Hey hoi, We gaan zaterdag overhuizen naar een nieuw huis. Nu blijft het huis waar we in woonde een tijdje leeg staan. We hebben een kat die zondag over gaat. Nu vroeg ik me af ... als de kat weg is en ik maak het goed schoon met een schoonmaakmiddel. Heb ik dan toch nog kans op vlooien die ineens uit hoeken en gaten komen? Misschien raar dat ik er aan denk maar het schiet ineens in mijn hoofd. Hoor graag wie het weet! fijne dag
Nou het lijkt mij onwaarschijnlijk, maar het zou natuurlijk kunnen. Maar wanneer het huis leegstaat, overleven die vlooien het ook niet. Want ja, de 'voeding' (lees: kat) is weg.
ik ben het met Joycey eens. wat je kan doen, als het huis leeg is, koop een paar spuitbussen voor interieur tegen vlooien, spuit alle hoeken en kieren in. als je vantevoren goed hebt gestofzogen, en dan spuiten, dan moet het wel goedgaan lijkt mij.
Dank voor je snelle antwoord. Het is wel zo dat de kat altijd binnen is/was ... heb nog nooit vlooien gehad dus weet eigenlijk niet of dat dat dan toch kan ... Lees ik heb een kat maar ben een noob op dit gebied!
Hmm bij ons doken de vlooien juist op zodra we met hond en al op vakantie gingen. Ik zou inderdaad even een flinke bus vlooienspray leegspuiten. En dan gauw weer weg gaan... Ramen/deuren alles dicht.. Lekker even laten inwerken
Geloof mij dan maar dat je toen al 'enkele' vlooien had Ze komen namelijk niet vanzelf tevoorschijn, haha. Ik heb 1x een vlooienplaag gehad, toen was mijn oudste kat ook nog een binnenkat (had ik ook NOOIT verwacht) en ging ik met haar een week logeren. Toen kwam ik na die week terug en stapte ik de deur binnen; trok mijn schoenen uit en liep met witte sokken door mijn woonkamer en werd letterlijk besprongen. Mijn sokken werden zo langzamerhand zwart! Vlooien planten zich razendsnel voor! Vooral in tapijt en op de bank en dat soort plekken. Maar als de woning leeg is, is het niet echt comfortabel voor die beestjes. En voeding is er dan ook niet, dus ze gaan dan ofwel weg (hun vertier elders zoeken) of ze gaan hartstikke dood.
Dat is niet helemaal waar Er kunnen veel eitjes liggen die pas uit gaan komen als er weer mensen in het huis komen. Door de trillingen komen ze dan uit. Mijn huis stond 3 weken leeg voordat ik de sleutel kreeg. Na een paar dagen werd ik besprongen door de vlooien.... En het waren er veeeeeeeeeel:x
Maar dan had je al een bron wat betreft vlooien. Als je een kat hebt ZONDER vlooien, en je haalt die kat eruit, dan kunnen er niet spontaan vlooien ontstaan. Dan zaten er al vlooien in het huis/op je kat. Ik zweer het je, vlooien ontstaan niet spontaan in de lucht. Wanneer jij het huis leeghaalt, alles eruit haalt (ook vloerbedekking!) goed schoonmaakt/stofzuigt/bezem erdoor haalt, en je haalt de kat (zonder vlooien?) eruit... Lijkt het mij echt onwaarschijnlijk dat er vlooien zijn of dat er vlooien gaan komen.
Nee... Het was geen tovenarij natuurlijk Maar met de hond hadden we er nauwelijks last van. En dan 2 weken warm in huis... Kwamen alle eitjes uit
Niet elke kat heeft zichtbaar last van vlooien... Dus het kan wel degelijk zo zijn dat de kat vlooien heeft en ja, als je dan verhuisd en je huis staat een tijdje leeg, kan er een vlooienexplosie ontstaan wanneer je na een bepaalde tijd weer binnen komt! Dus sowieso even, nadat het huis leeg is gehaald, goed stofzuigen (evt. met een stuk opgezogen vlooienband) en alle hoeken, naden en kieren inspuiten met mand- en omgevingsspray oid. Neem gewoon het zekere voor het onzekere!!!
Zolang se honden en katten in de buurt zijn zul je minder last hebben van vlooien, deze gaan op het dier zitten, deze is vaak behandeld en dan sterven ze. Zodra de dieren een tijdje weg zijn komen ze zo gezegd tevoorschijn. De larven die dan vlooien worden gaan opzoek naar dieren. De spuitbussen en goed stofzuigen moet voldoende zijn. Als het meer dan 2 weken leeg staat kun je na 2 weken terug om te kijken als je die mogelijkheid hebt. Zijn er dan geen vlooien is het goed. Overigens kun je ook vlooien hebben als je kat niet buiten komt. Zelf kun je ze ook ongemerkt meenemen.
Hey allemaal dank voor jullie reacties. Ik haal voor de zekerheid even twee flessen vlooienspul voor de zekerheid. Ik ben er bijna zeker van dat de kat ze niet heeft. Hij is totaal wit en ik/wij zien niets en nooit vlooien bij hem. Maar beter het zekere voor het onzekere. Dank nogmaals en fijne avond