Hallo allemaal! Rik is nu ruim 4 weken en ik geef hem al die tijd afgekolfde borstvoeding. Het lukt hem gewoonweg niet om van mijn borst te drinken, ondanks herhaalde pogingen. Ik kolf het dus en geef het in een flesje. Tot nu toe ging het steeds heel goed, ik had voldoende voeding om aan zijn vraag te voldoen (8 keer 60 cc). Maar sinds kort loopt de hoeveelheid die ik kolf ineens sterk terug, ik heb nu nog maar 40 cc per keer! Extra kolven werkt niet, het lijkt zelfs of het dan nog minder wordt. : Bij mijn andere zoontje kwam ik destijds ook ineens droog te staan na 3 weken, ik wilde het nu toch eigenlijk wel langer vol houden. Hebben jullie tips?
respect hoor dat je kolft voor de kleine, ben je al eens naar een lactatiedeskundige geweest om de kleine weer aan de borst te krijgen? ik heb helaas geen tips voor je maar ik zou zeggen ga naar een deskundige! heel veel succes!
Wat algeme tips: Het beste is om dubbelzijdig te kolven dit geeft extra stimulatie en dus extra melk. Ontspannen/warmte/massage van de borsten voor het kolven zorgt voor een makkelijkere tsr en dus meer opbrengst. Vaker maar korter kolven geeft vaak meer opbrengst dan minder vaak en langer kolven. "s Nachts heb je het meeste melk omdat je prolactinenivo dan hoger is in je bloed (prolactine is het hormoon wat melk maakt uit jouw bloed) dus ook dat zorgt voor een betere productie. Mag ik vragen hoe vaak je nu per dag kolft en met wat voor kolf ? En hoe heb je in het verleden gekolfd ? En heb je al iets van een regeldag(en)/clusteren geprobeerd met je kolf ? Niet toevallig net begonnen met de pil ?
Ik kolf vanaf het begin al dubbelzijdig, 6 a 7 keer per dag om de 3 uur. Rik krijgt 8 keer per dag voeding, dus om de 3 uur. Meestal sla ik dus een keer over met kolven. Ik kolf ongeveer 10 minuten per keer, ook als mijn borsten al eerder leeg zijn. Soms komt er nog melk na die 10 minuten, dan ga ik door tot er niks meer komt, maar dat is nooit langer dan 15 minuten in totaal. De melk stroomt in het begin flink (spuit er echt uit) en daarna komt het druppelsgewijs. Als ik vaker ga kolven, bijv om de 2 uur, maakt het qua produktie geen verschil. En nee, niet begonnen met de pil.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een lactatiekundige. Die kan je waarschijnlijk wel verder helpen.