Help! Waar gaan wij wonen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mayanna, 1 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayanna

Mayanna Lid

5 mrt 2019
    50
    32
    18
    Vrouw
    Hoi allemaal!

Ik woon momenteel met mijn man en twee dochters (0 & 3) in een appartement in één van de duurste gemeentes in Nederland. We willen heel graag iets ruimer gaan wonen, maar in deze gemeente ligt dat boven ons budget (wat rond de €400.000 is; dat is inclusief de overwaarde op ons huidige huis).

Nu weet ik dat de huizenmarkt sowieso een ramp is. Gelukkig zitten we niet op de schopstoel - we wonen in een leuk, oud buurtje, vlakbij een stadspark met alle voorzieningen en goede scholen op loopafstand, en onze woning is klein maar fijn. Als het zou moeten, zouden we hier nog wel 8 jaar kunnen blijven zitten. Maar we gaan binnenkort toch eens gaan uitkijken naar iets anders.

Sinds corona werkt mijn man vrijwel volledig thuis, en het lijkt alsof hij in de toekomst ook vooral thuis blijft werken. Ik werk in het onderwijs in een tekortvak, dus zolang ik in de buurt van de randstad of een grote stad woon, heb ik zo werk. Dat betekent dat we veel opties hebben, en dus ook helemaal ergens anders naartoe kunnen gaan.

Dus vandaar onze vraag: waar kun je fijn wonen met opgroeiende kinderen? Veel ruimte zoeken we niet - een tussenwoning van 100m2 met een tuintje is al een hele vooruitgang, maar waar we nu wonen beginnen die vanaf €500.000, en dan moet er vaak nog wel wat aan gebeuren. Man mag wegens medische aandoening niet rijden, dus ov verbindingen zijn wel een must.

Iemand de gouden tip? Gaan wij binnenkort eens door Nederland toeren en plaatsen bezoeken.

2. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ik zou dan richting Friesland, Groningen, Drenthe kijken. Wij wonen in Drenthe op een halfuur afstand vanaf zwolle en emmen, Groningen is op 45min afstand. Waar wij wonen zijn zowel bussen als treinen.

Huizen in onze stad zijn gemiddeld tussen de 2 en 3 ton voor een tussenwoning op dit moment.

Mayanna vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Op zich kun je wel in alle provincies tussenwoningen van 100 m2 onder de 4 ton vinden denk ik (ook daadwerkelijk ertussen komen, is lastiger), het is heel erg afhankelijk van gemeente en wijk. Heb je behalve het openbaar vervoer nog andere eisen?

NiekeKris en Mayanna vinden dit leuk.
  4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind het buiten de Randstad al snel veel beter. Per stad wisselt het nog wel, Nijmegen is veel duurder dan Arnhem, maar veel steden met prima treinverbinding zijn in Gelderland of Brabant nog wel te betalen. Er zijn ook grotere dorpen of kleinere steden (Best, Duiven, Oss) met treinstation, dus dan ben je ook snel op pad.
    Het gaat alleen wel vaak heel snel met huizen, dus je moet wel snel kunnen reageren en handelen, dat is wel lastiger van een afstand.
    Hebben jullie helemaal geen band met andere regio's? Dan vinden sommige mensen verhuizen moeilijker en dan zou ik wel kijken naar wijken waar genoeg mensen naartoe verhuizen. Bijvoorbeeld een nieuwere wijk. Er zijn regio's en wijken waar bijna iedereen familie is van elkaar en dat is wel lastiger om tussen te komen. Als meer mensen van buiten komen is het makkelijker landen vind ik zelf.

Mayanna vindt dit leuk.
  5. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    In de Betuwe? Richting Arnhem in de kleinere dorpjes staan nog best betaalbare huizen. Dan zou je in Arnhem/Nijmegen kunnen werken? Als het om een middelbare school gaat zijn die er denk ik ook wel in de Betuwe zelf.

Mayanna en femkes vinden dit leuk.
  6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    En bedoel je met ov ook een stadsbus? Of heb je liever een treinstation op loopafstand?

Is het voor je man fijn als er een ziekenhuis binnen een half uur te bereiken is met het OV?

Hoe nieuw moet je woning zijn?

Succes met zoeken.

7. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Hoe zit het verder met jullie sociale contacten. Heb je bijvoorbeeld grootouders in de buurt die nu nog op kunnen passen? En hebben jullie ook vrienden in je directe omgeving die je wilt blijven zien.

De leeftijden van jullie kinderen is een groot voordeel. Die hebben nog geen netwerk aan vriendjes, school een buurt of sport opgebouwd. Wat dat betreft is dit de ideale leeftijd.

Ik zou aanraden niet aan je top te gaan zitten qua hypotheek. Verhuizen is altijd duur en vaak zit je met verbouwen en nieuwe meubels. En zaken als een vloer of raambekleding kost ook veel.

Kan je man eventueel een baan elders zoeken of worden overgeplaatst? Docenten zoeken ze overal wel. Dus jij zit wel goed in het onderwijs. En anders je in een invalpool om rustig te kijken binnen verschillende scholen.

Je kunt op funda landelijk zoeken binnen jullie budget. En dan kijken wat je aanspreekt. Alleen is het overal zo weg en duur. Dat zie ik ook niet veranderen. In jullie geval zou ik kijken naar een middelgrote stad of dorp. Waar je wel voorzieningen hebt op fietsafstand (scholen, OV, winkels en zorg) maar daarnaast ook kindvriendelijke buurten.

