Fles klaarmaken en steriliseren

Discussion in 'Flesvoeding' started by Ladylittleangel, Jan 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

Sep 17, 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Ff wat vraagjes over flesjes aangezien ik flesvoeding ga geven.

Als je een flesje klaarmaakt (zonder flessenwarmer) moet je eerst water koken en dan het poeder erbij doen enzo toch? maar hoelang moet je dan wachten tot de voeding weer een beetje afgekoeld is voordat je het geeft?
    Zijn hier tips en trucjes voor mss? want als ik midden in de nacht een half uur moet wachten tot het afgekoeld is zit ik niet op te wachten eigenlijk...

En het flesje steriliseren zonder zo'n apparaat, hoe moet dat? in een pannetje uitkoken ofzoiets toch? kan iemand me dat uitleggen?

En hoeveel flesjes is handig/noodzakelijk om te hebben als je flesvoeding geeft?

Zijn er nog andere nuttige tips voor als je flesvoeding gaat geven?

Sorry hoor voor alle vragen....moet het nu onderhand toch wel weten vind ik...

2. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Je hoeft alleen bij bepaalde soorten voeding (ik denk comfort) het water te koken.Ik warm gewoon altijd water op in de magnetron en doe dan het poeder erbij.(standaard voeding of AR)

Sterilliseren kun je idd gewoon in een pannetje doen, paar minuutjes laten koken en hoppa.Ik doe het ook wel in de magnetron, grote bak met een deksel erop.

Wat ik in het begin deed voor 's nachts was alvast water opwarmen en dan in een thermos bewaren, dus 's nachts alleen maar in het flesje doen, poeder erbij en klaar. ;)

Ik zou niet teveel flesjes kopen, want je weet nooit of je kindje het flesje goed 'pakt'.Ik had zo'n startersset van Avent gekocht, maar uiteindelijk amper gebruikt,Alyna deed/doet het veel beter op Difrax flessen!

3. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,275
    2,978
    113
    Ik heb je vraag bij 'Voeding' gezet.

Lotte

4. Done

Done Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    2,634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik kookte het water van te voren in de waterkoker en deed het in een maatbeker en later liet ik het gewoon in de waterkoker zitten en kookte het water sochtends en als ik er nieuw water in deed (ruim voor ik de fles moest geven)
    Uitkoken deed ik in een pannetje maar er komt bij de volgende wel een magnetron sterilisator (vond dat maar niks in het pannetje)

Ik had 2 kleine flessen en 2 grote en de kleine heb ik alleen de eerste 2 a 3 maanden gebruikt (in totaal heb ik in 1 jaar 4 grote flessen gebruikt wat op een gegeven moment werden de flessen dof van het harde water hier)

5. Claudia86

Claudia86 Bekend lid

Feb 18, 2007
    806
    0
    0
    Een magnetron sterilisator is veel makkelijker dan in een pannetje uitkoken! bij de prenatal heb je m al voor geloof 20 euro!
    Ik zou bij voorbaat ook geen flessen in gaan slaan, die van Difrax vind ik wel makkelijker om schoon te houden enzo! tis maar net waar jij je goed bij voelt!

6. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Zoals de anderen al zeiden, in de pan uitkoken kan prima. Gewoon een grote pan met ruim water vullen en aan de kook brengen. Alle harde delen van de flesjes er in en dan de laatste drie? minuten ook de laatste zachte delen er bij, zoals de speen en het ventiel (difrax). De tijd staat ook in de gebruiksaanwijzing van de fles.

Wij zijn toch snel al de magnetronsterilisator gaan gebruiken. Wij hebben die van prenatal. Die van avent is ook fijn, deze hadden ze in het ziekenhuis. Wij steriliseren de flesjes nadat ze 24 uur gebruikt zijn en tussendoor spoelen we ze goed om. (fopspeentjes gaan gewoon mee of gaan los 3 minuten in de magnetron in bekertje met lauwwarm water).

Steriliseren wordt vaak aangeraden omdat niet alle bestandsdelen in de poeder en de poeder zelf niet steriel hoeven te zijn (de bestandsdelen gemaakt van melk natuurlijk wel). En sommige bacterien willen er best wel op groeien. Je loopt bij niet steriliseren een groter risico op bepaalde infecties. bron: http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1808/art_E_sakazakii_zuigelingenvoeding.html

Ook wij koken eerst het water in de waterkoker en dan in een maatbeker in de koelkast (na eerst wat afkoelen). Niet iedereen vindt dit nodig, maar bij ons werd het toch zeer sterk aangeraden door het ziekenhuis. (Ons zoontje was erg nieuwsgierig naar de buitenwereld na 7 maanden zwangerschap ;)).

