ervaringsdeskundigen gevraagd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cygnet2, 20 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn zoontje (3,5 mnd) neemt al zijn voeding tussen 8:00 - 20:00. Hartstikke lekker voor ons want daarmee hebben wij onze avonden terug en wordt laten oppassen veel makkelijker. Maar...
    Mijn borsten zijn 's ochtends verre van zindelijk. Ik lek enorm en ze doen ook pijn tegen de tijd dat zoon uiteindelijk 'komt' voor een voeding.

    Dan drinkt zoon veel en vrij lang maar ik heb zo het idee dat hij vooral voormelk binnenkrijgt. Hij heeft al na 2,5 uur weer trek en hij lijkt ook krampjes te hebben. Ik kolf ook 30-60 ml na de voeding (zonder moeite)

    Kan ik beter vooraf kolven of toch 's avonds blijven kolven (wat ik echt super irritant vind maar een nat bed is dat ook (nee, ik wil geen bh aan)) en die pijnlijke borsten wil ik toch proberen te voorkomen (volgens mij toch risicovol kijkend naar ontstekingen ed)
     
  2. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De ene borst heeft meer tijd nodig om zindelijk te worden dan de andere helaas...
    Alles wat borsten beperkt, zoals bh's of topje met compressen, maakt het lekken, door de uitgeoefende druk alleen maar erger.
    Op borsthoogte een dubbelgevouwen badlaken in bed werkte hier goed.
     
  3. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Voor het lekken kun je goede zoogkompressen gebruiken. Ik zou sowieso niet gaan kolven omdat je daarmee aan je lichaam het signaal geeft dat die melk ook nodig is waarmee je die (over)productie zelf in stand houdt.
    Het lijkt mij beter als je toch wel even een bh of topje o.i.d. (in elk geval iets waar de kompressen goed in blijven zitten) draagt 's nachts, waarschijnlijk is het (overmatig lekken) iets tijdelijks totdat je productie wat meer op peil is.

    Als je zoontje veel voormelk binnen krijgt, dan 'moet' hij langer aan de 1e borst blijven drinken, want blijkbaar is deze nog niet leeg zodra je de 2e borst aanbiedt (dat blijkt ook uit je kolfresultaat daarna). Op die manier krijgt hij de achtermelk binnen en raakt hij beter verzadigd én krijgt hij waarschijnlijk minder last van krampjes.

    Ik zou overigens sowieso niet nakolven als je productie al zo hoog is, omdat je daarmee 'vraagt' om nog meer melk.
     
  4. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Die ervaring heb ik juist niet. Als ik slaap met (voedings)hemd lek ik niet, terwijl ik wel lek als ik zonder slaap.
    (zal ook wel per borst verschillen);)
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113
    Je kunt als je het kolven zo vervelend vindt ook je kindje nog even aanleggen in zijn slaap. Misschien wel zo effectief?

    Verder geen tips, sorry. Hier na 2 weken nooit meer gelekt.

    edit: toch nog een opmerking. Het is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen. Door de (pijnlijke) stuwing krijgen je borsten een seintje dat er minder melk kan worden aangemaakt en dit past zich dan na verloop van tijd wel aan.
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    hahaha, wat een verschillende reacties.

    Ik wil geen bh aan.. ik vind borstvoeding geven prima maar wil er zo min mogelijk 'gedoe' van hebben en slapen met een bh aan vind ik echt gedoe.

    Kolven vind ik niet erg hoor, het is inderdaad meer wat is wijsheid. Probleem met langer aan de borst houden is dat het zoontje op een gegeven moment niet vlot genoeg meer gaat en dan 'moeilijk' gaat doen.. dan maar naar borst 2. Gisteren bleef hij (met borstcompressie ed) wel langer aan borst 1 maar ja, dan blijft borst 2 zo vol dat ik echt moet kolven wil het niet echt pijn blijven doen.

    Best lastig zo en duidelijk dat er niet één weg naar Rome leidt! :)
     
  7. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zodra je wakker wordt door pijn of nattigheid zou je even de eerste druk eruit kunnen laten lopen boven de wasbak.

    Voor je productie zou ik overigens wel 1x binnen die 12 uur voeden of kolven, want met 3,5 maand is de borstvoeding nog lang niet gestabiliseerd.

    Wordt je zoontje wakker als je hem al slapend om 23.00 uur even aanlegt?

    Over voor- en achtermelk:

    • Er zijn niet twee soorten melk. Hoewel het wel zo wordt voorgesteld, is er geen ‘magisch moment’ waarop voormelk verandert in achtermelk. Als de baby aan de borst drinkt, stijgt het vetgehalte geleidelijk en wordt de melk vetter en vetter naarmate de borst leger wordt.
    • De totale hoeveelheid melk – en dus niet alleen de achtermelk – die een baby dagelijks drinkt bepaalt de gewichtstoename van de baby. Of een baby nu vaak kort drinkt of juist uren tussen de voedingen laat, dat maakt voor de totale dagelijkse vetinname niet uit.
    • Voormelk heeft niet altijd een laag vetgehalte. De reden hiervoor is dat het vetgehalte van de voormelk enorm varieert, afhankelijk van het dagelijkse borstvoedingspatroon. Als de baby vrij snel na de laatste voeding weer wil drinken, kan de voormelk op dat moment een hoger vetgehalte hebben dan de achtermelk van sommige andere voedingen.


    Maak je daarover dus maar geen zorgen!;)
     
  8. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Kijk! Goed om te lezen.

