zoontje 5de ziekte zelf 35 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door muisje14, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft zeer waarschijnlijk de vijfde ziekte. Hij zit helemaal onder de (mini) vlekjes en is erg hangerig. Net ook de HA gebeld en de assistente ging met de HA overleggen en dan kon ik vanmiddag terugbellen. Niet voor mijn zoontje, want dat komt wel goed alleen voor mijzelf aangezien ik 35 weken zwanger ben.
    Toevallig moet ik vanmiddag ook op controle bij de vk.

Ik weet dat het tot 20 weken gevaarlijk kan zijn voor de baby, maar hoe zit het als je al 35 weken bent? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de vijfde ziekte gehad heb (wel waterpokken)

Ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar ik ben met 33+4 een avondje in het zkh geweest ivm (voor)weeen om de 5 minuten. Nu moet ik dus heel rustig aan doen.

X Linda

2. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik heb het pas nog opgezocht omdat ik nog nooit van 5e ziekte had gehoord en volgens wikipedia;

Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het parvovirus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam. Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie.
    Bij vermoeden op infectie tijdens de zwangerschap kan in het moederlijke bloed gecontroleerd worden of al immuniteit bestond of dat sprake is van een recente infectie. In het laatste geval bestaat een indicatie om tot acht weken na begin van de infectie wekelijks echoscopisch onderzoek te doen gericht op kenmerken van foetale bloedarmoede. Bij vermoeden hierop vindt meestal direct verwijzing naar de afdeling verloskunde (prenatale diagnostiek en foetale behandeling) van een academisch ziekenhuis.

er staat niks bij over zwangere dames die wel de antistoffen bezitten

er stond verder ook dat een kind alleen besmettelijk is in de incubatietijd, 7 tot 12 dagen voor hij/zij zichtbaar symptomen heeft , daarna niet meer.

3. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Ik ben net bij de vk op controle geweest en zij gaf aan dat we voor de zekerheid bloed konden laten prikken. Dat heb ik net dan ook gedaan. Volgende week moet ik weer op controle dus dan zal ik de uitslag wel horen

4. kleintje09

13 feb 2009
    29
    0
    0
    ik werk zelf op een kinderdagverblijf waar dit veel voor komt ik heb me meteen toen ik zwanger was laten testen en ik had het al gehad, meestal weten ze het al wel met een dag of 3..
    maak je maar niet te veel zorgen

5. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi meiden,

Ik ben gister voor de echo geweest ivm evt klompvoetjes bij mijn kindje. Maar de gyn zag ipv klompvoetjes vocht om het hart zitten. Hij vond dit vreemd. Hij vroeg aan mij of ik onlangs ziek ben geweest. Dat ben ik: ik ben ongeveer een week geleden flink ziek geweest. Hij vroeg of ik koorts had gehad, dat had ik ook, 39 graden. Hij vroeg ook of ik rode vlekjes op mijn lichaam had, dat had ik ook, ik zat helemaal onder ook in mijn gezicht en dat trok na een paar dagen weer weg.
    De gyn zei toen tegen mij dat hij misschien vermoed dat ik de parvoziekte heb gehad. Mijn dochtertje van bijna 2 was een hele tijd geleden wel ziek. Ze had koorts en rode vlekjes op haar lichaam en gezicht. Dit heb ik ook tegen de gyn verteld. Ik wist alleen echt niet dat dit schadelijk kon zijn voor een zwangere vrouw.
    Ik moest daarom meteen bloed laten prikken in het zh en ik moet over 2 weken terug komen.
    De gyn gaf ook aan dat deze ziekte ervoor kan zorgen dat het kindje ernstige bloedarmoede kan krijgen.

Ik ben me kapot geschrokken!! Ik hoop zo dat ik misschien als kind zijnde al antistoffen heb gemaakt tegen deze ziekte.
    Ik ben zo bang, wat als het toch niet goed is??

Ik had er nog nooit van gehoord, het is dat ik het hier voor het eerst lees op het forum!

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

och jee ook al de vijfde ziekte. hier ook gehad en dat was in het begin van mijn zwangerschap. ik ga morgen weer even de v.kundige bellen want ze zei wel heel makkelijk en vrolijk van oo ik zie dat je 20 sept. weer een afspraak bij ons hebt? ja dan kijken we dan wel even.. maar ik vind dat persoonlijk bes wel laat aangezien ik haar vorige week aan de lijn had. juist de eerste paar weken is het gevaarlijk. na de 20 week wordt in de meeste gevallen het virus door de het lichaam zelf afgebroken en is het gevaar aanzienlijk kleiner.

ik ben ook ontzettend bang dat iets niet goed is maar probeer me daar zo min mogelijk zorgen over te maken want mocht het wel zo zijn dan is er helaas niks meer aan te doen.

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Op verdenking van, moet ik ook laten prikken toen ik zwanger was van mijn zoon.
    Moest 2x prikken, is maar 1x gebeurd (de 2e was maand later), maar intussen beviel ik en bleek na de eerste bloedprik serie dat er niets aan de hand was en mijn antistoffen prima waren.

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

na 20 weken kan het geen kwaad meer toch?

9. glimworm

glimworm Niet meer actief

wel als je zelf die antistoffen niet in je lichaam hebt

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wat maf. ik werk zelf in de kinderopvang, en toen ik 16 weken zwanger was brak de vijfde ziekte uit.
    ik belde de ha en die zei letterlijk nog: wat jammer dat het nú gebeurt en niet een maand later, dan was het niet erg geweest"

ik bleek de antistoffen trouwens wel te hebben, de meesten wel geloof ik.

11. Teigertje6

Teigertje6 Actief lid

1 sep 2008
    229
    0
    0
    pff het is was die 5e ziekte, zal het eens navragen, de kleine heeft het al gehad maar kreeg te horen dat in februari ook vaak weer een uitbraak heerst, en dan ben ik nog zwanger als het goed is.

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik was toen rond de 38 weken!
    Mijn zoon moest 2 dagen na zijn geboorte worden opgenomen, en ook Parvo kwam nog aan bod.
    Omdat het bij mn dochter uiteindelijk loos alarm was (er was een uitbraak op de opvang namelijk) en ze had t ook al eerder gehad, je kan t volgens mij ook meerdere malen krijgen.

Deel Deze Pagina