Haha ik heb net ook m’n bakje schoongemaakt en de rubbers gecheckt. Morgen gaat ie op 90 graden weer. Gelukkig staat het deurtje altijd open!
Ja als het alleen op de kleding van je kids is en voorkant dan is dat het! Bij mij mogen ze er alleen in hun zwembroek nog mee spelen na verpeste kleding
haha ik bedacht me net dat ik nooit wist waarom ik dat deed maar dat mijn ouders dat altijd deden en daarom ik dus ook
Ik koop helemaal geen bellenblaasspul meer. Bellenblaas wordt nu gewoon van afwasmiddel en water gemaakt. Die heeft geen vlekken.
Vooral vloeibaar wasmiddel is funest voor vetluis. Vooral als je er nogal ruim mee omgaat en lage temperaturen draait. Wij draaien alleen nog maar waspoeder, ook de pods vonden we hier geen succes. Man vergeet nogal vaak deurtje open te zetten dus als hij zich met de was bemoeid heeft moet ik t altijd nakijken. Bij een machine met aluminium kruisas (waar je trommel in hangt) GEEN natuurazijn er in gooien! Miele heeft deze in elk geval in t verleden vaak toegepast. Heb wat gruis gezien in de machine van mn man, leek net alsof er een emmer kattengrind in zn pomp zat. Zn ex was van de DIY wasmiddel maken en azijn...Dat kan prima, als je weet wat je doet. Maar scheikunde was duidelijk niet onderdeel van dr vakkenpakket. Pomp ook geregeld schoonmaken. Komt je machine in een lekbak te staan, zorg dat je erbij kan komen nog. Desnoods bodem van tegels er in leggen ofzo. Vetluis hoopt zich ook daar op (maar vooral bij je rubbers) en sowieso is t behoud van je machine. Hier staat een oud beessie, maar die kan prima tegen azijn. Ik gebruik ook alleen witte keukenazijn als wasverzachter en om kleur te fixeren (nieuwe spijkerbroeken bijv). Schoonmaakazijn bijt je rubbers uit en niet alle rubbertypes kunnen daar tegen (samenstelling varieert). Heb wel een verklikker liggen maar sowieso geen trek in lekkages. Vaatwastabletten, wasmachine reiniger als t écht flink in je machine zit is t gewoon nieuwe aanschaffen en t anders aanpakken.
Maar zomaar even een nieuwe machine aanschaffen omdat deze niet goed is schoon gemaakt is tegelijkertijd ook een grote stap toch? Wij hebben die van ons nu 8 jaar en hij doet het nog prima.
Als je er amper last van hebt kan je er nog wat mee. Heb je een behoorlijke lading grijze smurrie in je wasmachine rubber zitten kan je poetsen bij t leven en machinereiniger er doorheen gooien tot je een ons weegt, maar het zit gewoon in HEEL je machine incl alle leidingen etc. Je moet die smudge zeg maar voorblijven eigenlijk. De lucht verraad t doorgaans wel, je was komt er dan ook niet meer echt schoon uit en als hij afpompt ruik je t soms ook ineens. Ben wat tegen gekomen in de thuiszorg...yuk
Ook zuinig zijn met gewoon keuken azijn. Onze wasmachine is daardoor stuk gegaan. Dat was natuurlijk net voor dat je op vakantie gaat. Er was iets kapot gevreten door de azijn . We hebben een nieuwe gekocht en de oude machine stonk een uur in de wind, zure lucht van de azijn Ik gebruik nu heel weinig wasmiddel. Als zwarte was gaat stinken omdat het op een laag temperatuur gewassen is gooi ik hem eerst in een emmer met was ossegal.
Zoals ik zei hebben we dit ooit 1x gehad. Ik was toen nog een kind maar weet het nog precies haha. De was bleef maar stinken. Wat mijn moeder ook deed en probeerde, het ging er echt niet uit! Na een tijdje handwas te hebben gedaan (tijdens het uitproberen om schoon te krijgen) zodat we niet met stinkende kleren liepen waren ze het vrij snel beu hoor. Toen moest er wel een nieuwe komen. Ik ben hierdoor wel echt panisch voor stinkende was. Ik vind handdoeken nooit lekker ruiken als ze nog nat zijn. Zodra ze opdrogen ruiken ze prima voor mij, nat ruiken ze ook prima voor andere mensen maar ik ben dan altijd meteen bang dat het stinkt Dus ja, het klinkt heel extreem maar vetluis laat je wasmachine op een gegeven moment gewoon naar riool ruiken en daar moet je dan vrolijk je was in draaien en dat komt er dan ook zo ruikend weer uit
Ik gooi altijd een kwart zak soda in de wasmachine en dan 90 graden. Daarvoor doe ik altijd nog de rubbers goed schoonmaken en altijd de deur en bakje open als die niet draait.
Ik heb de wasmachine ook nog nooit schoon gemaakt. De vorige heeft ondanks deze slechte verzorging toch iets van 10 jaar geleefd. Onze nieuwe heb ik ook nog nooit wat aan gedaan. Zal mijn man ook eens aan het werk zetten al zou ik niet precies weten wat je dan allemaal moet schoonmaken....
Maar als je op 90 graden de machine laat draaien zit er dan niks in of stop je er dan iets in? Ik was nooit iets op 90 graden (max 60 graden).
Leeg idd. alleen bij spugen / diarree (oftewel: een ziek kind) gaat al het vieze spul, wat het ook is, op een kookwas!
Ik stop dan wel eens alle vaatdoeken er bij, maar zonder wasmiddel idd. Daarna gaan ze nog wel mee op de gewone was hoor
Wij gebruiken nu wasblokjes en geen waspoeder en verzachter meer. Ik ben echt een ramp met de wasmachine schoonmaken of laten schoon koken.
Zulke vlekken kun je ook krijgen als je vloeibaar wasmiddel/wasdroger direct in de trommel gooit (een bolletje dus)