Een vriendin van me merkte op dat A. Wel 'veel' aan het kwakkelen is. En ineens vroeg ik me af of ik me misschien zorgen zou moeten maken. A. Is best regelmatig een dagje 'ziek'. Denk eens in de 2 tot 4 weken wel. Dan heeft ie koorts of verhoging en is niet lekker in orde. Soms is het alleen dat. Soms klaagt ie ook over spierpijn. Soms ook last van dunne ontlastig, heel af en toe spugen. Hij gaat zowel naar een gastouder als naar een peuterspeelzaal. Dus ik heb het daar een beetje onder weggeschaald. Zo van hij pikt gewoon alles op. Maar ik weet eigenlijk niet wat normaal is hierin. Is hij echt 'vaak' ziek? Of valt het allemaal wel mee?
Ik vind dat wel veel ja. Mijn peuter is altijd wel verkouden maar echt ziek is ze toevallig van de week geweest. De keer daar voor is echt al een paar maanden geleden.
Mijn kleindochter is ook heel vaak een dag (of langer) koortsig en/ of verkouden. Het lijkt me logisch dat een kind dat veel in contact komt met andere kinderen ook vaker iets oppikt, maar als je je ongerust maakt zou ik het aan de arts vragen, eventueel bij een volgende controle, zeker als het eerder niet zo was en ineens begonnen is, zonder dat de situatie veranderd is. In ieder geval niet te veel luisteren naar wat "men" zegt, want als moeder ken je je kind het beste.
Ja. Hier is t meestal een dagje koorts en hangerig. Soms 2 dagen. Vaak blijft het daarbij. Hij is dan weer niet zo heel vaak verkouden.
Is het altijd al zo geweest of is het sinds ‘na Corona’ (voor zo ver je daarvan kan spreken natuurlijk, maar na de laatste lockdown en het loslaten van de regels, zeg maar)?
Ik zat eens na te denken over hoe lang dit nu zo is. We hebben vorig jaar april corona gehad. Was toen nog die delta variant. Heb het idee dat het sindsdien is. In elk geval al wel langer dan sinds die regels zijn losgelaten
Toen onze kinderen nog peuters waren, hoorde ik anderen ook altijd roepen dat die van ons wel erg vaak ziek waren. Bij ons was dat ook of na twee weken of na een maand altijd wel raak eigenlijk. Maar wel met andere klachten als bij jullie. Die van ons hadden/hebben namelijk (peuter)astma. Ik moet zeggen dat wij gewoon niet anders gewend waren dus ik zag het tijdenlang nooit als ‘vaak’. Maar ben dat op een gegeven moment wel zo gaan beschouwen (details hebben in dit geval geen toegevoegde waarde, gezien de verschillen in klachten anders zijn), dus die laat ik ff achterwege). Als ik jou zou zijn, zou ik gewoon es even de HA bellen om je zorgen te uiten en om te overleggen of jullie er wat mee moeten. Ik vind het ook wel diverse ook, de klachten van je kindje. Dus ook dat zou ik zéker aankaarten bij de HA.
Hier elke 3-6 weken een nieuw virus. Heel normaal, aldus de huisarts. Vaak dan 1 of 2 dagen koorts, dan nog een dagje hangerig. Als ze het goed timed wordt ze donderdag avond niet lekker en kan ze op maandag weer naar de opvang timed ze het slecht moeten we de hele week thuis werken en vergaderen met een mind op schoot
Mijn peuter is minder vaak ziek. Heeft ook niet doorlopend een snotneus maar is af en toe een keer verkouden. Koorts misschien 4x per jaar. Hij gaat naar de opvang en ziet buiten de opvang om ook veel leeftijdgenoten. wat ik om me heen zie is heel verschillend. Sommige kinderen hebben een chronische snotneus, anderen idd ook vaak even kort koorts en weer anderen net als zoon weinig ziek. mij lijkt het normaal zolang het herstel maar vlot gaat over het algemeen en kind niet steeds afvalt bijvoorbeeld. Dat je wel ziet dat het immuunsysteem het oppakt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er geen zorgen om maakte tot die vriendin het opperde. Vaak is het 1 of 2 dagen en dan weer over. Meestal in het weekend ook Maar misschien toch maar eens een telefoontje naar de HA plegen dan.
Heel wisselend. Onze oudste was echt vaak ziek. Elke 2-3 weken wel koorts en ziek. Hij bleek heel veel oorontstekingen te hebben dus daar was wel wat aan de hand. onze middelste is vrijwel nooit ziek maar wel altijd verkouden. Het neemt nu in groep 1 eindelijk af. Soms heeft hij (2-3 keer per jaar) ineens hoge koorts. Meestal blijft het daar dan bij want dat is dan het teken dat hij tegen iets aan het vechten is. onze baby nu is sinds 2 maanden op opvang en nu steeds wel iets, ziek, verkouden, dunne ontlasting , verhoging. Dunne ontlasting. hebben ze allemaal bij tijd en wijle wel eens een dag. En van waterpokken waren ze beide erg ziek maar Corona weer niet. kortom: ik weet niet of er iets aan de hand is bii je zoontje. Met 3 kinderen heb ik ook verschillende ervaringen en ik denk dat je zelf je kind het best kent. Soms hoort het bij je kind. Als je je echt zorgen maakt kan huisarts geen kwaad natuurlijk. Maar an sich sta ik niet te kijken van elke 2 weken “iets” bij een peuter. Oh ja! En onze oudste die zijn peutertijd zoveel ziek was is nu nooit meer ziek. Toevallig deze week voor het eerst een dag koorts. Zelfs verkouden is hij nog zelden. Dus het zegt ook niet zoveel over de toekomst.
Hier ook inderdaad. Donderdag laatste dag kdv, zaterdag ziek. Als ze 4 weken niet ziek is geweest dan hangen wij de vlag al uit. Vorige week de oudste griep, nu de jongste ook weer ziek. En ik kan steeds vrije dagen opnemen want met een partner in de zorg ben ik dan de sjaak (frustratiedingetje van mijn kant).
Hier ook, elke 4 a 6 weken was het raak. Echt heel normaal volgens de kinderarts. Wel heeft mijn zoon grote amandelen, waar hij nu toch wel vaker last van heeft. Ik vind dat het hem nu in de weg gaat zitten, dus binnenkort toch maar eens in gesprek met de kinderarts.