Wij wonen in het buitenland en dochter zit in vergelijkbaar zoals groep 3 in Nederland, ze is 6 jaar. Ik vind het niveau erg laag, lijkt me erg laag. Wat doen jullie kids in groep 3 qua rekenen bijvoorbeeld? En kunnen jullie 6 jarigen als je bijvoorbeeld hard op zegt: vijfhonderd zevenenzestig duizend driehonderd achtentachtig dat in cijfers op schrijven als 567388?
Tot nu toe vooral rekenen tot 10 met +1 En +2 Dus dat stelt helemaal niks voor. En nee, ik geloof dat ze maximaal tot 100 leren hoe het eruit ziet? Ik denk dat mijn ver voorlopend kind dit nog niet eens kan. Lezen is allemaal 1 lettergreep woorden, gaat vooral nog om alle letters en klanken leren kennen.
Met dat voorbeeld verwacht je echt teveel van een gemiddelde 6 jarige. Groep 3 gaat vooral over getallen tussen 0 en 20, eind groep 3 tot 100. Leerdoelen eind groep 3 volgens google: -kan de telrij opzeggen tot ten minste 100 en kan vanuit elk getal verder tellen en terugtellen. • kan hoeveelheden tot ten minste 100 vergelijken en ordenen op ‘meer’, minder’, ‘evenveel’, ‘meeste’, ‘minste’. • kan hoeveelheden tot ten minste 20 vlot overzien en verkort tellen door gebruik te maken van patronen en structuren (bv.: handen, turven, vijfstructuur). • kan de getallen 0 tot ten minste 100 lezen en uitspreken. • kan getallen tot ten minste 20 vergelijken, ordenen en globaal en precies op een getallenlijn plaatsen. • weet of getallen dichtbij of verder uit elkaar liggen in de getallenrij tot ten minste 20 (bv.: Welk getal ligt dichterbij 10: 13 of 5?). • weet dat getallen verschillende betekenissen hebben en kan daar voorbeelden bij noemen. • kan kritisch denken en redeneren over de telrij, hoeveelheden en getallen tot ten minste 20 in probleemsituaties (bv.: Josien en Aref wonen allebei op nummer 12. Maar niet bij elkaar in huis. Hoe kan dat?) - kan getallen tot ten minste 100 vergelijken, ordenen en globaal en precies op een getallenlijn plaatsen. • kan getallen tot ten minste 100 plaatsen tussen andere getallen en kan de orde van grootte vergelijken. • weet wat 'even' en 'oneven' is en kan van getallen tot ten minste 100 aangeven of ze even of oneven zijn. • kan kritisch denken en redeneren over de telrij, hoeveelheden en getallen tot ten minste 100 in probleemsituaties (bv.: Zijn er precies 100 sommen met het antwoord 100?).
Rekenen is vooral splitsen tot 10. Min en plus sommen tot 100. Maar dan bijv 98-5 of 77+2. Met lezen zitten ze op niveau e3.
Sluit me aan bij bovenstaande en nu loopt zoon hier wel voor dus kreeg en krijgt op gebied van taal en rekenen wat extra uitdaging. Maar wat jij in de onderste alinea schrijft kan onze 7 jarige ook nog niet hoor, ook al stroomt hij over een paar weken door van groep 4 naar 5. Met zulke getallen zijn ze ook nog helemaal niet bezig.
Groep 3 zijn ze net klaar met splitsen tot 10. De getallenlijn tot 100 is opgehangen, leren op de juiste manier uit te spreken en op volgorde van klein naar groot kunnen leggen. Sommetjes onder de 10 van +1 en +2. Klokkijken hele uur en halve uur. Geld rekenen heel beginnend. Mn voorlopende zoon kan getallen tot 1000 redelijk goed uitspreken. Tafels 1,2 en 10 helemaal, 3 en 5 grotendeels.
Lezen groep 3 waren korte zinnen. Waar is de bal? De kat heet Tom. Google op "ik kan al lezen" die boekjes las ze in groep 3. Het rekenvoorbeeld dat je noemt kan ze nu in groep 4 nog niet
Bedankt voor de reacties. Ik gaf dat voorbeeld van dat grote getal omdat mijn dochter dat wel kan opschrijven of ook andersom correct kan uitspreken als ze dat ziet staan. Ik weet gewoon niet zeker of het niveau in de klas normaal is of laag of omdat mijn dochter wat voorloopt.
Lezen is hier ook zoiets , ze lezen klassikaal een boekje. Maar wel echt zinnen en lange woorden. De meeste kinderen kunnen dat niet lezen en begrijpen al helemaal niet wat ze lezen.
Ik hoorde toevallig de juf van groep 6 vorige week tijdens online les uitleggen hoe je een getal als 23658 moet uitspreken. Dus ik vermoed dat dat groep 6 niveau is en dat je dochter voorloopt en niet dat de klas achter loopt
Klassikaal lezen doet dochter niet aan mee, zij leest groep 5 niveau dus dat zou erg saai zijn. Het klinkt alsof je dochter erg voorloopt en ik zou eens in gesprek gaan met de leerkracht of zij dat ook zien en of ze haar wat uitdaging kunnen geven. Vindt ze school wel leuk?
Hmm, het klinkt vooral dat jouw dochter voorloopt. Ik heb een zoon in groep 3, maar hij is meteen aan het begin van groep 3 gestart met rekenen op niveau groep 4. Hij loopt daar dus erg mee voor. Maar als jouw dochter zulke getallen correct kan oplezen en opschrijven, dan loopt ze daarmee zeker voor. Ik zou gewoon eens aan haar leerkracht vragen hoe het op school gaat.
Lezen zijn ze nu begonnen met meer lettergrepen Woorden M’n dochter leest op e3 niveau die leest dus iets meer dan gemiddeld rekenen is hier sommen tot 20 plus en min