Hi meiden, Ja ik weet dat borstvoeding het beste is voor je kind, maar een leuke, vrolijke moeder lijkt me net iets belangrijker dan een depressieve moeder die borstvoeding geeft, toch? Dus aub geen discussies over borstvoeding. Zijn er hier vrouwen die ook geen borstvoeding hebben gegeven? Hoe werkt dit dan qua productie? Ik heb nu nl. al af en toe last van wat melk-achtigs dat uit mijn borsten komt. Ik lees wel eens over tabletten, maar vraag je daar dan om in het ziekenhuis? Of krijg je die meteen mee? Ik beval, met een keizersnede, in het ziekenhuis. Moet ik dat dan binnenkort al aangeven bij de gyn dat ik geen borstvoeding wil geven? Of gebeurd dat na bevalling? Dat je een gesprek hebt ofzo?
Ik heb geen borstvoeding gegeven omdat ik dat niet kon door bortsverkleining. De eerste is met een keizersnede geboren en de tweede natuurlijk. Bij de eerste heb een na de keizersnede een paar dagen wat last gehad van stuwing. Niet heel pijnlijk of zo gewoon wat vervelend. Het helpt om 's nachts ook een sport bh te dragen en kort te douchen. Vooral niet te warm douchen! Maar dit zal de kraamhulp ook wel vertellen. Verder helpt gestampte koolbladeren in je bh doen en eventueel koude lappen. Bij de tweede had ik bijna nergens geen last meer van. Begin niet aan die pillen(dostinex)! Het is troep en gooit heel je hormoonhuishouding door de war. Binnen een paar dagen ben je van de stuwing af de kraamhulp zal je helpen.
Bedankt voor je reactie! Ok, dus vooral beetje natuur zijn gang laten gaan? En dan gaat t vanzelf weg. Das fijn om te lezen!
Jij moet altijd goed opletten ivm mastitis. Met mijn derde kon ik geen borstvoeding geven (hij was na 1 dag overleden), en ik maak altijd heel veel melk. Ik had heel veel pijn, rode borsten, koorts... Het was mastitis en moest ik antibiotica ervoor krijgen.
Mijn vriendin heeft ook geen bv gegeven en kreeg na de bevalling een pilletje. Ik weet niet of dat nu nog gebeurt (is 3 jaar geleden) maar dit was ook tegen de stuwing. Wellicht dat je het vooraf bij je vk kunt aangeven, zij zal zeker ook goede tips hebben! Of je een gelukkige of depressieve moeder bent/wordt heeft denk ik niet zoveel te maken met het geven van borstvoeding of de fles maar dat is een andere discussie.
Van te voren al denken dat je depressief zal worden van borstvoeding geven lijkt me redelijk wat voorbarig. Er is niet echt voor te stellen hoe het is om je kindje zelf te voeden. Net als dat het ook moeilijk voor te stellen is hoe het voelt om je kindje voor het eerst vast te houden. De pilletjes die genoemd worden zijn enorme troep.Met nare bijwerkingen. Van te voren is ook moeilijk te voorspellen wat jouw borsten gaan doen na de bevalling. Komt de productie meteen op gang dan pak je het anders aan dan als er nog niet veel gebeurd. Dus wacht dat af en overleg met vk/kraamhulp. Wat niet doen? Strak afbinden (kans is groot dat ze dat adviseren) Te veel warmte Wat wel doen: Je borsten bedekken (anders heb je kans dat je kindje gaat zoeken) Saliethee drinken Zorgen dat je borsten soepel blijven Als je wel stuwing krijgt is het daarna belangrijk dat er daarna geen rode plekken zijn. In dat geval wel warmte en de plekken wegmasseren,zodat je geen borstontsteking oploopt. Je hebt het over de natuur z'n gang laten gaan,maar kijk daar wel mee uit.Want van nature gaat een borst juist melk aanmaken natuurlijk. Bij twijfel je HA bellen!
Ik heb bij mijn vorige borstvoeding gegeven en dat was voor mij redelijk dramatisch. Zoontje wilde geen borstvoeding, borstvoeding kwam niet op gang, kolven tot ik er zo ongeveer bij neerviel. Eerst een uur met zoonlief borstvoeding proberen te geven, toen nog kolven, toen weer zoonlief eraan. Nee voor mij geen fijne ervaring. Dus ja ik zie borstvoeding als een redelijk dramatisch iets voor mij. Ik kan altijd zeggen dat ik er in ieder geval aan ben begonnen maar dat het niet gelukt is. Heel ander verhaal als vrouwen die vanaf dag 1 beginnen met flesvoeding beginnen, maargoed.
Ik heb dezelfde ervaring gehad (4 weken op die manier,toen was ze aan de borst en daarna liep het als een trein). Het enige wat ik je wil meegeven: het zegt helemaal niets over hoe het gaat bij nr 2 gelukkig.Elk kind is anders,ook aan de borst. Kijk goed naar je borsten en zorg dat de boel soepel blijft. Dat is denk ik het belangrijkst NIET afbinden!
