help voor nederlandse mamma in Spanje...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door laura14, 9 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laura14

    laura14 Lid

    9 jul 2007
    71
    0
    0
    Hallo, hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen, ik woon nl in Spanje en we hebben hier geen CB, dus 1 keer per maand ga ik met een enorme lijst van vragen naar de kinderarts die daar niet echt zin in heeft...op zich maakt dat niet veel iut in hte begin want toen sliep ze alleen maar en kreeg ze BV, maar nu krijgt ze de fles en is ze bijna 4 maanden en moeten we toch over een tijdje over op pap en groentje/fruithapjes en ik vroeg me af hoe ik dat het beste kan doen? Ik "mag" van de kinderarts met 4 maanden met pap beginnen, maar is dat dan 1 x per dag, en zoja, wanneer dan? Zelfde vraag met groente/fruithapjes. Volgens mij moet ik daar nog maar even mee wachten want zo'n grote eter is mevrouw nou ook weer niet: ik zit nu op 5 flessen a 150/180 (het 1 eet ze, het ander wil ik dat ze eet...), en "begin" om 7 uur sochtends. Sinds 1 week drinkt ze met moeite haar fles leeg, dus ik zat te denken of ik dan maar over moet gaan op 4 flessen elke 4 uur? Na 8 uur savonds krijg ik haar niet meer wakker..wat ik ook niet probeer hoor :D

    Ze weegt nu ongeveer 5750 gram en is 62 cm..

    Alle hulp is meer dan welkom, het is moeilijk om het allemaal met behulp van internet en boeken uit te vinden!

    Groeten! LAura
     
  2. Panda

    Panda Fanatiek lid

    6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Met flesvoeding kan ik je niet helpen, heb daar geen verstand van.

    Ze slaapt al door, als ik het goed begrijp (waarom slapen andersmans kinderen wel altijd door :( ;) )? Dan zou ik 's morgens pap geven, is een goed begin van de dag. Beginnen met een heel klein beetje (paar happen) en langzaam opvoeren. En dan flesje melk als 'toetje'. Zelfde geldt voor groente en fruit. Fruit kun je bijvoorbeeld halverwege de ochtend geven of halverwege de middag. En daarna groente rond 6 uur 's avonds. Of andersom (ik ben begonnen met groente en heb pas een paar weken later fruit aan het menu toegevoegd).
    Maar als ze geen grote eter is dan kun je denk ik beter nog even wachten. Het beste moment, vind ik, is als ze het eten van je bord kijkt en je je een grote egoist voelt als je haar niets geeft.
     
  3. Mir1976

    Mir1976 Fanatiek lid

    28 jan 2006
    2.696
    0
    0
    Hoi,

    Het is een goed idee om over te gaan op vier flessen. Elke vier uur eentje. Bijv om 7.00 uur 11.00 uur 15.00 uur 19.00 (of ietsje later) Die van 19 uur is dan haar laatste fles, dan kan ze lekker de nacht in.

    Je kunt dan starten met pap in de ochtendfles. Hier wordt pas geadviseerd om met 6 maanden pap te geven. Geldt evenzo met fruithapjes. Maar je kunt wellicht rijstebloem gaan proberen. Dat kan je ook in de avondfles doen. Dus of in de ochtendfles of in de avondfles rijstebloem/ pap geven.

    Als je start met groente- fruit, dan kan je ervoor kiezen om tussen de 1e en de 2e fles een fruithapje te geven en dan om ongeveer 17.30 een groentehapje en om ongeveer 19.30 haar laatste fles.

    na ongeveer 6 maanden zou je over kunnen gaan op 3 flessen per dag. Dan zou je schema er zo uit kunnen gaan zien:

    7.00 uur 1e fles met pap
    (10.00 uur fruit of je doet dit in de middag)
    11.30/12.00 uur een boterhammetje met een fles na
    (15.00 fruit of je doet dit sochtends)
    tussendoor wat sap en evt. een ligakoekje
    17.30/18.00 uur groente
    19.00 laatste fles voor het naar bed gaan.

