Met mijn vorige bericht ging volgens mij iets niet helemaal goed maar w.b Limburg: heb gemerkt dat je daar ook qua taal heel slecht tussenkomt. Ik heb een vriendin uit Heerlen en die kan ik soms maar moeilijk begrijpen. Ik weet niet of dat overal in Limburg is trouwens. Dus dat lijkt me best een grote stap wanneer je gewoon ABN spreekt.
Wij krijgen vandaag onze sleutels van ons nieuwe huis. Wij zijn verhuisd van Amsterdam oost dus echt bijna binnen centrum naar Rotterdam Zuid (groot ijsselmonde) Ons huis in in Amsterdam was wel een huurhuis. Voor ons was geen optie van daar een huis kopen. Absurd duur. Hier valt het nog mee.. nu (Rotterdam)
Dat is wat ik ook altijd zeg: als je er woont is het (vaak) anders. De sociale controle en samenhorigheid is nogal eens groot in bepaalde wijken. Bovendien wen je er ook aan en weet je wat wel en niet afwijkend is, zeg maar. En een ander voordeel was dat de politie ed er altijd heel snel waren als je belde. Dat is waar we nu wonen (nieuwbouw) echt anders.
Almere is goed te doen hoor ligt er wel aan welke wijk je woont en het is toch een soort van stad. En gebeurd genoeg. Zelf werk ik al bijna 20jaar in een wat mindere wijk maar ook daar woont echt vanalles hoor en zelf nooit wat meegemaakt. Er zijn veel mogelijkheden met openbaar vervoer. Er is een busbaan en ook meerdere treinstations. Dus vaak op loop fietsafstand. Allerlei basisscholen en middelbare ook niet heel onbelangrijk vind ik.
Nog bedankt allemaal! Ik heb zelf in mijn jeugd in een "slechte" buurt gewoond waar ik dus absoluut niet met mijn dochters zou willen wonen. Vanaf dat ik een jaar of 9 was werd ik al elke keer lastig gevallen door jongens op straat, betast, nagefloten etc. en mijn broertje is daar meerdere keren beroofd door een groep jongens met messen. Je kunt natuurlijk altijd pech / geluk hebben met je buren, en veiligheid is nergens gegarandeerd, maar ik heb wel een beetje een hangjeugd trauma. Maar je moet het ook zelf ervaren, dat weet ik. Westerpark en Bos & Lommer in Amsterdam hebben bijvoorbeeld nog steeds een twijfelachtige reputatie, maar vind ik ontzettend meevallen.
Ik ben geboren en getogen Limburgse maar praat geen woord dialect De lessen in de klas zijn ook gewoon ABN,en ik word vaak als eerste in het dialect aangesproken,maar zodra men hoort dat ik gewoon in het Abn terug praat,schakelt men 9 van de 10 keer ook gewoon over op ABN. ik denk dat je zo'n taalbarrière overal wel hebt,in zeeland/Groningen/Drenthe hebben ze ook hun eigen dialect. Net zoals Eindhoven/Helmond/Tilburg ook allemaal hun eigen dialect en woorden hebben. Net zoals ik geen woord van het platte amsterdams versta en ook soms moeite moet doen als iemand uit Amsterdam of rotterdam aan het praten is. Vind het altijd een beetje bijzonder dat men altijd over het Limburgse dialect begint terwijl elke plek zijn eigen dialect heeft,waar een ander ook niks van verstaat
Het is wel iets anders, hier in Groningen praten ze wel plat, maar dat echt Groningense spreekt bijna geen kind. 30 jaar geleden al niet. Terwijl Friesland echt een eigen taal heeft die voor buitenstaanders niet te begrijpen is. Maar mijn moeder uit Heerlen had dat ook wel een beetje, familie uit Kerkrade is totaal niet te verstaan.
Ik vind Limburgs op zich geen probleem, net als Gronings of Fries. Ik haak af als mensen weigeren ABN te spreken als ze merken dat ik ze niet kan verstaan. Dan maakt het mij niet uit welke taal of dialect je spreekt. Dat viel me in Maastricht en Heerlen gewoon heel erg tegen, dat in een boerendorp van 200 inwoners men gewend is om me straal te negeren als ik hun dialect niet spreek is 1 ding, maar dat die mentaliteit er ook in sommige steden is, daar verbaasde ik me echt over.
