ik vraag me af of iemand weet hoeveel zoetstoffen je per dag mag gebruiken, sinds ik zwanger ben heb ik namelijk veel meer dorst dan eerst en drink ik zo een pak optimel (met zoetstoffen) of een pak met frisdrank (ook met zoetstoffen) per dag leeg, ook neem ik zoetstof in mn dagelijkse portie yoghurt. Kan het kwaad? te veel is natuurlijk nooit goed, maar wat is teveel? alvast bedankt voor jullie reactie
Ik kreeg van mijn dietist het advies om maximaal 2 glazen fris te drinken met zoetstoffen, en helemaal geen cyclamaat. Het is nogal onduidelijk hoe dat werkt. Daarbij gaan die maximale hoeveelheden per kilo. En de baby is natuurlijk nog heel klein. Die heeft die grens al veel eerder bereikt. Wat ik standaard deed als ik een glas drinken pakte, was eerst een glas water drinken. Dan is de ergste dorst gelest, en kun je genieten van de smaak van het fris. Of lekker een schijfje citroen in het water. Dan drinkt het water ook makkelijker weg.
Ik zou niet teveel zoetstoffen nuttigen en het houden bij een paar glazen per dag (het zit tegenwoordig in alle light-dranken, vruchtenyoghurts etc). Het effect van cyclamaat en aspartaam op de vrucht zijn nog niet uitgebreid onderzocht. Aspartaam is trouwens kankerverwekkend. Ik eet helemaal geen suiker en kunstmatige zoetstoffen en ik mis niks hoor! Weet je wat je allemaal met vers fruit en een blender kunt doen?
De meest aangenomen aanbeveling is in Nederland: je bent niet ziek dus voor zoetstoffen geldt hetzelfde als voor wanneer je niet zwanger bent. Niet overdrijven dus maar je kan het gewoon gebruiken.