Aparte vraag misschien maar ik heb tot nog toe geen antwoord kunnen vinden. Ik probeer het hier effe. Wij volgen al een tijdje de cursus Samen Bevallen en vanavond hebben we onze laatste bijeenkomst. Tijdens 1 van die bijeenkomsten kregen we de anatomie van de baarmoeder te zien en werd ons verteld dat er 2 vliezen zijn. Dat wist ik al wel maar mijn vraag vervolgens was: Waarom zijn het er 2? De cursusleidster kon daar geen antwoord op vinden en heeft medeleidsters gevraagd. Die wisten het ook niet. Ik werk op een ROC en een paar docenten bij ons die VK-les geven weten het ook niet. Dus dames! Wie weet waarom een beeb in 2 vliezen zit en niet in 1?
Misschien voor de zekerheid? Voor als het te vroeg is dat er nog 1 is die het opvangt? Verder heb ik geen idee, Groetjes Marieke
haha.. ik wist niet eens dat het er 2 waren... tsja. Nooit bij stilgestaan, maar je zegt inderdaad, mijn vliezen zijn gebroken. Misschien voor aan en afvoer van vruchtwater ofzo? Pff.. ik geef mijn mond dus ook duidelijk maar een zet!
Waarom weet ik niet, ik weet wel dat ze in het begin van de zwangerschap niet tegen elkaar aan zitten, dat kan je bij mij heel erg duidelijk zien op een echo met 9w1d (nee, staat niet in m'n album). Ze zaten echt zo'n 2 cm van elkaar af. Echt een vlies tegen de baarmoederwand en een kleiner vlies om het vruchtje. Pas later in de zwanerschap zitten ze tegen elkaar aan. Waarom dit zo is weet ik niet, maar dit is wat de VK mij vertelde, ze wilde even uitleggen waarom je vliezen breken en niet je vlies....
Het blijft dus een raadsel Ik zal zelf ook eens rondvragen. Cursus is inmiddels afgelopen maar ik zou de leidster het antwoord kunnen mailen. Grappig eigenlijk. Veel dingen zijn bekend maar dit is een mysterie
Ik kwam het in een boek over zwangerschap ook tegen dat het twee vliezen zijn. Er stond niet uitgelegd waarom het er twee zijn. Er stond wel bij dat als een van de vliezen niet breekt (het binnenste) het kindje met een ´helm´ op geboren wordt. Ben benieuwd of er een uitleg voor bestaat!
Ik kan je ook niets wijzer maken.. ik weet alleen dat het binnenste vlies Ammnion wordt genoemd, en het buitenste vlies Charion. Maar waaróm het er nou twee zijn.. wellicht extra bescherming om de baby en toebehoren binnen te houden?
misschien vormen twee vliezen een betere buffer tegen stoten dan een vlies? Ik kan niets anders bedenken...
Hier staat bij ontwikkeling in de derde week een heel medisch verhaal, maar misschien wordt het voor sommigen iets duidelijker. http://wordpress.com/tag/zwanger/feed/ Kwebbel
Bij mij doet ie het wel. Je moet op de pagina een heel stuk naar beneden scrollen totdat je bij ontwikkeling drie weken komt.
Ik weet het! Een docent die bij ons lesgeeft (VK) had een boek waar het instond! (ik werk op een school) De 1 is voor de moeder, de ander voor het kind. De 1 heet Amnion, de ander Chorion. Amnion heeft geen bloedvaten, is glad en doorschijnend. Dit is de binnenste en beschermd de baby. Chorion heeft kleine vaatjes en is minder glad en niet doorschijnend en zit aan de buitenkant en is moeders deel. Ze bieden beide bescherming aan de baby. De ene is echt voor de beeb en de ander heeft toch een soort transport van zuurstof etc en zit dus meer om de placenta heen. 2 vliezen met 2 verschillende functies!