium zit en volgend jaar naar de universiteit gaat. Het is dus helemaal goedgekomen. Als je injecties gewoon werken hoeft er dus helemaal niks aan de hand te zijn. Ik denk dat de kans dat tegenwoordig de spuiten niet werken wel heel erg klein is, en zelfs dan kan 't helemaal goedkomen zoals hierboven staat. Veel succes met je zwangerschap!