Meeroken? Echt zo schadelijk voor je baby?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Eveline79, Mar 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eveline79

Eveline79 Actief lid

Jan 26, 2009
    109
    0
    0
    Even een hele serieuze vraag:
    Is meeroken nou echt zo schadelijk voor je baby?

Ik snap dat je niet in een rokershok moet zitten, maar vroeg me af wat nu heel erg is of niet.

En natuurlijk is het beter van niet, maar ik vroeg me dat gewoon af?

Zijn er mensen met ervaring?

Kun je hierdoor een miskraam krijgen?
    En al dat soor vragen...

2. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Als je je bedenkt dat meeroken verantwoordelijk is voor 10% van het aantal hartinfarcten... dan kan het toch nooit goed zijn voor je ongeboren kindje? Alles wat jij inademt, komt in jouw bloed en diffundeert door je placenta naar je kind.

Mij niet gezien dus, ik mijd plaatsen waar gerookt wordt. Ik heb zelf flink gepaft, meer dan een pakje per dag zelfs, en ben er gelukkig voordat ik zwanger werd helemaal mee gestopt. Mijn vriend ook. Ik ben nu echt niet zo'n anti-rook freak geworden, maar ik vind dat je kindje geen keus heeft, en dat jij er dus voor moet zorgen dat deze schadelijke stoffen niet binnenkomen.

Liefs Monique

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

4. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ja, het is schadelijk.

Hoe schadelijk? Tsja dat boeit me niet eens, want het liefst vermijd ik rook gewoon.

Maar ik ben niet heiliger dan de paus en heb tijdens mijn zwangerschap ook wel in rokerige ruimtes gezeten, maar niet in kroegen enzo waar gerookt mag worden. Hooguit bij mijn vriend in 1 kamer als hij rookte. En dit is misschien in 32 weken tijd (de weken dat ik het dus wist) 10 keer gebeurd, nooit langer dan een paar minuten.

Zo moet je denk ik voor jezelf afwegen hoeveel risico jij acceptabel vindt. Ik vind niet dat ik hiermee risico heb gelopen, al zal niet iedereen het met me eens zijn.

Verder tsja, mensen houden er in mijn geval ook wel rekening mee. Zo heb ik met oud en nieuw bij vrienden van mn vriend doorgebracht die normaal behoorlijk roken en blowen, dit deden ze nu netjes in de keuken onder de afzuigkap! :)

5. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Weet je wat ik heel erg moeilijk vind: mijn schoonmoeder rookt ook. Ik kom normaal gesproken heel graag bij hen over de vloer, maar ik vind het nu echt wel een beetje eng. Ik kom dus ook een stuk minder, zeker als ik weet dat ook mijn schoonzus en haar man er zijn die ook de ene sigaret na de andere roken. Maar hoe leg je zoiets nu uit aan mensen die het echt niet begrijpen? Zij houden er geen rekening mee dat ze misschien niet/minder rondom mij zouden kunnen roken. Vroeger rookte immers ook iedereen en kreeg ook iedereen baby's vertelt men dan.

Ik vind het zo moeilijk en ben bang dat ze me een enorme zeurpiet vinden. Oh ja, trouwens... hier in huis roken ze niet hoor! Maar ja, als de kleine er straks is en mijn man bij hen overdag op bezoek gaat zou ik het toch ook wel fijn vinden als er rondom ons kindje niet gerookt werd. Eigenlijk vanwege alle redenen die ik ook op de Stivoro website lees. Maar ik kan hem toch niet verbieden dagelijks zijn ouders te bezoeken? Of om bijvoorbeeld op ons kindje op te passen.

Ik zit er ooit echt mee in mijn maag. Ik voel me een zeurpiet en als ik dan hier weer lees, weet ik dat ik niet alleen ben.

Hebben jullie daar nog adviezen in?

Liefs,
    Josien

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

@Josien: mijn moeder rookt ook en al onze vrienden, gelukkig is mijn man net zo voorzichtig met roken en meeroken als ik, als ik niet durf, zegt hij er wat van, ik heb mijn moeder gevraagd niet te roken waar ik bij ben nu ik zwanger ben of het buiten te doen, dat weigerd ze maar mijn man zegt daar overheen gewoon tegen haar dat ze niet mag oppassen als ze bij de kleine rookt, hopende dat ze dan bijtrekt.

ik voel me ook snel een zeurpiet maar als ik dan aan mijn kindje denk dan zet ik me er overheen omdat mijn kindje dat waard is, haar gezondheid is het waard, dan denken mensen maar dat ik een zeurpiet ben ;)

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hey Josien,

mijn ouders hebben tegen alle rokers (incl mijn thuiswonende broertjes) gezegd dat er niet meer binnen gerookt mag worden, ook niet als ik er niet ben.

