Hallo. Ik zit even met een belangrijke vraag en ik weet niet zo goed waar ik daarmee terecht kan. Dus probeer ik het hier . Doordat mijn partner ging emigreren ging onze relatie uit. Toen hij 2 maanden weg was, kwam ik erachter dat ik al 4 maanden zwanger was. (Ik heb een spiraal, dus daardoor kwam ik er later achter) Hij heeft toen hij emigreerde een ander nummer genomen en het contact was toen ook verbroken. Ook zijn adres had ik niet. Ik had besloten om het kindje te houden. Na lang zoeken en rondvragen heb ik zijn nieuwe telefoonnummer weten te achterhalen en heb ik een afspraak met hem voor een gesprek (zoiets vertel je niet via de telefoon vind ik). Maar, nu vraag ik me dus af. Wat zijn zijn rechten? Ik zou het leuk vinden als mijn zoon een band kan opbouwen met zijn vader, maar ik wil zelf mijn zoon ook blijven zien en hier de regie over zelf in handen hebben. Ik ben heel erg bang dat mijn zoon van mij wordt afgepakt. Mijn zoon heeft mijn achternaam en als vader staat onbekend. Dat wil ik graag zo houden. Zou hij dit kunnen laten veranderen, zonder mijn toestemming of via de rechter of iets dergelijks? Een vriendin begon me een beetje bang te maken met een verhaal dat omdat ik hem niet heb vertelt van de zwangerschap en van de geboorte van zijn zoon, hij het recht heeft om de volledige voogdij op te vragen. Ik had het hem wel willen vertellen, maar ik kon geen contact met hem krijgen. Is dit waar? Kan hij voogdij gaan eisen (gedeelde voogdij of volledige voogdij)? Wat zou ik kunnen verwachten? Wie kan mij hier iets meer over vertellen? Groetjes Amber.
Nee, hij kan het voogdij niet opeisen omdat hij niet eens het gezag met je deelt, zeker niet omdat hij niets wist van je zwangerschap. Het enige wat hij kan doen is via de rechter middels een DNA test bewijzen dat hij de vader en zo een omgangsregeling afdwingen. Maar daarbij komt ook een plicht kijken, en dat is alimentatie betalen. Dit kan jij overigens ook afdwingen zodat hij alimentatie betaalt Je vriendin heeft het dus mis
Je zoon afpakken, dat zal héél moeilijk worden als hij duidelijk geen enkele band heeft en de vader "onbekend" is. Eerst zou hij je zoon dus moeten erkennen en daarna eventueel een rechtszaak beginnen over het hoederecht. En aangezien er tegen dan al jaren geen contact is en de vader bovendien in 't buitenland woont, lijkt het mij nogal straf dat ze je zoon ineens naar ginder gaan sturen voor meer dan af en toe een vakantie. Bovendien moet je ex dan zelf al die rechtszaken zien zitten. Hij moet dan overigens telkens terugkomen naar Nederland of een advocaat nemen, want al die rechtszaken zullen wel "hier" gevoerd worden. Ik zou wel de lijn met zijn vader "open" houden, voor moest je zoon later ooit willen weten wie het is en hem willen opzoeken. Maar tot dan zou ik alle initiatief over laten aan je ex. Bovendien ... Hoe kon je hem vertellen van je zwangerschap als hij zelf verkast naar 't buitenland, van nummer wisselt en totaal geen contact meer heeft met jou. Hij mag al blij zijn dat jij nu al die moeite hebt gedaan om zijn nieuwe nummer te vinden in 't buitenland en dat je hem hebt verteld dat er een kind van jullie twee is. Voor 't zelfde geld had je die moeite pas gedaan als je zoon er zelf om had gevraagd ... binnen een jaar of 15 à 20.