Hoe doen jullie dat? Dreumes en baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ago, 19 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Sinds 9 dagen hebben wij een tweede erbij en onze dochter wordt volgende maand 2 jaar.

De kraamhulp is de deur uit en papa heeft nog 2 weken vakantie. Maar nu begin ik me toch serieus af te vragen hoe ik bepaalde dingen straks praktisch moet aanpakken.

Bijvoorbeeld: Als ik onze dochter in bad doe en mijn zoontje zou dan in bedje liggen huilen. Hoe doen jullie dat dan? Want ik wil een dreumes nooit alleen in bad laten zitten en ik wil ons zoontje ook niet te lang alleen laten huilen...

Of wat doe je als de een moet eten en de ander ook om een voeding vraagt? Hoe maak je dan de keuzes?

Ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties en hoop er een paar handige tips uit te halen. ;)

2. Onje

Onje Niet meer actief

Denk dat je naar je gevoel moet luisteren.
    Als jij het niet prettig dat je dreumes ligt te huilen terwijl je de baby in bad doet, dan ga je opzoek naar een ander moment. Waar bijvoorbeeld je dreumes wakker is speelt in de badkamer of in de gang in het zicht terwijl jij de baby in bad doet.

Je dreumes kan toch zelf eten als jij de fles geeft? Zorg dat je het eten klaar hebt staan wanneer je aan de fles begint.

Je zal een beetje moeten uitproberen wat werkt voor jou voor je dreumes en baby. Hier en daar zal je 1 van de 2 vast wel eens moeten laten huilen maar de volgende keer doe je het misschien anders ;)

Toen mijn stiefkinderen wat kleiner waren en nog niet zelf konden douche zette ik lem (toen nog baby) in de wipper in de badkamer en douchde ik de ander 2 gauw inclusief mijzelf.
    Ik had dan ook 2 wippers 1 boven en 1 beneden.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou altijd de primaire belangen van de baby voor laten gaan, die heeft alleen slaap, eten en mama of papawarmte nodig. Ik zou dus niet mijn dreumes in bad doen als mijn jongste ligt te huilen. Maar het badmoment kiezen als vader er ook is en dus met de jongste kan rondwandelen mocht hij beginnen te huilen, of vader dochter in bad laten doen.

Als je je jongste voedt, kan je de oudste ook een bakje fruit of iets dergelijks geven. Je kan zelfs nog een boekje voorlezen ofzo, als de BV eenmaal vlot verloopt duurt het nog heel lang voor hij daadwerkelijk afgeleid zal worden door zijn grote zus ;)

Baby's hebben maar zo weinig nodig en zijn zo afhankelijk van jou, en een dreumes is al wat zelfstandiger. Dat wil niet zeggen dat er geen aandacht voor je dochter moet zijn, maar dat kan ook als de baby slaapt, of een beetje multitasken.

En goede afspraken maken met je partner. Dat hij ook een groter deel van de zorg op zich neemt als hij thuis is, omdat een nieuwe baby al verandering genoeg meebrengt in huis. Zowel voor je dochter, als voor jullie, en dan nog de baby zelf die overal aan moet wennen. Daar kan hij jullie troost en steun goed bij gebruiken.

4. Liene

Liene Actief lid

23 feb 2011
    231
    0
    0
    NULL
    Aan het Tjeukermeer
    Ik zag er vorige week ook erg tegen op: overdag alleen met twee kids. Mn oudste (pas over 2,5 mnd 2) kan nog al zn nukken hebben. Het is mij in elk geval 100% meegevallen. Oudste speelt rustig als ik moet voeden of verschonen. Evt. Combineer ik zijn fruit/lunch/koekje met net iets eerder voeden. Wel leg ik altijd dat ik iets met zn broertje moet doen. T slaapt gelukkig nog erg veel maar heeft wel veel last van de warmte.
    Wandelen samen gaat erg goed. Zoontje loopt meestal rustig mee of op buggy board
    Wassen doen we pas als oudste al op bed ligt, daarna direct voeden en naar bed. 's morgens staan we met zn alle op en helpt mn man nog met uit bed halen, melk en broodje.

Je zult altijd momenten hebben dat het chaos wordt, maar je oudste kunt je best uitleggen dat hij even moet wachten. En ook dat is echt niet erg! Trouwens voeden en voorlezen lukt ook wel....

Veel succes en volg vooral je gevoel!

5. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier nu een baby van 4 weken en een meisje van net 2. Ik zag zo op tegen de eerste dag alleen met 2 kinderen maar viel reuze mee. De momenten dat het echt chaos is vallen reuze mee, even fruit schillen of een boterham smeren voor de oudste is zo gedaan en dan heb je je handen weer vrij.
    Maar het gebeurt wel eens dat ik met dochter onder de douche sta of dat ze in bad zit en de baby wil aandacht. Tsja dan moet ie toch echt eventjes wachten. Maar een peuter uit bad halen en even afdrogen is zo gebeurd, en dan mag ze even bloot of in een luier rondlopen, geen probleem.
    Nu doe ik de ochtenden alleen zodat manlief vroeg kan gaan werken en weer op tijd thuis kan zijn. Het lukt prima om binnen iets meer dan een uur op te staan, te ontbijten en te vertrekken naar het kdv van de oudste.

Het lastigst is nog 's avonds, de oudste moet naar bed, pyjama aan, tandenpoetsen, verhaaltje, liedje en dat rond de tijd dat de jongste krampjes krijgt. Maar ook dat lukt. Je vindt je weg er wel in. Bij mij was het vooral de onzekerheid en als je het een paar keer gedaan hebt verdwijnt dat vanzelf wel.