Als je stuwing krijgt, ook geen strakke bh. Want wat gebeurd er dan, je melkkanaaltjes worden afgesloten. En als er dan melk is, kan die melk nergens naar toe. En je snapt wat er dan gebeurd er staat trouwens bij het forum van de LK een vraag van Sandana, die kan je ook even bekijken!
Ik geef geen borstvoeding maar flesvoeding. Vanaf moment van de geboorte een week lang een strakke sportbeha aangehad (dag en nacht, ook onder de douche). Gezorgd dat er geen superwarme stralen onder de douche op mn borsten kwamen en 3 keer per dag een kop saliethee en een glas citroensap (citroen uitgeperst en aangelengd met water) gedronken. Op dag 4 had ik een cupmaat waar Pamela Anderson jaloers op zou zijn en op dag 6 nam dit weer af. Bij mij werd tijdens de zwangerschap door de verloskundige al gevraagd of ik borst- of flesvoeding wilde gaan geven.
Hier ook beide keren geen borstvoeding gegeven. De eerste keer wat meer last van gehad dan de tweede keer. Heel de week een sportBH aan gehad, dag en nacht en tijdens het douchen. Na het douchen uit en een nieuwe aan. Verder inderdaad zo min mogelijk warme straal erop, en als ik erg last had wat gekoeld met een nat verbandje wat uit de vriezer kwam in een washandje ofzo. Maar had daar eigenlijk geen geduld voor. Heb geen pilletjes, cremetjes of andere dingen gebruikt of geslikt ervoor. Het viel me reuze mee, en de cupmaat vond ik niet verkeerd, helaas was het na een paar dagen weer weg haha!
Gekneusde koolbladeren had ik in mijn bh. Helpt goed en voelt goed. Verder komt het wel goed na een aantal dagen. Het neemt vanzelf af.
Hier de 2e keer ook geen borstvoeding gegeven (bewuste keuze) Ik had veel melkproductie dus op dag 4 liep ik met enorme borsten die erg pijnlijk waren. De kraamhulp had 2 luiers gevuld met water en in de vriezer gelegd en die stopte ik dan in mijn bh en dit hielp echt enorm. Koolbladeren worden ook vaak geadviseerd maar bij mij hielp het niet. Bij ons in het ziekenhuis geven ze niks als je geen borstvoeding wilt geven maar in sommige ziekenhuizen kunnen ze je een injectie geven of iets in je infuus doen. een grote don't is in ieder geval om warm te douchen, want dit zorgt ervoor dat de melkklieren worden gestimuleerd.
Ik had zelf ook besloten geen borstvoeding te geven. Dit was voor mijn huisarts (die de nacontroles deed) en de gyn. en kraamhulp geen probleem. Hebben ze verder ook nooit moeilijk over gedaan. Heb niets geen tabletten gehad. Rond dag 3/4 harde en warme borsten door de stuwing. De kraamverzorgster had natte maandverbanden in de vriezer gelegd en die met washandje er op gelegd. Daarna was het snel over.
Ik heb beide keren geen borstvoeding gegeven. Ik heb enkele dagen last gehad van stuwing maar hierna was het snel over. Dag en nacht een goede sportbh dragen, evt kraamverband invriezen voor in je bh. Witte koolbladeren deden hier niets behalve zorgen voor uitslag :x Na mijn natuurlijke bevalling had ik iets meer last van stuwing als na mijn ks, geen idee of een ks dat verschil maakt.
Ik heb een poging gedaan tot borstvoeding, maar de kleine wilde niet. We lagen samen een week in het ziekenhuis. De eerste 4 dagen fanatiek gekolfd en daarna afgebouwd. Dag 7 nog een keer gekolfd en de stuwing viel reuze mee, het was wel wat vervelend pijnlijk gevoel en het lekte als een malle, maar vond het al met al goed te doen. Maar had dus in het ziekenhuis wel een kolf tot mijn beschikking, dus dat scheelde. Die dingen kan je ook huren toch? Misschien gaat dat wat fijner dan ala cold turkey niks doen?
Wat grappig dat er zoveel verschillende adviezen komen. Ik heb bij mijn eerste geen borstvoeding gegeven, wel 3 dagen gekolfd. Maar ik was lichamelijk zo beschadigd dat ik besloten heb de energie in het herstel van mijn eigen lijf. Mee geholpen door die rot hormonen natuurlijk... Bij mijn 2e heb ik altijd gezegd, als ik er lichamelijk goed uitkom ga ik zeker borstvoeding geven. Dat heb ik gedaan, een week. Ik raakte zo depressief dat ik het niet meer op kon brengen. En dan de wetenschap dat het bij de oudste met de fles ook goed is gekomen... Tja, ik heb veel tranen gelaten voor ik tot de beslissing kon komen maar achteraf ben ik er erg blij mee. Ik was dus al melk aan het produceren toen ik moest afbouwen. Geen pillen geslikt. Strakke BH aan, leegmasseren onder de douche en dan koelen met bevroren maandverbandjes in een washandje. Wanneer mijn borsten echt TE vol zaten liet ik mijn kindje ze weer leegdrinken. Toen was het met een dag of 3 wel voorbij. Heel ander advies gekregen dan hierboven te lezen is.