Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Hij blijft in ons huis wonen en ik ga me inschrijven voor een huur huis en tijdelijk bij mijn ouders wonen. De kinderen gaan met mij mee. Hebben jullie enig idee of je nog urgentie kunt aanvragen als je je inschrijft? En wat krijg je aan subsidies? Ik verdien 913 bruto per maand. kan ik het daar mee redden? We hebben al afspraken gemaakt over de dagen. Ik wil wel alles vast laten leggen, kan ik dit het beste via een mediator doen? En wat moet ik dan nog meer allemaal laten beschrijven? Nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Sorry, maar is het niet handiger dat hij tijdelijk ergens anders gaat wonen en dat jij eerst met de kinderen in jullie huis blijft wonen. En zodra jij een huis krijgt toegewezen dat je dan pas gaat verhuizen. Is voor de kids veel rustiger. Urgentie krijg je in veel gevallen niet meer, ook niet wanneer je gaat scheiden oid, maar dat kan per gemeente of instantie verschillen. Subsidies krijg je niet wel toeslagen Maar je krijgt pas recht op die toeslagen wanneer je niet meer staat ingeschreven met je toeslagpartner. Je kunt een proefberekening maken op toeslagen.nl
Ik zou er ook idd voor kiezen om de kinderen in hun vertrouwde huis op vertrouwde slaapkamer te laten blijven tot je een andere vaste woning hebt. Ik lig zelf in scheiding en ons huis moet verkocht worden dus ik blijf met ze hier tot het verkocht is. Wel krijg ik in deze gemeente urgentie als ik kan voldoen aan een paar eisen:1 ik moet een document overhandoverhandigen waarin staat dat ik niet meer aansprakelijk ben voor hypotheeklast of schuld, wanneer man het huis op zijn nasm krijgt. 2 ik moet aan kunnen tonen met ouderschapsplan dat de kinderen het grootste gedeelte bij mij wonen en ingeschreven staan. Ze laten een moeder met 2 kinderen niet zomaar op straat staan. Ze zijn na die urgentie verplicht binnen 6 maanden een woning voor je te hebben. Maar dit is dus blijkbaar overal verschillend. Je kunt pas toeslagen aanvragen als jullie niet meer op 1 adres staan ingeschreven. Dan heb je waarschijnlijk recht op huurtoeslag als je een huurwoning hebt onder de grens, meer kindgebonden budget en zorgtoeslag. Dit kun je idd zelf berekenen. Ik heb veel uitgezocht laatste tijd, mocht je meer vragen hebben...
Helaas kan ik hier niet blijven. Wij wonen op een woonwagen kamp waar hij dus al zijn hele leven woont, en waar ook een groot gedeelte van zijn familie wonen. Het is dus vanzelfsprekend dat ik degene ben die hier weg gaat. En hebben jullie ook afspraken vast gelegd via een mediator of hoe kan ik dat het beste doen? En wat leggen jullie allemaal vast?
Dan hopen dat je gauw een huurwoning kan vinden. Want ook al ben je uit elkaar, als jij ingeschreven staat op hetzelfde adres als hij ben je nog steeds fiscale partners. Tenzij je bij je ouders kunt inschrijven. Mediation is wat de kinderen betreft erg belangrijk. Je spreekt af waar de kinderen worden ingeschreven en wie ze verzekerd houdt voor ziektekosten en aansprakelijkheid. Hoe vaak de vader ze ziet of ze bij hem zijn. Wie het gezag heeft enz. Ook natuurlijk of je recht hebt op kinderalimentatie en hoeveel. Een ouderschapsplan moet je sowieso hebben en als je ergens samen dan s niet uit komt kyn je altijd daar op terugvallen.
Ik ben even gaan googlen op ouderschaps plan en de voorbeelden daar van bekeken. Kunnen we zo'n ouderschapsplan ook gewoon met zn tweeën opstellen? Of moet daar echt een mediator bij aanwezig zijn. We zitten namelijk goed op een lijn en we kunnen op een goede manier de afspraken maken. Of moet het ouderschapsplan ook verplicht Door een mediator ondertekend worden om het geldig te laten zijn?