Flesje wordt even opwarmd in de magnetron. De flessenwarmer voor 's nachts zit nog ongebruikt in de doos. (Nu bij friso comfort eerst water dat net van de kook af is, friso oplossen en dan de tweede helft koud water uit de maatbeker, even schudden en klaar is klara.)

Wij hebben overigens maar 2 kleine flesjes difrax S-fles. Het ziekenhuis was erg dol op de speen, omdat veel kinderen deze goed pakken. Andere flessen kunnen natuurlijk ook. Inderdaad net waar jij je goed bij voelt.

Wij hebben ook zo'n simpel uitdruiprekje voor flessen en zo'n voorraaddoosje met 3 vakjes van difrax voor op reis. Beide vind ik persoonlijk erg fijn. En ik neem een klein thermosflesje met warm water mee onderweg. Eerst met lauwwarm water en nu waarschijnlijk met heet water ivm de comfort en dan een klein flesje met water op kamertemp. Helaas kan je geen water in de S-fles meenemen door het ventiel, maar apart meenemen werkt ook uitstekend.

Wij wisselen ook met links en rechts voeden. Wordt soms aangeraden ivm voorkeurshouding. En als je het fijn vindt kun je uiteraard een voedingskussen gebruiken.

Bij de keuze van de voeding zou ik even kijken of er allergieen in de familie voorkomen. Zo ja, dan zou ik zelf hypo-allergeen kiezen. En verder gewoon je gevoel (en portemonnee) volgen en nadenken wat voor jou praktisch is. Is het bij voorbeeld overal verkrijgbaar? Wat heeft het KDV in huis? etc. Mocht je voor friso kiezen dan kan ik je aanraden om twee voorraaddozen te bestellen via hun website.

7. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    wij hebben nooit de flesjes gesteriliseerd, volgens de kraamverzorgster hoeft dat niet meer. Dus we wassen ze gewoon af of doen ze in de vaatwasser (wel opletten met bv. spagettiborden want dan krijg je rode spenen).

Water hebben we nooit gekookt, hoefde ook niet meer volgens de kraamverzorgster. Het water in Nederland is zo schoon dat je dat gewoon kan gebruiken voor flesvoeding. Dus hoeveelheid water in het flesje, half minuutje in de magnetron en poeder er bij, schudden en klaar.
    Als we op pad gaan of in het begin 's nachts zetten we een voedingstoren met poeder klaar en wat heet water in een thermosflesje, eventueel aanvullen met wat koud water, poeder erbij en klaar. Binnen een halve minuut heb je dan wel een fles klaar.

Wij hadden alleen een aventstarters set gekocht en daar bleek ze goed uit te drinken dus heb later nog 2 grote flessen bij gekocht. Maar ik zou dus niet te veel flessen kopen eerst maar eens kijken of ze er uit wil drinken een andere fles is zo gehaald.

8. patricia34

patricia34 Bekend lid

Nov 19, 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Hier hetzelfde verhaal als mijn voorgangster.

Ook hier zij de kraamverzorgende dat flesjes niet meer uitgekookt dienen te worden en je water gewoon in de magnetron moet opwarmen.
    Er komen veel zoutkristallen in afgekoeld gekookt water.

Wij gebruiken zelf 3 flessen, is ook voldoende vinden we :D

9. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Ik pakte koud water uit de kraan. Dit mag niet als je huis loden leidingen heeft! Opwarmen in de magnetron en dan het poeder erbij..

Sterriliseren deed ik wel, vond dat toch wel een fijn idee, soms blijven er toch wel wat melkrestjes zitten die je bijna niet ziet....Tot 3 maanden dagelijks, tot 6 maanden wekelijks en na 6 maanden niet meer....Ik gebruikte een magnetronsterrilisator van Prenatal. Die zijn niet duur en erg makkelijk in gebruik. Gewoon 200cc koud water erin, onderdelen erin leggen (flesjes, speentjes, fopspeentjes, dopjes etc..) en dan 7 minuten op 750 watt....

10. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Ik gebruik koud water uit de kraan en warm dit op in de magnetron, dan poeder erbij, schudden en voeding is klaar. Je kan dan aan de binnenkant van je pols voelen of het niet te warm is om aan je kindje te geven.

Ik steriliseer nog elke dag mijn fles in een magnetronsterilisator. Heb hem nog nooit in de vaatwasser gedaan eigenlijk. Vind het niet zoveel moeite om de flessen eerst even in een sopje af te wassen en dan in de sterilisator te doen.

Share This Page