6. Faye80

Faye80 Actief lid

13 apr 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Je moet inderdaad zelf je weg vinden en dat komt vanzelf goed. Ik heb zelf al vanaf het begin beneden ook een aankleedkussen en luiers +verschoon en badspulletjes zodat als ik de een in bad doe, de ander gewoon in de gaten kan blijven houden en nooit naar boven hoef voor een verschoning. En ja, er zijn ook chaos momenten maar alles went '-)

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik had die tijd echt niet overleefd zonder draagdoek! Ik deed 's ochtends de baby eerst voeden en verschonen. Dan werd later mn dochter wakker en ging ik met haar ontbijten. De baby sliep dan vaak. Als ik dochter ging badderen dan deed ik de baby als hij wakker was, in de draagdoek of in de wieg boven. Dochter zit hier wel alleen in bad ( 20 maanden verschil ) maar ik hou altijd oogcontact of mondeling contact en ben dan in de slaapkamer ernaast aan 't rommelen bijvoorbeeld.

Het makkelijkste is om op bepaalde momenten te zorgen dat de baby eerst geholpen wordt, of dat je juist je dreumes een speeltje, rijstwafel oid geeft en daarna de baby gaat helpen. Laten huilen is hier niet nodig geweest. Alleen naar bed brengen 's avonds soms wel heel pittig in mn eentje, dan had de baby zijn huiluurtjes en had ik 'm in de draagdoek of op de arm terwijl ik voor dochter liedje deed zingen, baby huilend, dreumes wou toen nog niet alleen in slaap vallen, dus dat was lastig... Maar we hebben 't overleefd en hebben nu onze handigheid er nogsteeds in. ( Ik kan bv prima een poepluier van de oudste verschonen, of haar na het badderen aankleden terwijl de baby in de draagdoek zit. )

8. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier was de oudste 22 maanden toen de jongste geboren werd. Ik zou inderdaad je gevoel volgen. Bad en dat soort dingen deed ik als mijn vriend thuis was. De oudste kon al redelijk zelfstandig eten dus al de jongste gevoed moest/wilde worden deed ik dat gewoon aan tafel. Nou was de jongste wel een makkelijke dus liep het wel redelijk soepel. Bij miepdagen had ik hem veel in de draagdoek en zo verder eigenlijk ook wel, ideaal.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    #9 Zoe123, 19 jul 2013
    Laatst bewerkt: 19 jul 2013
    Toen mijn 3e geboren was vroeg ik mijzelf ook wel af:hoe doen we dit? Zijn jongste zusje was toen 16 maanden.:)
    Maar uiteindelijk doe je het gewoon!
    Soms 100 dingen tegelijk, dat wel.
    Maar je wordt ook makkelijker in dingen.
    Ik zat gewoon aan tafel met baby aan de borst, 1 hand vrij om dreumes te helpen indien nodig.Of als zij in bad zat, en hij dan wakker werd (uiteraard net in het spitsuur),hop krukje in de badkamer en daar voeden. Als de bv goed loopt kan je overal voeden. Heeft ie nog gespuugd of gaat het wat beter nu?

Een draagdoek heb ik ook gebruikt, super handig!

Verder hebben wij ook op de 1e verdieping traphekjes.Als ik dus met baby bezig was (in bad of naar bed) kon dreumes lekker een beetje scharrelen in haar eigen kamertje en de overloop.Wat speelgoed/boekjes er bij en die hoorde ik dan niet meer.. :))

En van dat wipstoeltje in de badkamer....dat deed ik ook! Ff snel douchen
    en hij keek zijn ogen uit hihi..

Papa is een paar weken op tijd de deur uit gegaan zodat hij oo tijd weer thuis was, en mij kon helpen met het avondgebeuren.
    Maar de ochtenden deed ik toch grotendeels zelf. En met tempo want oudste dochter moet gewoon naar school. Ook dat leek onmogelijk maar het is allemaal gelukt..

Dus: het komt goed!!

10. adi

adi Niet meer actief

Hierboven zijn genoeg adviezen gegeven. Het belangrijkste is om een eigen ritme te vinden. En als je alleen bent met kinderen doe je dingen die op dat moment nodig zijn. Douchen van wie dan ook kan ook als je man thuis is.. Tenzij een kind onder diarree zit.
    Verder heb jij twee handen en zul je vanzelf leren om meerdere dingen tegelijk te doen. Je kunt twee kinderen tegelijk voeden/ helpen met eten. Twee kinderen tegelijk vermaken, liedje zingen voor 1 als je bij de ander de luier verschoont. Puzzel maken met de oudste als de baby gevoed wordt enz..

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Dat waren ook wel mooie momentjes, samen gezellig aan tafel :)

12. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Dank jullie wel! Het geeft me moed als ik lees dat jullie je hierover eerst ook zorgen maakten maar het achteraf allemaal meeviel! :)

@Zoe: hij heeft niet meer zoveel gespuugd gelukkig. Vandaag lijkt ook wat beter te gaan. Slaapt wat meer in z'n wiegje vandaag. Had vandaag een regeldag verwacht maar die blijft vooralsnog uit. Zal vanavond wel komen. ;)

13. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Hier een meisje van 17 maand en een baby van 4 weken.
    Ik vind het tot nu toe prima te doen. Badderen doe ik alleen als papa ook thuis is, zodat ik niet het dilemma heb wat te doen als de ander huilt.
    En verder, tja het is aanpoten maar ook dubbel zo gezellig!

Deel Deze Pagina