Ik ben een stuk voor het werk aan het schrijven, maar kom er niet uit. Wat is juist? 1. Jaren heb je hier naartoe geleefd 2. Jaren heb je hier naar toe geleefd 3. Jaren heb je hier naar toegeleefd Zo stom....ik weet het echt niet en google is niet mijn best vriend dit keer... Gaarne alleen reageren als je het zeker weet. Moet het stuk sowieso door de afd. manager laten lezen, maar wil geen flater slaan.
ernaartoe leven: Morgen is het feest; we hebben er lang naartoe geleefd. Stukje ondersteuning: Naar toe / naartoe Volgens mij is het woord dus echt ernaartoe leven. Ik zou hier vervangen door er. Just to be sure.
heb mijn antwoord aangepast want ik begon dus ook te twijfelen Hier naartoe geleefd is volgens mij meer spreektaal. Het woord is ernaartoe. Dus Jaren heb je ernaartoe geleefd Of we hebben er jaren naartoe geleefd. Hier komt nergens voor in de vervoegingen... Moeilijke zin zeg!! hahaha
Hallo! Als ik een dergelijk vraagstuk heb, ga ik altijd even naar de site van Onze Taal. Deze organisatie bepaalt de regels van het Nederlands en geven dit als voorbeeld: ernaartoe leven: Morgen is het feest; we hebben er lang naartoe geleefd.
Onze Taal bepaalt de regels niet hoor, ze nemen waar en geven op basis daarvan een taaladvies. Zij waren bv initiatiefnemer van het Witte Boekje (versus het Groene Boekje).