Dames met hoortoestellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door devilduckie, 21 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Zal me eerst even voorstellen (ben al een tijdje niet echt meer actief geweest hier..)
    Ik ben 33jr, moeder van 2 kids (6 en 2jr) en sinds m’n geboorte altijd eenzijdig een oorontsteking gehad. Geopereerd aan cholesteatoom met 6 en 8jr en sindsdien een radicale holte aan 1 zijde. Altijd mee kunnen leven maar nu merk ik toch dat het me soms opbreekt; het concentreren wat iemand zegt, drukke verjaardagen (want het mag weer!), vergaderingen etc. Erg inspannend allemaal.

Ik heb m’n ritje kno, gehoortesten en bezoek audicien erop zitten. Conclusie; cat5 hoortoestel aan 1 kant. Hopelijk helpt het mij wat minder vermoeid te zijn in de avond.
    Maar dan; je hebt diegenen die grotendeels vergoed worden door de zorgverzekeraar. Maar ook de vrije markt..

Zijn er dames die ervaring hebben met beide? En een duidelijke voorkeur hebben? Is het het waard 1 van de vrije markt te kiezen (want die zijn nogal prijzig!). Wat zijn jullie ervaringen?

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb geen persoonlijke ervaring maar wel mbt advies vd kno arts. Mijn oma ook het hele test en meet traject doorlopen bij kno en zijn advies mbt type hoortoestel was;

Kwa ondersteuning gehoor zit er geen verschil in. Het uiterlijk,draagcomfort en al dan niet technische snufjes maken of het voor jou de extra meerprijs waard is..

Maar ik snap dat kiezen lastig is hoor, de verschillen in prijs zijn groot nml..

3. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Mijn eerste hoortoestellen waren met een flinke eigen bijdrage van dik 1000 euro. Daar kon ik toen nog wat van terugvragen via mijn werk. Toen dat verviel ben ik overgestapt naar Specsavers met 0 eigen bijdrage. Ben heel tevreden over de begeleiding en over de toestellen. Betaal alleen mijn eigen risico. Kwaliteit vind ik goed. En de service is ook prima. Ik merk geen verschil met de dure toestellen

devilduckie vindt dit leuk.
  4. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    #4 devilduckie, 21 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2022
    Dat is inderdaad ook wat ik hoorde, het zal weinig uitmaken maar die snufjes die doen het hem. En de vrije markt toestellen zouden net wat sneller “schakelen”.
    Opzich ben ik wel van de gadgets, maar of me dat 1000 waard is…. Zal het aan den lijve mogen ondervinden denk ik. Mag ze gelukkig beide testen, ben erg benieuwd.

5. twis88

twis88 Bekend lid

4 nov 2011
    592
    12
    18
    Het verschil van zn toestellen met vrije markt is bizar groot! Vergelijkbaar met een Fiat Panda uit 2000 en een Porsche uit 2022.
    Op www.hoorzaken.nl staat een artikel hierover. Rechts bovenaan op de homepage.
    Succes met je keuze!

6. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Bedankt! Ik ga me er eens in verdiepen.
    Wil wel graag een goede keuze, ben nog zo “jong” en kan er dan ook nog flink lang voordeel van hebben. Dan is het me wel een investering waard aan 1 kant.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb sinds 2 jaar hoortoestellen categorie 5. Wel het soort dat grotendeels vergoed werd. Ze kostten toch ca 4000 euro, waar ik wel iets zelf van moest betalen. Maar ik ben er elke dag blij mee.

Het enige dat ik jammer vind is dat ik inmiddels weer achteruit ben gegaan. Tv kijken en bellen is weer moeilijk aan het worden. Daar is nog hulpapparatuur via Bluetooth voor te krijgen maar dat kost weer ca 500 euro. En die past dan waarschijnlijk weer niet op de volgende toestellen waar ik over3 jaar recht op heb en die ik waarschijnlijk ook weer nieuw nodig heb tegen die tijd. Dus nu is het kiezen of nog 3 jaar met problemen rondlopen of zo’n grote investering doen voor een relatief korte tijd.
    Bluetooth zit trouwens tegenwoordig vaak standaard ingebouwd, ook bij de vergoede toestellen. Daar zou ik dan wel op letten, lijkt me echt ideaal als je bv zo kunt bellen of het geluid van je tv rechtstreeks kunt laten doorsturen (daar is wel apart zendkastjebij de tv voor nodig).

8. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Oef 3 jaar is nog een tijd om met ellende rond te lopen . En kan je geen betalingsregeling treffen dan bijvoorbeeld? Ik wil ook eens uitzoeken of ik via mijn werk iets kan regelen, gezien ik daar denk ik het grootste gemak ervan ga ervaren. En dat is ook precies mijn kwestie; als het me bevalt, dan maar meteen voor geavanceerd gaan en zelf betalen (en dus meer gemak icm alle andere apparatuur om je heen) of toch simpeler houden.

