Op salaris strookje staat. Salaris xxx Plus overuren xx Min premie pensioen Bruto xxx ( lager bedrag dan salaris) Welk bedrag moet ik nu invullen dacht zelf altijd het hoogste, maar blijkbaar gaat daar nog de premie van pension eraf? Zodat het bruto maandinkomen lager word?
Het hangt ervan af waar je het voor invult. Voor het berekenen van een hypotheek mag je het hoogste bedrag nemen en voor het invullen van een verzamelinkomen is het een veel lager bedrag. (bruto - premies per jaar). Maar hoe het precies zit, weet ik ook niet.
Het gaat idd om te toeslagen, ik heb nooit geweten dat de premie van pensioen eraf gaat en je dan bruto ( altans dat staat ervoor) minder overhoud
Voor toeslagen zou ik de hoogste aanhouden, dan zit je altijd goed. je verzamelinkomen is eigenlijk je bruto jaarsalaris (= 12,96 keer je bruto maandsalaris dan heb je, je jaarsalaris incl. 8% vakantiegeld) -/- eventuele hypotheekaftrek of andere aftrekposten, maar om te voorkomen dat je later toeslagen terug kan betalen zou ik het ruim afronden naar boven. mocht je meer willen weten stuur maar een pb ben boekhouder van beroep
Ik zal proberen het toe te lichten. Bij toeslagen gaat het om het toetsingsinkomen. Als je een goede schatting wil maken dan is het zaak om naar je verwachte bruto jaarinkomsten te kijken, inclusief vakantietoeslag en eventuele 13e maand en eventuele winstdeling, gratificaties etc. Vervolgens dienen aftrekposten in mindering te worden gebracht. Dat kan hypotheekrenteaftrek gecorrigeerd voor eigenwoningforfait zijn maar ook buitengewone uitgaven, premies voor lijfrenten etc. Het inkomen van je eventuele fiscale partner is waarschijnlijk eveneens relevant. Het klopt dat de pensioenaftrek meegenomen wordt, omdat het fiscaal gefaciliteerd wordt. De aanspraak van het pensioen is nl. in de toekomst belast. Ik hoop dat ik het zo voldoende duidelijk heb kunnen toelichten, anders kun je ook belastingtelefoon bellen. Je hebt hier op het forum het risico dat iedereen van alles gaat roepen terwijl jouw persoonlijke situatie afwijkend kan zijn. succes!
Als je het maandelijkse inkomen gebruikt voor de toeslagen moet je goed opletten wat ze vragen. Je kunt namelijk meerdere keuzes aanklikken, loonstrook/ uitkering/ pensioen enz. Als het gaat om het inkomen van een loonstrook dan moet je het inkomen wat ze loon voor loonheffing noemen gebruiken. Bijna altijd staat dit ook op je loonstrook. Bij een uitkering gebruik je het bruto inkomen. Ik werk bij een woningcorporatie maak dagelijks proefberekeningen voor de toeslagen. Als dit niet is wat je bedoelt dan hoor ik graag wat je dan wel wilt weten, je mag me ook PB-en.