Ook een tip om als je iets op het oog hebt hier op andere fora of in je omgeving te vragen naar ervaringen met deze stad of dit dorp. En waar je wel en niet moet willen wonen. Helaas komt het regelmatig voor dat mensen die onbekend zijn met een stad in een totaal verkeerde buurt terecht komen.

Mayanna vindt dit leuk.
  8. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wil je ook bijv bij grootouders in de buurt wonen? Buiten de randstad is goedkoper en groener. In de randstad vind ik de faciliteiten fijn: dokter tandarts zkh scholen, eindeloos speeltuintjes, bos, strand..

Mayanna vindt dit leuk.
  9. Mayanna

Mayanna Lid

5 mrt 2019
    50
    32
    18
    Vrouw
    Ja, dat ben ik met je eens. Nog wel goed om te weten: mijn kinderen & ik hebben een kleurtje en mijn man is buitenlands en woont pas een aantal jaar in Nederland. Ik zou dus inderdaad wel ergens willen wonen waar wij niet ontzettend opvallen of de enige niet-Nederlanders zijn.

Familie woont voornamelijk in het buitenland, dus wat dat betreft zijn we niet echt gebonden aan een regio. Verder wonen vrienden allemaal in de Randstad. Voor de beeldvorming: ik werk nu in Amsterdam, en daar wonen we ook vlakbij. Ik heb op dit moment een reistijd van een half uur van deur tot deur met het ov, en dat vind ik wel heel fijn. Zeker omdat ik gebonden ben aan een vast rooster, vaak vroeg moet beginnen, extra avonden en vergaderingen etc. en nooit thuis kan werken, is een korte reistijd echt een prettige luxe.

Ik weet dat het echt lastig (verschrikkelijk?) gaat worden, maar gelukkig hebben we dus de tijd en hoef ik me in de huidige markt in ieder geval geen zorgen te maken over de verkoop van ons huis!

10. Mayanna

Mayanna Lid

5 mrt 2019
    50
    32
    18
    Vrouw
    Dat is een goede tip - dat ga ik zeker doen!

11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Gelderland/Brabant! Zitten best wat grotere steden, niet te ver van de rest van Nederland/Randstad en nog betaalbaar :)

12. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Zwolle misschien? Wel wat verder van de randstad, maar met OV goed te doen. Rijden ook stadsbussen, als ik me niet vergis ook naar de diverse woonwijken. Leuk centrum ook.
    En daar zijn jullie denk ik echt niet de enige niet-Nederlanders.

Mayanna vindt dit leuk.
  13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    Almere?
    Een kleinere stad in de randstad kan ook, bijv. Woerden, Houten, Gouda, Amersfoort misschien?
    Veel grotere steden hebben ook wel wijken of buurgemeentes waar de huizen wat goedkoper zijn. voor Utrecht is bijv. Maarssen dichtbij en wel iets goedkoper, maar ook een wijk als lunetten, of de Meern.

14. Mayanna

Mayanna Lid

5 mrt 2019
    50
    32
    18
    Vrouw
    Welke steden zou je aanraden? :) Ik heb echt geen idee wat leuk is daar!

15. Mayanna

Mayanna Lid

5 mrt 2019
    50
    32
    18
    Vrouw
    Over Gouda en Almere hoor ik eigenlijk alleen maar slechte verhalen. Valt dat mee? Woerden en Houten ken ik niet; zal eens kijken!

16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik kom zelf uit Gelderland: Arnhem/Nijmegen zijn prima. Ede en Apeldoorn ook. In Brabant anders nog Den Bosch/Tilburg/Eindhoven. Ik denk dat het overal wel goed vertoeven is afhankelijk van de buurt waar je woont. Dus dat is per stad/gebied een beetje bekijken dan.

Mayanna vindt dit leuk.
  17. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Als je Leiden ziet zitten: ons huis komt volgende maand te koop voor rond de 4 ton. Oud huisje maar perfect geïsoleerd en opgeknapt, leuke buurt vlakbij binnenstad (wel wat druk dus), veel expats, gaaf park dichtbij. Het is dat het voor ons met drie kinderen echt te krap wordt, anders waren we nooit weg gegaan.
    (Je mag me een pb sturen als je interesse hebt :))

Buiten de Randstad kan ik Arnhem van harte aanbevelen.

Mayanna vindt dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Dorpje in Groningen hier en hier zijn nog maar weinig huizen onder de 3 ton. Groningen stad kun je eigenlijk wel vergeten dan. Zag gisteren nog een 2 onder 1 kap voor 5 ton. Verder wel fijn wonen hier en zolang je niet in de populairste wijken wil wonen is er misschien wel wat te vinden, maar ook hier gaat het heel hard.

19. JpaigeS

JpaigeS Lid

7 jan 2021
    39
    16
    8
    Vrouw
    Wij hebben 3 jaar in Houten gewoond en sinds kort in Maarssen. Zowel Houten als Maarssen hebben een goede treinverbinding. Bus verbinding vind ik zelf wat minder in Houten, maar was ook niet nodig op 700 meter van het station. Bij onze zoektocht (nu een jaar geleden) waren beide plaatsen tussen de 3 en 3,7 ton voor ongeveer 120 vierkante meter, dus goed betaalbaar met jullie budget.
    Etniciteit is mij eigenlijk niet opgevallen :$ maar in de directe straat in Houten was het divers. In deze wijk van Maarssen volgens mij toch overwegend blank, maar dat is niet in elke wijk zo.

20. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.793
    8.462
    113
    Vrouw
    Apeldoorn is erg leuk. Veel OV mogelijkheden en veel natuur :)

Deel Deze Pagina