mijn schoonouders willen niemand verbieden om bij hen thuis te roken, omdat ze het zelf decennia hebben gedaan. allemaal goed en wel, maar ik heb hen wel gezegd dat ik de deur uitloop zodra er iemand bij mij in de buurt een sigaret opsteekt. zij zeggen ook dat hun kinderen gezond zijn geboren, maar daar heb ik niets mee te maken, het gaat nu om MIJN kind.

en zeker in jouw geval met een zwangerschap door terugplaatsing zou ik daar toch heel hard in zijn.
    misschien kun je gewoon zeggen dat je het moeilijk vindt en niet wilt zeuren, maar dat je ook voor je beebje wilt gaan. als ze het nog niet willen begrijpen dan geen bezoeken bij hen thuis, zou ik zeggen tenminste...

8. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ik werk 1 keer in de 2 weken bij een vrouw thuis, en die rookt thuis. Ik ga haar echt niet vragen om te stoppen. Het is maar 1 keer in de 2 weken.

9. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik zou hen uitleggen dat je begrijpt dat ze het niet zo logisch vinden dat het slecht is voor een kindje om erbij te roken aangezien het vroeger allemaal wel werd gedaan. Toon begrip voor hun mening. Maar zeg erbij dat jij je er erg slecht bij voelt om je kindje hieraan bloot te stellen en dat je vindt dat jullie het recht hebben om dit te vragen aan hen na alle moeite die jullie voor een kindje hebben moeten doen... Hoop dat ze het begrijpen!
    Ik vind ook dat je man dit eigenlijk in de eerste plaats moet doen aangezien het zijn ouders zijn. ;)

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik vind het wel opvallend dat bijvoorbeeld vrienden van mijn vriend (jongens van 18-24 jaar zo'n beetje) en vriendinnen van mij het allemaal wel heel goed begrijpen en uit zichzelf (!) rekening met mijn zwangerschap houden en ouders van jullie dit niet doen.

Dit zegt toch echt wel iets over het beeld dat 'ouderen' vaak toch nog hebben, 'ach, die kinderen zijn groot geworden met roken'. Ik denk dat de jeugd daar toch wijzer in is, ook al roken ze zelf.

Mijn ouders schamen zich ondertussen gelukkig wel dat ze tijdens de zwangerschap, tijdens de bevalling (!) en in onze jeugd gewoon rookten. Zelfs met het hele gezin in een dichte auto. Nu zijn ze gelukkig al 5 jaar gestopt ofzo.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

dit viel mij ook heel erg op tijdens de zwangerschap mijn vrienden zouden het niet in hun hooft hebben gehaald te roken als ik er was.mijn beste vriendin ging zelf met die sneeuw in januarie buiten staan blauwbekken bij haar zelf thuis.terwijl ze bij mijn schoon ouders thuis de boel blauw hadden staan toen ik kwam.(ben ook gelijk weer om gedraaid hoor)

12. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Echt goed is het natuurlijk niet. Maar als het een enkele keer is, maar ik me er niet zo druk om. Het zou wat anders zijn als ik hele dagen in de rook van een ander zou zitten.

13. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

Sep 12, 2008
    739
    0
    0
    Mijn vader rookt zware shag, de ene na de andere. Mijn broer idem dito. Als ik aan ze vraag om buiten te roken of in ieder geval minder, dan krijg ik als antwoord dat ik zelf maar buiten moet gaan staan. Gevolg: ik kom amper bij mijn vader...
    Bij mij thuis mag er binnen niet gerookt worden.
    Toen mijn moeder zwanger was van mij, mocht hij wel doorroken. Hij snapt dus echt niet waarom het nu niet zou mogen...

14. Thasmo

Thasmo Actief lid

Jan 8, 2009
    251
    0
    0
    Secetarieel Administratief Medewerkster
    Noord-Brabant
    Hoihoi!

Dat het niet goed is dat weet ik, ikzelf heb nooit gerookt, mijn partner is 3 jaar geleden gestopt dus bij ons thuis wordt niet gerookt.
    Mijn schoonouders roken ook niet..
    Maar mijn moeder wel. Mijn vader is gestopt toen ik geboren werd.
    Mijn moeder rookt zegmaar 1 pakje sigaretten en 1 pakje shag in een week..
    Nu ben ik pas net zwanger, en ik wil het eigenlijk nog stil houden tot de 12 weken, daarna pas aan mijn ouders vertellen.
    Maar nu sta ik wel in dubio of ik dus wel langs mijn moeder moet gaan.. want ze rookt er dan in mijn bijzijn max. 5 ofzo maar toch...
    Het voelt niet fijn, mja dan moet ik het eerder vertellen :(
    Mja gezondheid van ons kindje is belangrijker! Vind ik dan..

