Mijn dochtertje van 3 maanden sliep tot voor kort vrij weinig overdag. Ze werd vaak na 3 kwartier wakker, was dan 1,5 uur wakker en sliep weer 3 kwartier. Aan het einde van de dag deed ze nog een hazenslaapje en pas tegen 21.00/21.30 begon ze aan de nacht. Rond 4 uur kwam ze dan voor een voeding en sliep daarna verder tot 7.00 en daarna soms tot 9.00. Sinds een paar dagen ben ik iets strenger en haal haar er wat minder snel uit. Nu slaapt ze ineens heel goed (jeej!). Ze de afgelopen dagen steeds 1,5 uur wakker en slaapt dan 2 uur. 's Avonds gaat ze rond 19.30 slapen, wordt dan 3 kwartier later wakker maar laat zich dan weer in slaap wiegen en gaat dan de nacht in. Eerst sliep ze dan 's nachts erg rustig en werd alleen voor de nachtvoeding wakker, maar nu slaapt ze ineens erg onrustig 's nachts. Afgelopen nacht werd ze om 2 en om 5 uur wakker en is dan alleen te stillen met een voeding... Verder ligt ze ook veel meer te woelen e.d. Komt dit doordat ze ineens zoveel slaapt overdag? Ik dacht altijd dat hoe beter ze overdag slapen, hoe beter ze 's nachts slapen. Dat lijkt hier niet echt op te gaan helaas. Maar ik kan haar toch ook niet wakker houden terwijl ze moe is!? Hoeveel slapen jullie kindjes van 3 maanden en merken jullie dit 's nachts?
Een kind heeft natuurlijk voldoende maar niet teveel slaap nodig. Een kind van 3 maanden kan geen klokkijken en weet niet dat jij graag wil dat ze 's nachts slaapt. Het slapen overdag wat beperken (maximaal 4 uur ofzo) is vaak wel aan te raden. Mijn dochtertje sliep met 3 maanden: 8:00 wakker 9:30 - 11:00 slapen 13:00 - 15:30 slapen rond 17:00 een tukje (kort 30 min) in de box en dan van 20:00 tot 8:00
mijn dochtertje slaapt overdag bijna niet. wordt om 6 a 7 uur wakker, voeding, wassen, aankleden, in de box 8 uur slaapt ze dan weer tot 11 a 12 uur en s´middags een keertje 30 a 45 minuten. s´avonds slaapt ze ong 45 a 60 minuten. om 10 a 11 uur krijgt ze nog een flesje en dan slaapt ze tot 6 a 7 uur soms 7.30 uur. ik heb liever dat ze s´nachts slaapt dan overdag. mijn dochtertje heeft vanaf dag 1 al s´nachts doorgeslapen.
@Cygnet: Jij volgt geloof ik de schema's van Gina Ford? Al zie ik dat je het wel wat aangepast hebt. Ik heb het boek van de week gekocht omdat ik gek werd van het gebrek aan structuur. Ik heb geprobeerd het schema te volgen maar mijn dochter kan absoluut geen 2 uur achter elkaar wakker blijven... Van 13.00 tot 11.00 zou zij het bijvoorbeeld niet redden, en van 17.30-20.00 ook niet. Bleven jouw kindjes uit zichzelf zolang wakker of hield jij ze wakker. En hoe deed je dat dan? @Silvana: Ik vind mijn nachtrust idd ook wel belangrijk. Maar als mijn dochtertje te weinig slaapt overdag wordt zij (en ik, en mijn oudere zoontje) er niet vrolijker op. Op zich heb ik dus geen moeite met één nachtvoeding, maar 2 voedingen 's nachts vind ik eigenlijk teveel. Wordt jouw dochtertje niet chagrijnig als ze zo lang achter elkaar wakker is?
Kuona, je dochtertje zit gewoon in de 3 maanden sprong waarbij ze s nachts tijdelijk meer voeding nodig heeft zodat ze de sprong kan doormaken. Als ze nog niet aan de max zit overdag qua voeding (of geef je bv?) kan je proberen overdag de flessen wat op te hogen of vaker aan te leggen, kans is dan dat ze 's nachts langer slaapt. Over een week gaat het vast beter. 2 x 1 1/2 tot 2 uur slapen overdag en 1 hazenslaapje aan het einde van de middag is prima, doet ons zoontje ook. Succes, C.
Hmm.. ik dacht dat we die sprong juist al genomen hadden aangezien ze nu ineens zo goed slaapt overdag. Ik geef overigens nu nog grotendeels bv (1 x kv per dag). Overdag lijkt ze ook juist meer tijd tussen de voedingen te houden ipv vaker te drinken. Misschien dat het daar dan aan ligt? Ze is van 7/8 naar 6 voedingen gegaan. (7 als ze dus 2x komt 's nachts)
Ik heb nooit sprongetjes herkend dus ik geloof daar niet zo in. Gina Ford gaat er niet vanuit dat je kindje gelijk 2 uur achter elkaar wakker kan blijven hoor. Maar met aankleden, spelen, in bad doen etc.. kwam het bij mij al vrij snel. Het is een kwestie van gewoonte. Veel kindjes gaan slapen na de fles.. die van mij blijven wakker. Ik vond dat wel handig... ze leren ondermeer niet aan om aan de borst of na de fles in slaap te vallen. Met 3 maanden was 1,5 uur wakker wel een beetje het maximum.
