Hallo, Het zindelijk worden verloopt hier niet echt soepel, zeg maar gerust niet! Ons zoontje is net 3 geworden. We hebben een paar maanden geleden al een stickerkaart op de wc gehangen maar hier had hij totaal geen interesse in.....hem op de wc zetten gaf strijd dus hier meteen mee gestopt. Sinds twee weken weer opgepakt. De eerste week steeds op de wc gezet maar had het nog niet door (ging zitten persen). Zonder luier laten lopen zorgde voor diverse ongelukjes. Stickers en ongelukjes boeien hem niet. Sinds vorige week is het een paar keer gelukt om op de wc te plassen, wel pas wanneer wij hem erop zetten. Weer zonder luier laten lopen, steeds vragen of hij moet plassen, hem op de wc zetten enz. Soms plast hij op de wc (nu 8 keer) maar heel vaak niet. Hij laat het dan gewoon lopen in de kamer en zegt o,o. Hij zegt dus niet zelf dat hij moet plassen! Net zoals gisteravond en vanmorgen: na een paar keer hem op de wc gezet te hebben vragen we of hij moet plassen, zegt nog niet en vervolgens heeft hij binnen een minuut zijn plas laten lopen op de bank en grond. Het lijkt hem allemaal niet veel te boeien en interesseren. Wilde zelfs 1 keer niet eens zijn sticker plakken..... Wat moeten we hier nu mee? Toch zo doorgaan of wachten tot hij er meer aan toe is??? Een ongelukje is niet erg maar 4 keer per dag schoonmaken is best vervelend...... Heeft iemand tips???
Mijn zoontje is 3,5 en het interesseert hem ook niet we hebben al een beloning geprobeerd of stickers. Hij plast wel op het potje of op de wc, maar geeft het niet zelf aan. Heb hem ook 2 keer zonder luier laten lopen, maar dan heeft hij het pas door als het te laat is. Als het wat warmer wordt wil ik hem in zijn blote kont laten lopen. Hij gaat binnenkort naar de peuterspeelzaal, dus hopelijk gaat het daar wat beter. Ze zeggen vaak als hij/zij het niet aangeeft dan zijn ze er nog niet aan toe. Jullie hebben ook nog even voor hij 4 wordt. Ik denk dat ze het zelf wel aangeven, maar als het lang duurt is het wel frustrerend.
ik gebruik stickers om zoontje op wc zonder verkleiner te laten wennen en po weg te werken. hier is er een idee om je sticker systeem te verbeteren: ik plak lollypops op de kaart en naar lolly loopt een pad met kleine vierkante vakjes waarin hij stickers mag plakken als hij een lolly bereikt dan mag hij de lolly pakken en opeten(verder krijgt hij nooit snoep) heel effectief, elke keer als hij op wc zit kan hij de lollies zien en hij is enorm voruit gegaan in het tellen!
Waarom wil je dat je kindje op de wc plast? Een potje is veel overzichtelijker voor een kind en hij kan het zelf doen. De meeste kinderen zijn erg op zelluf doen! Ook zijn ongelukjes heel gewoon bij het beginnen aan zindelijkheid. Je zult je hierop moeten instellen. Het boekje "Zindelijk in één week" van Gina Ford geeft praktische tips
ow sorry, kind had niet eerst po gebruikt? ik zou dan ook eerst met verkleiner op wc en vooral po laten gebruiken. ook een po in de woonkamer.
Als ik jou verhaal zo hoor denk ik niet dat uk er klaar voor is. Observeer hem eens een paar dagen en zie of hij een paar vaste momenten op de dag heeft dat hij in zijn luier plast. Als je dat merkt ga je rond die momenten het potje klaar zetten en koop je de lekkerste snoepjes of koekjes die er zijn en lok je hem op zo'n moment met een koekje op het potje. Zo hebben wij het gedaan (en nee ik was er in het begin ook niet klaar voor maar na een week wachten wel) en toen eenmaal uk hier doorhad dat hij op de wc een plas kon doen en dan geen luier meer om hoefde was het binnen twee dagen gepiept. Dag drie gilde hij zelf koekjjjeeee en rende naar het potje. Op dat moment ben ik de koekjes gaan afbouwen en hebben nu vanaf eind augustus misschien 5 ongelukjes gehad. Mocht het zo zijn dat je uk nog niet echt vaste momenten heeft dat hij moet plassen zou ik even een maandje wachten en nog eens kijken of dat veranderd is. De een is er nu eenmaal sneller bijdan de ander.
Hier was Finn er ook echt nog niet aan toe, toen hij net 3 was. Weleens geprobeerd, maar ging steeds helemaal mis. Eind november waren we er zelf ineens een beetje zat van die luier, en hebben manlief en ik samen "besloten" hem geen luier meer om te doen. Dag 1 nog wat ongelukjes gehad, dag 2 al minder en vanaf dag 3 helemaal niet meer. En na 4 weken was hij ook nachtzindelijk...dus het kan ineens heel snel gaan...
Ik ben hier ook bezig met mijn zoontje 3,5, na verschillende pogingen vorige week weer begonnen, de eerste dag ging het super en gelijk de eerste morgen voor het eerst op de wc gepoept, ik helemaal blij en trots. ik zei tegen hem als je broek vandaag droog blijft mag je vanmiddag iets uitzoeken in de speelgoedwinkel. en hij bleef droog de hele dag. tot hij zin kadootje heeft gekregen daarna was het weer mis, volgende dag meteen 5x een natte broek. hij kan het dus wel maar wil gewoon niet altijd. erg frustrerend. ik heb nu van die pampers broekjes gekocht en daar staat bob de bouwer op,. die vind hij helemaal geweldig. ik zei eigenlijk zijn die pampers voor grote jongens en ze mogen niet nat worden. en nu gaat het weer goed. hij wil deze pampers niet vies maken. vandaag over de hele dag nu 1 zon pamper gebruikt en ondertussen plast hij elk uur op de wc. hij komt nu inneens steeds vaker uit zichzelf naar me toe dat hij wil plassen. maar als hij bezig is dan vergeet hij het wel vaak. maar denk dat we nu wel op de goeie weg zitten. kadootje heeft hier dus geen zin. hij doet zijn best tot hij heeft wat hij wou en daarna hoeft het niet meer van hem