3 weken oud, weinig drinken, elke 2 uur "zeuren"

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by sunshineS1976, Mar 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#1 sunshineS1976, Mar 3, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 3, 2013
    Beste voedingsdeskundige,

Mijn dochtertje is nu 3 weken oud, maar het drinken gaat niet zo goed.
    De eerste 10 dagen borstvoeding gehad, maar al snel viel ze veel af omdat ik te weinig melk had. Ze is toen opgenomen in het ziekenhuis en flink bijgevoerd.
    Na 1 week legde ik haar nog 2x per dag aan de borst. Dan kreeg ze nog ongeveer 2x 20cc van mijn melk binnen en voor de rest volledige flesvoeding. (Friso) Een week later afgebouwd naar 1x bv per dag, niet zozeer voor mijn melk, maar ook nog een beetje voor de "gezelligheid". Het drinken ging goed, tot ongeveer een week geleden.
    Ze krijgt nog steeds om de 3 uur een fles, maar na 2 uur begint ze al te huilen en geeft ze aan honger te hebben. Soms geven we er aan toe als ze het echt op een krijsen zet, maar we proberen er niet aan toe te geven en het op 3 uur te houden.
    Vervolgens drinkt ze van elke fles maar zo'n 40-50 cc, soms zit er een fles bij van 80, maar meer ook niet. Ik krijg er niet meer in, ze weigert en spuugt het gewoon weer uit. Maar ze blijft hongersignalen afgeven; zoeken met mondje en op knuistje sabbelen. Ik krijg sterk het idee dat ze de borst wil en als ik haar aanleg is het ook goed, maar ze krijgt daar geen melk meer mee binnen. Wel kan ze drie kwartier gerust blijven zuigen.

Ik maak me zorgen over het drinken want het gaat gewoon niet lekker, ze drinkt in 24 uur ook te weinig. Ik moest uitgaan van 150cc per kg lichaamsgewicht. Ze woog 2 weken geleden 3400gr en ik weet niet wat het nu is. Ik heb over 9 dagen een afspraak bij het CB.

Ik weet niet hoe ik haar meer kan laten drinken, ze houdt haar mondje stijf dicht. 50 CC drinkt ze redelijk vlot op (denk ik) in ongeveer 15-20 minuten. De keren dat ze 80 drinkt zijn we daar wel drie kwartier mee zoet. Boeren na de fles gaat wel goed.

Ze heeft zeker 8 plasluiers per dag, maar 1 poepluier en daar moet ze volgens mij flink moeite voor doen.

Wat moeten we doen om haar meer te laten drinken en om het minimaal om de 3 uur te houden? Ik lees over baby's van 3 weken oud al dat ze soms 4-5 uur doorslapen en nog maar 6-7 flessen per dag nodig hebben.

Sorry voor het hele verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten,
    Krullie

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Krullie85,

Het kan zijn dat je kindje nog moet wennen aan de overgang van borstvoeding naar flesvoeding. Het drinken uit een fles is namelijk een andere een zuigtechniek dan het drinken aan de borst. Doet je kindje langer dan 20 minuten over een flesje kijk dan of een andere soort speen mogelijk een oplossing biedt. Het kost je kindje blijkbaar te veel energie om de melk uit de fles te krijgen. Laat ook even iemand anders de fles geven terwijl jij uit de kamer bent, sommige kindjes willen geen andere voeding drinken als ze borstvoeding van hun moeder ruiken.

Een andere reden waarom kindjes de fles slecht drinken is dat ze ziek zijn of verkouden. Neem in dat geval even contact op met je huisarts.

Verder is het zo dat jonge kindjes hebben nog veel zuigbehoefte. Bied je kindje een speentje aan zodat ze er lekker op kan sabbelen.

Wanneer je kindje ongeveer 3400 gram is zit je op een schema van flesjes met 90 ml water met 3 schepjes voeding en dit 6 keer per dag (van 24 uur. Je geeft aan dat je kindje 8 plasluiers heeft en dat is verder prima. Dit is een teken dat je kindje toch voldoende binnenkrijgt. 6 plasluiers is normaal, 3 plasluier is een minimum.

Maak je je zorgen over je kindje overleg dan even met het consultatie bureau zij kunnen dan even controleren hoe je kindje het doet op de groeicurve.

Groet,
    Anne

Share This Page