Degene die ik deels vergoed kan krijgen zijn de AudioNova DX 70 (en dat zegt me hé-le-maal niks). Het is net als een nieuwe telefoon kiezen geloof ik. Zoveel merken en opties…

9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Geen eigen ervaring, wel laatst met mijn moeder een gehoorapparaat uitgezocht voor haar.
    Zij heeft er een met bluetooth en een TV kastje. Echt handig. Als je TV gaat kijken moet je dat zendertje omhangen en dan krijg je het TV geluid via je gehoorapparaat binnen. Was voor haar 200 euro meer meen ik, maar ze gebruikt het echt elke dag. Even een ongevraagde tip :)

10. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Altijd handig, en op langer termijn is die €200 het dik waard natuurlijk. Gelukkig hoor ik de tv prima, heb immers nog 1 goed oor. Probleem bij mij was meer de vermoeidheid ‘s avonds, tinitus, geen harde geluiden meer kunnen verdragen, en moeite met horen in rumoerige omgevingen, of juist fluister stemmen verstaan; dat gaat ook slecht.. . Krijg al wel de indruk dat Bluetooth dus enorm handig is!

11. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Ja zou ik zeker doen, dat bluetooth. Mijn moeder kan zelfs bellen, maar die functie laten we uitgeschakeld staan.

Mijn ervaring; wij zijn bij een echte hoorzaak geweest, en de service is wel degelijk beter/klantgerichter dan bij een Pearl bijvoorbeeld (hier toevallig beide geweest). Bij de hoorzaak moet je elke paar weken terugkomen om het bij te stellen, ze doen elke 2 weken testjes en kunnen alles voor je aan en uitzetten. Ogen en oren moet je niet op besparen vind ik persoonlijk, dat is me teveel waard.

Succes met het uitzoeken, zal zeker moeiijk zijn! Toi toi toi

12. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Ik heb nu ook toestellen met Bluetooth. En zo'n kastje op de tv. Echt ideaal.
    En ik heb ervaren dat de service vooral afhankelijk is van de audicien die er zit. Ben de eerste jaren bij een echte hoorzaak geweest, maar toen de audicien daar wegging en er andere kwamen ging daar voor mij de betrokkenheid en service echt achteruit. Bij Specsavers heb ik wel weer een fijne audicien. Ze neemt echt goed de tijd om het toestel goed in te stellen, en er zijn voldoende service mogelijkheden.
    En met de technologie die steeds ontwikkelt ben ik nog elke keer voor mijn gevoel na 5 jaar vooruitgegaan in de toestellen.
    Ik weet wel dat mijn eerste toestellen achteraf totaal niet juist geadviseerd waren. Ben daar toen weggegaan met toestellen die onzichtbaar in mijn oor zaten. Dat was precies wat niet de juiste oplossing was voor mij. Ik hoorde juist nog slechter omdat windgeruis enorm versterkt werd, en het voelde opgesloten.
    Nu heb ik al 10 jaar toestellen achter mijn oor. En heel tevreden mee.

13. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Bedankt voor je reactie. Momenteel ga ik naar Schoonenberg. Echt een zaak gespecificeerd in hoortoestellen alleen. Dus dat zit wel goed. De eerste consulten waren ook erg uitgebreid en duidelijk. Bij mij noemden ze ook meteen een liho toestel (idd zo’n kastje achter je oor met luidspreker in je oor). Werd er meteen 1 besteld die past bij m’n haarkleur . Ben erg benieuwd, maar geloof ook dat een goed advies het maakt of breekt.

14. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.860
    3.015
    113
    Mijn man heeft het zelfde ook cholesteatoom, vaak aan geopereerd laatste keer ook een holte. In het erasmus.

zal straks eens vragen welke gehoortoestel hij heeft.

15. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.860
    3.015
    113
    Onderstreepte heeft mijn man met zijn gehoortoestel heel erg. Hoe hij hem ook instel met zijn telefoon.

Zijn telefoon etc zit er op aangesloten trouwens. Hij heeft ook snel last met het stukje in zijn oor. Doordat zijn gehoorgang veel littekenweefsel heeft.

Hij heeft overigs er een met het kastje achter zijn oor. Ook omdat een kleine alleen in het oor niet kon ivm littekens.

Moet wel zegen dat hij 80 decibel gehoorverlies heeft. Zijn laatste is hier de oorzaak van. Tussen de 3 de en 4de is het botwas gaan ontsteken. En zijn cholesteatoom verspreid tot het hersenvlies. En door deze operatie is het verlies ontstaan.

16. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Nou, heb hem sinds 2 dagen. Wat een verschil zeg! Het is net of ik altijd water in m’n oor had en dat het toestel nu zorgt voor dat “plopje” dat je plots weer helder hoort. Hoe bizar veel verschil dat dat kan maken aan 1 kant alleen al.
    Moet wel erg wennen wanneer het toestel van programma wisselt betreft geluid. Soms met tv kijken dan valt het echt op dat de focus anders komt te liggen. Nu wordt ik erg nieuwsgierig naar het vrije markt toestel, die mag ik over 3 weken testen. Zal maar vast gaan sparen:roflmao:

Deel Deze Pagina