Ik kan het soms gedeeltelijk volgen, het erge daar vind ik dat als je aangeeft geen Fries te kunnen ze even overschakelen naar ABN en vervolgens weer doodleuk verder praten in het Fries Dat heb ik op andere plekken in Nederland nog niet meegemaakt. (Edit: met andere dialecten ) Sorry als ik nu iemand beledig ik hoop maar dat ik toevallig telkens net de verkeerde hardnekkige Friezen tref en niet iedereen zo is
Aanraden: Brandevoort! Afraden: t haagje/centrum. Andere plaatsen rondom Eindhoven zijn wellicht ook te overwegen. Nuenen, Valkenswaard, Geldrop Geldrop heeft een eigen station. Huizenprijzen liggen wel hoger dan Helmond. Helmond heeft oevrigens een prima ziekenhuis, en meerdere treinstations! Wrs een must voor je man?
Ik zou absoluut niet in Friesland willen wonen. Ze houden daar erg vast aan hun taal en tradities (wat prima is maar niet als buitenstaander). En als je geen Fries spreekt kom je er gewoon niet tussen. Het is ook geen dialect maar echt een taal. Met zuid Limburg is dat hetzelfde. Maastricht en Kerkrade(echt onverstaanbaar). En je moet echt een liefhebber van carnaval zijn (of willen worden) anders wordt het niet wat met je daar. Trouwens wel een schitterende omgeving om te wonen!! Veel cultuur, natuur en bourgondische steden. Het noorden is wat dat betreft een stuk stugger en op het eerste gezicht minder hartelijk als ze je niet kennen. Maar wel eerlijk en oprecht. En als je moeite doet en er tussen kunt komen is het ook goed. Flevoland vind ik ook niet wat. Te nieuw, geen mooie oude steden of cultuur/natuur. En veel steden met weinig uitstraling en een minder imago. Ik vind Gelderland erg leuk, Brabant mooi en hartelijk (en zeer goed bereikbaar) Overijssel is ook heel erg mooi en rustig (wel ver van de Randstad). En voor de natuur is Zeeland ook schitterend en zoveel ruimte. In de Randstad zijn best mooie plekken maar je moet een enorme zak geld meenemen en precies weten waar je wel of niet moet wonen.
Het klopt dat je dat wel in veel provincies hebt. Maar in de ene provincie is dat toch weer minder dan de ander naar mijn idee (in Zeeland bv alleen in bepaalde dorpjes, dus niet zoals in mijn voorbeeld over een stad). Het gaat in dit geval echter niet zozeer om dialect, maar gewoon "Nederlands" met een heel duidelijk Limburgs accent. En dat is voor lang niet ieder een makkelijk te verstaan. Overigens is het niet alleen het accent waarmee ze Nederlands praten maar over het algemeen ook de mentaliteit van veel mensen waar je als buitenstaander moeilijk tussen komt.
Friesland niks voor jullie? Als je Drachten hebt of Sneek heb je alles qua winkels, scholen en ziekenhuizen. En zeker in de grotere plaatsen wordt meer Nederlands als Fries gepraat hoor, zelfs in de kleinere dorpen komen veel mensen uit de randstad wonen tegenwoordig.
Ik weet niet of het overal in Overijssel zo is, maar in Twente heb je ook een bepaalde mentaliteit waarbij je er als buitenstaander niet echt tussen komt. Ook het Nederlands van veel mensen daar is ronduit belabberd. Daarbij hebben veel mensen in Twente een bepaalde mentaliteit die mij (als Zeeuwse) totaal niet aansprak. Volgens mijn moeder (die er oorspronkelijk vandaan komt) zijn ze "gewoon direct" maar ik vind het wel verder gaan dan dat. Het neigt meer naar onbeschoft zijn voor mij. Maar dat zal dan wel een cultuurverschil zijn. Dan vind ik toch de achterhoek (waar de andere kant van mijn familie vandaan komt) echt veel fijner.
Ik woon vlakbij Pijnacker. In Pijnacker en omgeving zijn hele wijken nieuw gebouwd. De meeste mensen die er wonen zijn er dan ook niet opgegroeid. Ik wil hier in ieder geval nooit meer weg
Mijn ervaring is dat ze (net als in noorden) wst afwachtend zijn naar buitenstaanders. Maar als je ze leert kennen is het goed en hoor je erbij. Ze zijn vaak wel direct maar dat heb ik in veel delen van de Randstad juist als veel extremer ervaren. In Bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam zegt iedereen pas echt wat hij denkt. Ik vind ze in Twente en de Achterhoek juist bescheiden en rustiger.
Ik ken de plaats héél goed, dus mocht je vragen hebben, pb gerust! Het heeft een leuk centrum, station, binnen 7 min met de trein in Breda, veel basisscholen, theater, etc.