kaarsje branden

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 16 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Brand jij wel eens een kaarsje voor iemand die overleden is? En hoe vaak doe je dat? Doe je dat met speciale herdenkingsdagen bijvoorbeeld? Of ook gewoon zomaar tussendoor. Bij een foto, graf of gewoon op tafel?

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    neen,

mijn moeder is reeds 25 jaar overleden, maar soms praat ik met haar in mijn hoofd.
    Ik brand geen kaarsjes en ga ook zelden naar haar graf. De herinneringen in mijn hoofd vind ik belangrijker

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    nee

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    ja ik brand een kaarsje naast de foto van mijn overleden tantezeggertje van 5
    eigenlijk niet met een reden maar voel me daar gewoon prettig bij.

5. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Nee nooit. ...

Snap de gedachten erachter ook niet zo. ...

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier ook niet; ik heb daar niet zoveel mee en begrijp daarom het nut er niet zo van. Dus je verbrand wax om iemand te herdenken - tja, hartstikke prima, ik doe het zonder.

Echter omdat ik gelovig ben en ik SOMS in de kerk ben; steek ik daar een kaarsje aan voor iedereen in 1x - dan smijt ik ook direct al mijn kleingeld weg.

7. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Bij de foto van mijn dochtertje brandt heel de dag een kaarsje. Tenminste als ik thuis ben;)

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

okee, dat kan, hier ervaar ik het als een soort troost, omdat dat het enige is dat ik voor mijn overleden kindje kan doen. Niet dat ik het daarmee terug krijgt, wel als gedachtenis aan......

Misschien begrijp je de gedachte erachter nu iets beter?

9. debbyvermeer

debbyvermeer Bekend lid

4 sep 2007
    881
    50
    28
    verkoopster
    den haag
    ja iedere dag als ik thuis ben brand ik een kaarsje in het gedenkhoekje van onze overleden zoon (dit met dezelfde gedachte die mamabri omschrijft)
    ik krijg hem er helaas niet terug mee maar voelt gewoon fijn

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Nee....zonder kaarsje kun je ook bij iemand stil staan.

11. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ja. Voor mijn overleden broertje.
    Op zijn graf, en ook vaak hier thuis.
    Ik haal daar troost uit, en hoop dat ie het daarboven goed heeft.

12. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Heb wel een kaarsje naast de foto staan.
    Soms gaat ie aan, en soms niet.
    Toen mijn schoonvader net overleden was hele dag aan.

Denk soort van verwerking...

13. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Af en toe brand ik een kaarsje om echt even stil te staan.
    Waarom weet ik niet, maar soms voelt het gewoon even fijn..

14. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ja,zie mijn blog hiero :D

15. JoyofLiving

JoyofLiving Fanatiek lid

10 apr 2013
    2.571
    0
    0
    Hier brand ook regelmatig een kaarsje bij de foto van mijn dochtertje. Vooral nu het weer wat kouder begint te worden. Het is het enige wat ik kan doen, en met een kaarsje wil ik haar toch een soort van warmte geven.

Ik denk dat een kaarsje branden voor iedereen heel persoonlijk is en de reden waarom zij het doen.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja sinds een goed half jaar doe ik het inderdaad wel. Voornamelijk bij de foto van mn overleden neefje (14,5 maand), maar er branden dan drie kaarsjes.... neefje, onze Yannick* en schoonmoeder (overleden 5-6-13) Niet dagelijks, maar wel om er bij stil te staan.

Uiteraard gedenk je ze ook altijd in gedachten, maar ook voor onze kinderen is het duidelijk waarom de kaarsjes branden.

17. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ja, best vaak. Sowieso altijd als we op vakantie gaan, sinds jongs af aan zoek ik op iedere vakantiebestemming een kerk op om een kaarsje te branden voor mijn opa (overgenomen van mijn moeder). Vond dat heel fijn toen we op huwelijksreis waren en zo stil konden staan bij de mensen die er niet meer bij konden zijn.

Verder brand ik voornamelijk kaarsjes als iemand het moeilijk heeft of als er bijvoorbeeld iemand geopereerd moet worden. Baat het niet, dan schaadt het niet.

18. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik brand iedere dag een kaarsje bij de urn van ons dochtertje en met bijzondere (gedenk) dagen ook voor mijn overleden ouders.
    Ik denk iedere dag aan ze maar vind het fijn om een kaarsje voor ze te branden.

19. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    nee daar brand ik geen kaarsen voor.

Maar ik brand wel veel kaarsen er staan er iedere avond 18 aan door het hele huis. maar niet voor iemand of iets dergelijks

20. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ja regelmatig, voor speciale gelegenheden, of op iemands sterfdag, voor mensen die het moeilijk hebben.

Deel Deze Pagina