Goedemiddag, Nu we bijna 1 jaar bezig zijn, zijn we door de gynaecoloog (waar ik om andere redenen liep) doorgestuurd naar de gynaecoloog afdeling vruchtbaarheid. Ik weet al wel dat ik ovulaties heb, maar mijn cyclus is wel 6 weken. Kan iemand vertellen wat wij ongeveer bij zo'n eerste afspraak kunnen verwachten?
Het verschilt nogal eens per ziekenhuis. Bij de een moet je eerst een vragenlijst invullen en bij een ander doen ze dat mondelijk bij het eerste gesprek. Ze gaan jullie situatie bekijken, waarschijnlijk een inwendige echo en bloedtest doen en plannen wanneer je partner zijn zaad moet laten controleren. Als alle tests binnen zijn, hebben ze een beeld van wat er is en of wat er mogelijk is. Bij de afspraak waarin je alle testuitslagen krijgt, gaan ze vertellen wat het plan is. Bij mij wisten ze bijv niet wat er was; alles zou moeten werken maar dat deed het niet. Toch is er dan een behandelplan. Succes!
bij ons wat vragen en idd een echo. tevens moest ik alvast bloed prikken. ik vond het allemaal niet zo spannend eerlijk gezegd..
Hallo Pimpelmees. Ze gaan eerst een vragenlijst (opsturen in ons geval) om een beeld te krijgen.of er redenen zijn om aan te nemen dat er ergens een reden kan zijn voor verminderde vruchtbaarheid. Daarnaast de makkelijke onderzoeken. Jouw cyclus wordt nauwkeuriger in kaart gebracht en hij moet zaad inleveren en die wordt ook beoordeeld. Aanvullend bloedonderzoek om te kijken naar aanwijzingen van ziektes of soa's. Ons ziekenhuis deed aanvullend een baarmoeder onderzoek. HSG onderzoek heet dat. Kortweg een röntgenfoto van je baarmoeder dmv contrastvloeistof. Mijn man kreeg nog een echo van de ballen omdat hij daar als kind zijnde aan geopereerd was. Kunnen ze ook onderzoeken als aangetoond is dat hij minder zaad heeft of mindere kwaliteit. Afhankelijk van de uitkomst gaat er een behandelplan opgesteld worden maar daar kan je nu nog niks over zeggen. Heel veel succes! Groetjes Wanda
Bij ons in zwolle ging het zo; Aanmelden. Brief per post die je beide in moet vullen en mee neemt op het eerste gesprek. Zaadonderzoek man Eerste gesprek en uitslag onderzoek man en echo vrouw Bloed onderzoek vrouw cyclus. Tweede zaadonderzoek man Bloedonderzoek hormonen man en vrouw nogmaals Tweede gesprek met uitslag bloed en zaadonderzoek Bloedonderzoek ziektes Bij ons was na het eerste onderzoek al duidelijk dat we door moesten voor icsi. De tweede test was meer formaliteit. Bij ons duurde het 8 maand voor we konden starten. Alleen was er dus gelijk na 2 weken al duidelijk wat het probleem was en hoefde er dus niet verder gezocht te worden. Succes!
Hoi Bubble, even een vraagje, waarom duurde het bij jullie nog 8 maand voor jullie konden beginnen met de ICSI?
Dat is vanaf dag 1 dat we ons hadden aangemeld tot de eerste poging. In al die tijd doe je verschillende onderzoeken en moet je wachten op uitslagen. Al met al heeft het bij ons niet eens heel lang geduurd omdat ze gelijk een ernstige afwijking constateerden en bij mij alles in orde was.
Ik keek net ook nog even naar de site van het ziekenhuis, en daar staat ook wat het oriënterend onderzoek in houdt en dat het ongeveer 1 maand in beslag neemt. Als ik dan lees dat 8 maanden snel is, zakt e moed me wel n beetje in de schoenen.. Kies er nu maar even voor om dat te vergeten en te focussen op het eerste onderzoek
Zie handtekening.... Het wachten hoort erbij.... Ik ben blij dat er een behandeling mogelijk. Wij kunnen "binnenkort " van start
Welke dingen gebeurden allemaal op je eerste afspraak in Zwolle? En welke moest je nog een x voor terug komen?
Wij kunnen 5 januari voor het eerst komen en kregen netjes een foldertje erbij met wat we kunnen verwachten. De duur van de eerste afspraak en welk onderzoek er eventueel die dag gedaan kan worden. Een lijstje met telefoonnummers en hoe het hele traject van eerste afspraak tot een evt ivf traject zou kunnen lopen met een korte beschrijving van de onderzoeken. Daarnaast ook het aanbod voor hulp van maatschappelijk werk voor de emotionele kant... Zou je zoiets niet aan kunnen vragen of kunnen halen bij het ziekenhuis waar je straks begint? Ik neem aan dat ze dat allemaal wel hebben.