Tip dooslapen miss helpt iemand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 20 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    We hebben dochtertje van 8 mnd die is nog nooit doorgeslapen.
    Het wisselde steeds van 5-20 keer per nacht wakker. Ze gaat naar bed om 19.30 en slaap tot 22.00 ook met paar keren wakker.
    Dan om 22 uur flesje en sliep ze vrijwel ok maar tussen 02.00-06.00 om de 15-30 min huilend wakker. Overdag slaapt ze erg weinig.
    Medisch uitgesloten, koud/warm/dorst etc ook.
    Volgens artsen is ze gewoon te drukke meisje dus het is normaal dat ze niet doorslaapt.

Wat we deden ervoor is laten huilen 5/10 minuten maar snachts is lastiger omdat je niet kan tijd opnemen en je komt, stopt haar in - ze gaat gelijk slapen en daarna na 15 min weer wakker. Het is niet zo dat ze blijft doorhuilen als je komt. Maar dus onze na nachten zijn slopend want ik en mijn man gaan om de buurt.
    Uiteindelijk afgelopen maand sliep ze vaak met ons in bed vanaf uur of 05.00. Dat ging altijd goed maar we willen dat niet.

Toen heb ik een artikel gevonden over aantal dingen dat ik dacht dat zal kunnen probleem oplossen. Methode van Esteville:
    Ik geloof dat het op deze boek gebasserd:
    https://m.bol.com/nl/p/slaap-kindje-slaap/1001004002381876/
    Heb geen boek gelezen maar aantal conclussies in artirkel

- baby van 6-8 maanden moet kunnen 11-12 uur slapen onafgebroken.
    - baby moet kunnen uitrusten en hoe eerder gaat doorslapen hoe beter is voor later. Nu nog enige wat ze doet in bed is staat en huilen. Later gaat ze uitkruipen en praten zal zeer lastiger worden.
    - kinderen en volwassene worden elke nacht minimaal 5-8 keren wakker maar merken dat niet. Wakker en gelijk slapen.
    - baby is heel gevoelig voor waar en hoe ze wakker worden. Het is dus van grote belang dat ze wakker worden precies zo zoals ze in slaap vallen. Daarbij is van grote belang dus nooit wiegen en altijd wakker in bed leggen. Ook regime en ritme belaagrijk: na slaapritueel licht uit en gelijk weggaan uit kamer nog voordat baby slaapt. Zodat ze zelf in slaap gaan.
    - slaapritueel is belaangrijk - dat elke persoon steeds hetzelfde doet. Ook belaagrijk baby uitleggen waroom hij gaat slapen en hoelang en dat morgen weer nieuwe dag is etc. Dat gepraat kan 30sec-in duuren.
    - overdag met licht laten slapen en met woongeluiden. Snachts donker en stil.

Nou met dat lijstje ging ik even analiseren wat we niet goed doen.
    - We wiegen nooit, altijd wakker in bed, slaapritueel. Dat was in orde.
    - Wat ik merk is dat als ik haar in bed leg ze is gelijk weg-ze slaapt dan binnen 1 minuut. We deden altijd zo: speentje, knuffeltje, instoppen en op zij draaien. Altijd op 1 zij omdat ze dat fijn vond. Als ze wakker was lag ze altijd op buik. Terwijl op buik leggen vind ze juist niks. Toen dacht ik misschien dat ze zo snel in slaap valt altijd op 1 manier: snel slaapt-draait-wordt even wakker-schrikt van positie-huilt-wordt ingestopt weer op zij-slaapt ondip-wordt wakker. Zo blijft ze in loop zitten zeg maar.
    Oplossing: we lieten haar steeds ietje wisselend slapen: op verschillende posities en met of zonder speen.
    - laten huilen deden we wel maar savonds dan niet want vond niet lastig even lopen en instoppen. Het was maar 2x per avond waneer ze ietsje wakker was. Misschien daardoor went ze dan ook in de nacht en verwacht dat iemand steeds komt.
    Oplossing: we lieten haar het in de avond zelf oplossen.
    Ze was even huilend wakker maar als we niks deden ging ze zelf net zo goed terug in slaap.
    - volgens methode laten huilen moeten we met patroon dus eerst 3 min dan steeds elke dag/nacht verlenden +2 minuten.
    We waren voorbereid dat te doen.

Ik moet zeggen dat 1 avond en 1 nacht was genoeg na de veranderingen:
    - maar 1 keer wakker werd snachts. na 5min huilen stopte ze zelf en daarna sliep ze gewoon door. Volgende nachten sliep ze gewoon door geen enkele keer wakker! We geloofden onze ogen niet toen ze huilde en het was 07.30 uur.

Ik zeg niet dat het oplossing voor idereen zal zijn of dat zeker helpt maar hier echt nog nooit dus doorgeslapen en toen ik ging alles goed analyseren heb ik aantal dingen gevonden die zou kunnen veranderen een nacht doorbreken was genoeg!

Deel Deze Pagina