Mijn dochters willen schaken leren Maar ik weet de regels denk ik niet helemaal. Dus ik vroeg me af of hier iemand zit die me het een en ander kan vertellen. Ik ben benieuwd of ze er mee doorgaan, denk dat ze nog wat te jong zijn om te leren schaken. Vragen: moet de koningin links of recht van de koning? en de pionnen mogen toch alleen recht he? Denk dat ik daarmee al een heel eind kom
kijk hier een voorbeeld van hoe ze moeten staan en wat uitleg http://www.jijbent.nl/spelregels/schaken.php?pdf=1
zit er geen schaakclub inde buurt?? wij hadden op school schaakles(vrijwillig) en daar werden ook door scholen onderling wedstrijden gedaan, erg leuk voor de kinderen.
ze zit maar op een klein schooltje (6 klassen). Ik heb er nog nooit iemand zien schaken. Bedankt voor de link
schaken leuk nu ook veel bij spangas op tv maar inderdaad misschien een schaakclub bezoeken? want zitten toch aardi gwat regeltjes aan vind ik
Kijk anders even in de bibliotheek of boekwinkel voor "praktische schaaklessen" van Max Euwe. Vooral deel 1 is erg goed om de basis te leren. Heb de eerste 50 pagina's gehad, en het lukt al een beetje. Als je evrder wilt, is er ook nog deel 2-6. Hiermee leer je echt tactiek en dergelijke. Als het alleen om de zetten gaat, kan je ook kijken naar " Schaken voor beginners" van Withuis Oja: voor je andere vragen: De koning en koningin staan in het midden, de koningin op haaar eigen kleur. (dus zw-zw, w-w) en de koning dus op de andere kleur. Pionnen mogen recht lopen, schuin slaan en nog op een bepaalde manier slaan, die niet vaak gebruikt wordt. Heb ik zelf pas 1 keer meegemaakt