Ik heb op 20 januari een afspraak bij de VK voor het intakegesprek... ben dan 8 weken zwanger... 2 weken daarna krijg ik pas een echo... nu zou ik ook graag een echo willen om zeker te weten hoe ver ik ben... ik weet de datum van de 1e dag van mijn laatste menstruatie en dat heb ik ook tegen de VK gezegd alleen nu heb ik allemaal het idee dat ik verder ben... (heb ook al een buikje) en mijn laatste menstruatie was anders dan anders (wel heftig bloedverlies) kan ik de VK bellen en vragen om een eerdere echo om de zwangerschapsduur te bepalen? ik wil graag een nekplooimeting laten doen dus vandaar dat ik graag zeker wil weten hoe ver ik ben. kan iemand mij helpen? EDIT: Typo in titel... moet zijn: geen termijnecho?
Een nekplooimeting kan alleen gedaan worden tussen de 11 en 14 weken. Als je dus nu een echo zou doen en je bent "te vroeg" heb je kans dat ze het niet kunnen nakijken. Als je nog even wacht val je nog wel tussen deze weken. Maar ik zou dit even opnemen met je verloskundige.
@Macdee: ik wil ook nu nog geen nekplooimeting laten doen, maar als ik straks verder blijk te zijn, ben ik misschien al te ver voor een nekplooimeting dus vandaar dat ik even zeker wil weten hoe ver ik ben
als je gewoon ongesteld bent geworden is de kans heel klein dat je verder bent hoor en een buikje kun je ook al heel snel hebben zolang er geen reden is tot een eerdere echo doen ze dat ook vaak niet
Hey, ik wil ook graag een combinatie test laten doen, inclusief nekplooimeting dus. Voor zo ver ik weet, maken ze dan twee echo's. Eentje rond 10 weken om de termijn precies te bepalen, en dan eentje met 12 weken. Als je dus die nekplooimeting wil laten doen, MOET je volgens mij dus ook eerder een echo.
@ DrewB; ik krijg mijn eerste echo met 10 weken, en intake met 8 weken, daar moet ik al aangeven dat ik de combitest wil laten doen, dus dan zullen ze daar bij de eerste echo toch meteen wel rekening mee houden...
Een termijnecho zonder medische reden is volgens mij altijd pas rond de 10 weken! Zie deze tekst van een VK website: Alle zwangere vrouwen krijgen de mogelijkheid aangeboden om een termijnecho te laten maken tijdens of na het eerste bezoek aan de verloskundige. Deze echo wordt in principe gemaakt voor 14 weken zwangerschap, maar bij voorkeur tussen de 10 en 12 weken zwangerschap. De termijnecho wordt gemaakt om te bepalen of de zwangerschapsduur op basis van de eerste dag van de laatste menstruatie overeenkomt met de duur van de zwangerschap op basis van de echo. Zekerheid over de duur van de zwangerschap is belangrijk voor het verdere vervolg van de zwangerschap. Dus geen eerdere echo, dat is alleen als je vanwege medische redenen (miskraam, vroeggeboorte vorig kindje of een aandoening) naar de gyn moet.
@ Jutte, bedankt voor de info... dat is precies wat ik wilde weten... ben benieuwd of ik nu verder ben als we denken...
Ik kon mijn termijnecho krijgen met 7 weken en heb toen zelf aangegeven nog te willen wachten. Met 8 weken en 6 dagen is ie uitgevoerd, gewoon om te zien hoever ik ben (dat doen ze bij ons standaard als je een mk hebt gehad). De nekplooimeting heb ik gisteren gehad met 12 weken en 1 dag en het bloed daarvoor heb ik met spoed op kerstavond gegeven (ik was toen 11 weken) want dat moet eigenlijk (in ons ziekenhuis, overal verschillend) voor de 11 weken binnen zijn. Ik zou dus een telefoontje wagen, nee heb je... ja kun je krijgen toch? Spreek je onzekerheid uit en misschien dat ze willen meewerken. Even uitleggen dat je nekplooi wilt en bang bent dat je die fase zo voorbij gaat (je bijbehorende bloed voor een goede test moet nl. bij voorkeur tussen 9-12 weken afgenomen zijn). Succes