    Op een gegeven moment (geven ze vaak zelf wel aan) hebben ze genoeg aan groente en geef je er een toetje yoghurt ofzo bij en dan hoeven ze niet meer de laatste fles. Of het kan ook zijn dat ze na het boterhammetje geen fles meer hoeven smiddags. Het is de bedoeling dat je met ong 10 maand uitkomt op 2 flessen per dag. Maar dat is dan wel als ze verder goed eten he.

    Zorg verder altijd voor voldoende vocht. min. 500 ml. per dag (dit is inclusief de voeding)

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

    groetjes!
     
  4. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb niets toe te voegen aan de reactie van Mir. Jarissa krijgt al tijden 4 flessen (210 + 7). Maar als je baby goed groeit waarom wil je dan dat ze flessen van 180 drinkt? Gewoon naar behoefte voeden. Maar dat is mijn mening hoor.
     
  5. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    kan je deze site oproepen daar vanuit spanje ? :)

    dat is een cb online en staan zeer praktische tips

    succes
     
  6. laura14

    laura14 Lid

    9 jul 2007
    71
    0
    0
    bedankt iedereen! Ja, hier zeggen ze dat je met 4 maanden met pap mag beginnen en dan de laatste fles en dan met 5 maanden begin je met fruit - ik geloof een peer en een meloen. Is weer anders dan in NL..

    Dan had ik nog 1 laaste vraag - maken jullie jullie kleintjes wakker voor de voeding overdag of wachten jullie tot ze zich zelf melden? Oja, nog een vraag, hoeveel moeten babies met 3 a 4 maanden nog slapen overdag? Bestaat er iets als een typisch "dutjes schema" voor het eerste jaar?
     
  7. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    hai laura,

    Ik maak die kleine meid iedere keer wakker. Als ik dat niet doe slaapt ze de hele dag door :) :) :)
    Ik geef nu 4 flessen van 180/6. Ik begin om half 8 's morgens en 's avonds krijgt ze om 22.00 uur de laatste.
     
  8. Panda

    Panda Fanatiek lid

    6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Ik maak Bastian niet wakker overdag, behalve als hij echt heel lang slaapt maar da's meer omdat hij dan 's avonds te wakker is. Als ze honger krijgen, worden ze wel wakker en dat regelt zich meestal vanzelf rond min of meer vaste tijden. Maar je kunt er ook voor kiezen het wat strikter te doen, dat moet je eigenlijk zelf beslissen; kan zijn dat het voor jouw beebje beter is.

    Bastian slaapt overdag twee of drie keer een uurtje (soms anderhalf), de tijden verschillen nog wel eens. Verschilt heel erg per baby, de een heeft al heel snel minder slaap nodig dan de ander.

    Haha, dit is dus echt zo'n antwoord waar je niet aan hebt, sorry.
     
  9. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik maak Jarissa echt niet wakker voor een voeding. Als ze honger heeft, komt ze zelf wel. Na de eerste fles gaat ze, meestal na een dik half uur/klein uurtje, altijd nog even slapen. Verder tussen de meeste flessen nog dutjes van zo'n anderhalf uur.
     
  10. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    eigenlijk is het in spanje per stad ook nog eens verschillend hoor... in ibiza zeiden ze peer en meloen en appel, en hier mag je pas meloen met 2 jaar.. ik heb hetzelf ook nog al eens moeilijk met de pediatras in spanje(al heb ik nu gelukkig eentje die de tijd neemt!) maar ik ben zelf op zoek gegaan naar een prive arts, voor als ik idd een waslijst heb met vragen. ik heb er nu een duitse arts bij voor dingen te vragen waar ik even niet uit kom, je betaalt, en dan hebben ze opeens alle tijd:) als ik medicijnen of wat dan ook nodig heb ga ik naar de pediatra:)

    oh en nog een tip.. mocht je niet blij zijn met je pediatra, na 6 maanden mag je wisselen hoor!

    en 5 flessen is echt wel genoeg hoor lijkt mij?

    Ik gaf 1 keer per dag smorgens pap(nog steeds eigenlijk) en toen ook 1 keer per dag fruit, de frutas variadas van nestle was het enige wat erin ging.. de rest vertikte ze, geen vers fruit niks wilde ze..
     

Deel Deze Pagina