borstvoeding / bijvoeding / niet poepen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door AnnaC78, 11 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Mag ik jullie nog om een advies vragen? Onze dochter van 7 maanden krijgt naast de borstvoeding nu kleine beetjes fruit en groente (rapley), maar ook af en toe gepureerd of een potje, speltbrood en biobim pap. Daarnaast krijgt ze nog heel veel borstvoeding, want veel eten wil ze nog niet. Na haar geboorte had ze constant spuitluiers. Nu met de bijvoeding wordt het al een stuk minder. Ze heeft alleen nu 6 dagen niet gepoept, maar laat wel constant scheten. Ik weet dat borstgevoede kinderen minder kunnen poepen. Maar nu ze ook wat anders binnenkrijgt is het dan erg dat ze al 6 dagen niet gepoept heeft. Heeft ze dan nu last van obstipatie? Ze lijkt nergens last van te hebben, behalve dan heel veel scheten? Kan ik een stukje gedroogde pruim proberen? Of is het beter om alleen borstvoeding te doen, totdat ze gepoept heeft?

Alvast bedankt voor jullie antwoord

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Gewoon aan blijven bieden, ook de borst. Wanneer ze er geen last van heeft hoef je niet in te grijpen.

Met 7 maanden gaat het nog om kennis maken met andere smaken en structuren en niet om het eten an sich. Dat ze voornamelijk de borst drinkt is dus helemaal in orde. Zo tegen 9 maanden komt langzaam een verschuiving naar maaltijden en met de pot mee.
    Tot een jaar blijft borstvoeding (melkvoeding) hoofdvoeding.

Je kunt wanneer ze last lijkt te hebben eens 2 dagen enkel bv geven. Houd het ook een paar dagen bij 1 soort bijvoeding, zodat haar darmen daar op kunnen reageren, ipv veel verschillende dingen door elkaar heen.

Succes!

3. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Hallo Heidi,
    Bedankt voor je antwoord, ze heeft nog steeds niet gepoept. Morgen en overmorgen moet ik werken, dus dan lukt alleen borstvoeding niet, aangezien ze niet zo dol op de fles en er langzaam wel een klein beetje iets anders in gaat. Is het een idee dat ze dan naast de fles komkommer en gedroogde pruim krijgt Mocht ze dan vrijdag nog niet gepoept hebben dan doe ik alleen borstvoeding. Vanaf wanneer moet ik me zorgen gaan maken? Ik heb de huisarts gebeld, die vroegen zich af of ze genoeg vocht binnenkrijgt, maar daar maak ik me geen zorgen over. Ze drinkt goed en genoeg. Ze verwezen mij door naar het CB, daar zeiden ze dat het bij bv kinderen niet erg was als er 2 weken tussen zit. Het klinkt mij zo lang in de oren?

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    maakt inderdaad niet zoveel uit: INDIEN ze er geen last van heeft!!! Ik zou het gewoon nog aankijken inderdaad en geef wat vochthoudende hapjes over de dag heen. Check de plasluiers, als dat goed is geen reden tot zorg

5. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Beste Heidi,
    Ik wou toch nog even antwoorden, na 2 weken niet poepen kwam alles, na eerst een klein beetje, ineens alles eruit. Nu komt ze ook dagelijks bijna en denk ik dat ze even moest wennen. Heel bijzonder vind ik dat ze nu ook echt begint te eten. Al blijft BV favoriet, toch heel bijzonder hoe het allemaal werkt. Bedankt voor je adviezen.

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goed te horen dat ze er nu doorheen is! Geniet er van!

Deel Deze Pagina