    Tja, dat aanleggen om 23:00.. lastig. Ik zou het niet erg vinden maar het vervelende is dat hij vervolgens om 8:00 de volgende morgen geen trek heeft. Hij drinkt dan maar een beetje en dan zit ik dus alsnog met te volle borsten en een kind wat om binnen 3 uur weer wil drinken. Ivm werken is dat echt niet handig. Dan moet ik EN voeden EN kolven.. dat is wel heel vroeg opstaan.

    Om 23:00 kolven is niet mijn hobby maar vind ik niet erg... alleen hou ik het dan niet in stand allemaal?

    Het is best zoeken zeg.
     
  9. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou idd om 23.00 kolven!

    Dan heb je die grote druk niet 's ochtends, kun je een voorraad bouwen voor tijdens werk etc.
    Volgens mij houd je daarmee het niet perse in stand als je kleintje al 3.5 maand is...

    Grtz.
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb bij mijn eerste ook lang gekolfd om 23u. Hij sliep ook heel vast in de avond .. En ik kolfde heel slecht op mijn werk, dus zo kon ik mijn voorraad diepvriesmelk mooi bijhouden.
    Straks krijg je de 4 maanden-dip, dan regelt het zichzelf weer een beetje bij!

    Over de voormelk en de krampjes... Lastig hè, ik zit nu ook met dat dilemma. Biedt je 2 borsten aan? Probeer het anders eens met 1 borst per keer. Wel even uitkijken richting de avond, bij de voeding van 20u zou ik ze wel allebei aanbieden anders wordt het erg moeilijk voor je snachts ;)

    Vraagje, is het spontaan dat je kindje snachts niet meer drinkt of heb je hem dat aangeleerd?
     
  11. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik draag altijd een goed zittend shirt met een flanellen luier dubbelgevouwen in mijn tshirt, zo slaap ik toch comfortabel, maar hoef ik geen compressen oid te gebruiken snachts.
     
  12. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Noem ik niet comfortabel hoor, haha!

    Ik had een heel oud zacht badlaken ter hoogte van mijn borsten, maar vaak werd ik met het eerste lekken wakker en liep ik naar de wastafel om de druk van de ketel te halen.


    Het is zeker zoeken zo Cygnet! Wel apart dat hij amper trek heeft om 8 uur als hij om 23 nog heeft gehad!
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    @cowgirl.. nee, ik geloof niet dat ik hem dat aangeleerd heb. Ik merkte gewoon dat hij om 23:00 maar heel kort drinkt en vooral dat hij de volgende ochtend niet veel trek heeft (we maken hem wakker om 8:00)

    @Beatissimam (ff wennen hoor ;))... nee, lijkt mij ook niet comfortabel.. ik lek maar gewoon en was gewoon wat vaker. Een badlaken is voor mij ook niet te oplossing. Ik gebruik nu oude babylakentjes! Handkolven vind ik moeilijk.
    Hij drinkt wel om 8:00 maar echt wel kort (is sowieso wel snel) en gaat dan breeduit lachen. Lief maar niet handig en omdat over een maand weer aan het werk ga (!!!)... dan moet hij zelfs eerder op

    Vanochtend trouwens een flinke tijd met hem in bed doorgebracht. Heel veel aangelegd en lekker samen tukjes gedaan. Hij was zo onrustig de laatste twee dagen.. ik kreeg sterk de indruk dat de productie toch achterbleef... hopelijk helpt dit (met borstvoedingthee en meer drinken). Vanavond weer kolven.
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Bang dat hij honger lijdt ben ik trouwens niet.. ik denk dat hij nu 8 kg weegt

    Alweer 3,5 week geleden!:D
     
  15. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik durf het geen handkolven te noemen hoor! Ik hing mijn borst gewoon boven de wasbak, tepel naar beneden en steunde dan met 4 vingers onder de borst en gaf dan met wijsvinger onder en duim boven de tepel wat druk (als het er al niet vanzelf uit spoot:)).

    Volgens mij is je zoontje heel content: blij, groeit goed, dan kan je niet veel meer doen dan je best en dat doe je!;)
     
  16. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.963
    270
    83
    Oost-NL
    Heb niet alles gelezen, maar misschien zijn lilypadz iets voor jou? Geen bh, maar wel een vorm van zoogcompressen...
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Heeeerlijke babyspekjes! :)
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een lekker kereltje!

    Dat lekken in de nacht is een overgangsfase, je borsten moeten even wennen.
    1 borst geven met compressie, andere tijdelijk kolven geeft je natuurlijk wel beetje voorraad voor straks als je werkt.
     
  19. Thauma

    Thauma Fanatiek lid

    14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik lek de laatste dagen niet meer zo, alleen tijdens het voeden (uit de andere borst). Maar als we weer een regelmomentje hebben lek ik weer een tijdje wel. Ik durf dus nog niet echt 'zonder iets' te slapen. Want ik ben me inmiddels net iets te vaak in een plas melk wakker geworden! (iedereen eruit, bed verschonen, nieuw badlaken eronder... brrr)

    Ik draag een bh-hemdje, dus niet echt zo'n strak ding. En ik heb enorme zoogcompressen die ook bij het draaien behoorlijk goed op hun plek blijven. Anders lek je nog langs die dingen, schiet ook niet op.
     
  20. miis

    miis VIP lid

    8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    tijdens over productie, kolfde ik lichtjes de voormelk uit borst 2, terwijl zoon borst 1 dronk….toen hij toe was aan borst 2, kreeg hij geen/weinig voormelk meer

    (dit was allemaal in de begin periode van bv geven, daarna stabiliseert alles en heb je ook niet meer al dat lekken…althans ik had dat bij beide niet meer)

    Oh en Cygnet, niet (al) druk maken voor over een maand, er verandert per dag soms wel wat met die voedingen hihih
     

Deel Deze Pagina