Groetjes Mo

15. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Heel jammer als juist je familie geen rekening met je wil houden.

Meeroken is schadelijk voor je kind. Zelf heb ik er, als niet roker, geen moeite mee als ik meerook. Maar toen ik zwanger was, en nu ons kindje er is, wil ik de kleine niet blootstellen aan rook.
    Ook hier zijn het de vrienden die daar probleemloos rekening mee houden. Mijn moeder vind dat ze baas is en eigenhuis en dat ze daar dus mag roken. Ik vind dat ze baas is in eigenhuis en vraag haar te respecteren dat ik (of de kleine) niet mee wil roken. Dat betekend dus dat als mijn moeder binnen een sigaret op steekt, ik vertrek. Dat is dus ook al gebeurd.
    Bij ons in huis wordt niet gerookt, dus nu komt ze vaker hier.

@ Eveline: je bent geen zeur. Je wilt het beste voor jullie kindje. Dat wilden je (schoon)ouders destijds ook voor hun kinderen. Met alle informatie die er nu beschikbaar is, is meeroken niet het beste voor jouw kindje, ook al zijn hun kinderen er groot mee geworden.

16. DvS

DvS Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Ik zit ook een beetje met dit probleem. Mijn baas rookt op kantoor en daar zit ik dus ook in. Durf er niks van te zeggen... Zijn vrouw heeft het al wel een aantal keren gezegd, maar hij doet het gewoon nog..!

17. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Zowel mij man als ik zijn opgegroeid bij kettingrokende vaders. Het was er de oorzaak van, dat we allebei nooit zijn gaan roken omdat we het gewoon vreselijk smerig vonden. In ons huis wordt ook niet gerookt.

Mijn vader is overleden aan een ernstige longziekte, dus we zijn ons erg bewust van de risico's. Toen ik zwanger bllek te zijn, heb ik met mijn man gesproken over het feit dat ik er problemen mee had om bij zijn ouders op bezoek te gaan en in de rook te gaan zitten. We hebben het toen zo opgelost: toen zijn vader de eerste sigaret opstak ben ik naar buiten gelopen en heeft mijn man gezegd dat ik er nu heel erg slecht tegen kan. Mijn schoonvader is me toen buiten komen halen en heeft gezegd dat er vanaf nu niet meer wordt gerookt als ik, OF straks de baby, in zijn huis is.

Ik vond het ook moeilijk, omdat het tenslotte zijn eigen huis is en hij daar bepaalt wat er gebeurt, maar ik wilde geen enkel risico nemen, zeker straks niet als de kleine er is. Onze kleren en haren stinken al noor rook als hij geen sigaret heeft opgestoken en we alleen maar in huis zijn geweest, dus je kunt je voorstellen hoe erg het is als hij wél rookt.

Ik ben zo vreselijk blij dat er in restaurants en de horeca niet meer gerookt mag worden! Het anti-rook beleid kan mij niet streng genoeg zijn!

18. noralie

noralie Actief lid

Feb 18, 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Het valt ook mij op dat generatie van onze ouders vaak aankomt met het argument dat wij toch ook allemaal goed terecht zijn gekomen. Ik zeg dan altijd dat zij toen niet wisten wat wij nu weten. En dat die nieuwe kennis gewoon niet genegeerd kan worden. Laat ze anders een stukje van de site van Stivoro (die eerder genoemd werd) lezen.

Ik heb zelf jaren gerookt en zelfs nu af en toe vreselijk veel zin maar kan het gewoon niet aan mezelf verkopen. Ondanks dat mijn moeder zo nu en dan wel een sigaretje rookte en ik helemaal ok ben, die rechtvaardiging werkt in onze tijd gewoon niet meer.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ja, dat soort lulkoek gaat er bij mij ook niet in. Ja, vroeger was de aarde plat, bestonden er geen homo's en poepten vrouwen hun baby in de bosjes uit etc., zeg ik dan altijd maar terug. De statistieken en onderzoeken liegen er toch niet om, in 30 of 40 jaar tijd is er een hoop nieuwe kennis bijgekomen.
    Bovendien, als zij geen rekening met mij en de baby willen houden, houd ik ook geen rekening met hen en kom ik toch gewoon niet meer op visite. Simpel zat. En met 'vroegâh' heb ik niets te maken, ik leef nu en niet 50 jaar geleden.

20. Thasmo

Thasmo Actief lid

Jan 8, 2009
    251
    0
    0
    Secetarieel Administratief Medewerkster
    Noord-Brabant
    Helemaal mee eens :) 8)

Share This Page