Vraagje over vakantie van partners

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Astrid0482, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    Hallo dames,

Ik moet bevallen eind juni, omdat ik in België woon, beval ik daar in het ziekenhuis. In België is het normaal dat je na je bevalling een weekje in het ziekenhuis blijft (hoeft niet, doe ik wel). Nu heb ik het er met mijn vriend over gehad hoe en wanneer hij dan vakantie / ouderschapsverlof zal opnemen (werkt in NL). Ik denk dat het beste is dat hij die week dat ik in het ziekenhuis lig gewoon doorwerkt (hij krijgt wel 1 dag bevallingsverlof geloof ik, en mij 's avond steeds bezoekt) en als ik dan thuiskom hij 3 weken vakantie opneemt en aansluitend parttime gaat werken dmv ouderschapsverlof.

En nemen jullie partners ook al verlof vóór de kleine daar is? Ik bedoel mss wordt de kleine wel 2 weken later geboren en dan zou mijn vriend z'n vakantie al bijna op zijn, maar aan de andere kant vind ik het ook geen fijne gedachte als de baby zich aandient dat hij aan het werk is en dan snel snel naar het ziekenhuis te rijden. Van zijn werk naar ons huis is ongeveer 40 min en van hieruit naar het ziekenhuis is ongeveer 20 minuten, of zou ik dan tijd genoeg hebben? :)

Hoe doen jullie en jullie partners dit?

2. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Mijn partner neemt vakantie op op het moment dat de bevalling begint. Hij moet ook 40 min rijden van het werk naar huis maar denk niet dat dat een groot probleem zal zijn. Meeste bevallingen beginnen 's nachts zeggen ze dus ik ga er maar vanuit dat dat hier ook het geval zal zijn :) ag en anders zien we het wel.

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    als je partner kan afspreken dat verlof ingaat week na bevalling.. en aangeeft dat mocht bevalling beginnen hij die dag niet aanwezig is.. moet het helemaal goedkomen.

veel bevallingen beginnen idd snachts, dit omdat je lichaam dan rust heeft.. en zodra je weeen beginnen heeft hij normaal gesproken zeeen van tijd om te komen waar hij moet zijn.
    Of je moet bevallen zoals in de amerikaanse films... flatsj, vruchtwater, en hoppaa.. alles bij elkaar gillen en binnen 10 minuten bevallen hahahaha

4. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Mijn man heeft vanaf maandag vakantie opgenomen. Dat is de dag dat ik ingeleid werd. Uiteindelijk kwamen de meiden pas vrijdagavond. Maar ik vond het fijn dat hij al eerder vrij was. Maar ja ik denk dat het met inleiden anders is.

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn vriend heeft bouwvak en toevallig ben ik in die vakantie uitgerekend :)

6. Mijn vriend heeft al heel vroeg in onze zwangerschap (volgens mij met 7/8 weken) kunnen regelen dat hij vanaf de dag dat ik ben bevallen 3 weken vakantie heeft. Nu begint zijn leidinggevende op zijn werk een beetje te miepen daarover, of hij misschien een indicatie kan geven wanneer dat is, omdat mijn vriend volgende week met carnaval ook al vrij heeft (Hij is prins van onze carnavalsvereniging). En of hij dan die drie weken niet kan nemen. Natuurlijk kan dat niet, en zijn andere leidinggevende geeft hem groot gelijk (die is zelf gelukkig ook vader) en die heeft gewoon gezegd dat zodra ik bel dat er iets aan de hand is, of wanneer mijn vriend belt dat de kleine geboren is, zijn 2 dagen verlof ingaan en daarna zijn drie weken vakantie.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Pffff .... wat een drol zeg die leidinggevende... een bevalling kun je toch niet plannen :rolleyes:

Vooralsnog zit mn vriend nog in de ziektewet na een knie-operatie in november. Maar hij werkt vooral als opvulkracht om het maar zo te zeggen, als ze mensen nodig hebben.... dan wordt hij ingepland. Dus eigenlijk zou hij ook vrij makkelijk kunnen zeggen.... de komende X weken neem ik vrij.

8. veertje

veertje Fanatiek lid

Mijn man had bij Stijn geregeld dat zodra hij geboren werd hij 6 weken vrij had :D

Bij dit kleintje zal dat helaas niet gaan want hij heeft nu een andere functie en kan niet zomaar zijn team voor 6 weken verlaten maar hij gaat wel 3a4 weken proberen te krijgen.

9. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik beval in april als alles goed gaat, mijn man gaat dan tijdelijk 3 dagen werken en neemt ouderschapsverlof, wrsch nemen we samen in juni of juli wel een weekje vrij maar we gaan niet weg ;) mocht ik er niet goed doorkomen dan neemt mijn man zorgverlof op voor zolang nodig.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik ben bevallen met 41w en 3 dagen . Ik zou eigenlijk die woensdagochtend gestript worden. We waren al zolang aan het wachten enzo, dat mijn man vanaf die woensdag gewoon vrij genomen had, gewoon ook omdat we beiden wat moe waren van het wachten.

Mijn man had overigens dus vrij toen de kraamverzorgende er was, en dat was erg prettig, omdat hij heel veel geleerd heeft van haar, over de verzorging. Ik weet niet hoe dat in het ziekenhuis gaat, maar als ze daar de mannen er ook erg bij betrekken en leren hoe je je kindje in bad moet doen en luiers verschonen en dat soort dingetjes, dan is het misschien wel fijn als hij er een paar dagen nog bij is.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mijn man zegt gewoon tegen iedereen die het wil horen dat hij 7 Mei een vrije dag neemt... En als mensen dan vragen waarom, zegt hij heel droog en met een uitgestreken gezicht: "Nou, dat is de uitgerekende datum... " :) :) Sommige mensen zie je dan echt bij zichzelf denken: "Moeten we nou uitleggen dat dat zo niet werkt, of niet?" :) :)

Maar goed, mijn man neemt geen vakantie op, hij heeft een eigen bedrijf en aangezien we van de zomer toch ook weg willen op vakantie kan dat dus niet. De kraamweek zal hij wel wat meer thuis zijn, maar ja, het werk blijft liggen als hij het niet zelf doet... (geen personeel) Maar toch, de vorige keer ging het ook goed, hij zorgt dat hij wat vaker thus is in de eerste weken, en dan vooral 's avonds... Hij werkt 4 avonden in de week, maar ik heb hem echt wel een paar keer naar huis gebeld in die eerste weken omdat Jelle maar niet op wilde houden met huilen en ik het ook niet meer wist... :)

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn man kan helemaal geen vrij nemen. Hij krijgt natuurlijk wel zijn wettelijk kraamverlof, maar meer niet. Zit in het onderwijs, vandaar. Volgende week heeft ie toevallig voorjaarsvakantie, zou mooi zijn als de baby 3 weken te vroeg kwam, maar daar ga ik maar niet van uit.
    En anders is hij in mei weer een week vrij, dan is de baby ongeveer 6 weken.

13. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

18 jul 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    die van mij kan ook niet makkelijk vrij nemen baas doet moeilijk en we kunnen het geld niet zomaar missen
    hij krijgt 2 dagen.. en neemt er dan nog 2 bij ligt aan de dag dat ik beval
    en neemt dan nog een weekje als de kraamverzorgster weg is
    leek ons de makkelijkste oplossing

14. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Luppy, werkt hij in het VO? Want in die CAO staat dat je recht hebt op 5 dagen kraamverlof (CAO punt 14.1.2.q). Is toch alweer leuker dan de standaard 2 dagen... In het PO is dat anders geloof ik, dus waarschijnlijk heb je je er wel in verdiept. Maar goed, zou jammer zijn als je het niet zou weten, vandaar m'n opmerking.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bedankt voor je tip. Helaas werkt in het PO....... Goed geregeld bij die middelbare scholen, dan, zeg!

16. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    mijn vent zit op de kazerne en is doordeweeks niet thuis, bij onze eerste was ie toevallig die dag vrij dat ze zich aandiende en erna heeft hij gewoon de wettelijke 2 dg gehad meer niet want was in opleiding.

hij is ervoor ook al een dag toen thuis geweest omdat het ant rommelen was. dat was geen punt.

bij deze moeten we maar wer zien hihi zover is het nog niet.

17. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Mijn vriend neemt vakantie nadat de kraamverzorgster weg is. En misschien als de kraamverzorgster er is een paar losse dagen.

Deel Deze Pagina