Maar met 1,5 uur wakker bedoel jij de tijd buiten het voeden e.d.? Gina Ford gaat er ook vanuit dat je ruim een half uur over voeden doet, maar mijn dochtertje heeft het met 10 min. echt wel weer gezien Ik zorg er idd ook wel voor dat de wakkere tijd na de voeding valt. Mijn zoontje kon 's avonds vaak alleen maar met de borst in slaap vallen. Dat wil ik nu iig voorkomen. Ik vind het heerlijk dat mijn vriend de kindjes nu ook op bed kan leggen. Net is ze trouwens wakker geweest van 16.15 tot 19.00. Wel met moeite hoor, maar op een gegeven moment werd het te laat om nog een hazenslaapje te doen dus toen heb ik haar toch maar wakker gehouden. Ik ben benieuwd hoe ze het vannacht gaat doen. Ze heeft vandaag tussen 7 en 19.00 ruim 4 uur geslapen, dat valt dus wel mee volgens mij.
Mart is 4 maand en ook nog nooit langer dan 1,5 MAX 2 uur wakker.. Slaapt ook echt veel nog overdag..van 0930 tot 12.00 en van 13.30 tot 15.30 en dan van 17.00 tot 18.00 nog. Gaat ergens tussen 19.30 en 20.30 slapen en krijgt dan om 23.00 nog een fles En hij slaapt de nacht gewoon door..
@Violetriot: Dat is ook best veel slaap ja. Hoe laat is Mart dan 's ochtends weer wakker? En mag ik vragen wat jouw voedingstijden ongeveer zijn?
Mijn dochtertje werd de afgelopen dagen ook ineens 2 x per nacht wakker. Daarvoor was het 1x. Overdag merkte ik dat ze erg 'hyper' was en ze is erg aan het oefenen met grijpen. Ook vind ik dat ze wijzer uit haar oogjes kijkt. Vannacht sliep ze weer van 20 uur tot 3 uur. En daarna tot 6.30 uur verder. Overdag was ze in die dagen trouwens ook onrustiger met slapen. Vandaag weer een ochtendslaapje van 2,5 uur. "s middags bijna 2 uur en nu einde middag nog 45 min.
Hier hadden we het volgende schema: 00.00 fles, dan slapen tot 8.30 dan in bad en aankleden. 9u fles, kroelen, spelen in de wipper en in de box dan rond 10u/half 11 max weer naar bed. 13.00 fles, kroelen spelen in wipper en box half 3 weer naar bed. 17.00 fles, kroelen spelen 18.30 naar bed 2100 fles kroelen spelen 22.30 naar bed 00.00 fles Nu slaapt ze wat minder snachts en wordt ze al om 6.30 wakker maar dut dan nog een beetje tot max half 8 en volgen dan weer schema als hierboven alleen dan andere tijden. Dit is pas 2 dagen dat het verandert is, wel even wennen Langer wakker zijn lukt dr echt nog niet!
Toen ze nog 5 voedingen had ( overdag om de 4 uur) sliep ze tussen fles van 7:00 en 11:00 meestal 1,5 uur. Tussen 11:00 en 15:00 meestal 2 a 2,5 uur. Tussen 15:00 en 19:00 meestal een uur of anderhalf uur. Om 19:30 ging ze dan naar bed en maakte we haar wakker voor 23:00 fles. Ze sliep toen 2 weken door, daarna hebben we 2 maanden lang drama gehad 's nachts, alleen maar gejengel om speen ( geen honger). Nu zijn we sinds woensdag op 4 flessen en krijgt ze de laatste fles tussen 20:30 en 21:00 en gaat dan naar bed tot 7:00. Sindsdien gaan de nachten steeds wat beter ( we verstoorden haar nachtritme als we haar om 23:00 wakker maakten en ook als we geen 23:00 fles gaven en haar 's nachts lieten komen voor fles ( daarna ook weer gejengel). Mijn ervaring is in ieder geval dat veel of weinig slaap ( we hebben met die dramatische nachten alles geprobeerd) geen invloed had op haar nachtrust.
Even een up want de nachten worden hier alleen maar dramatischer Ze slaapt nu iets minder overdag maar nog steeds redelijk veel. 's Ochtends ongeveer 1,5 uur, tussen de middag 1 uur en 's middags nog 2 à 2,5 uur. Om 19.30 gaat ze naar bed (wordt nu ook niet meer wakker tussendoor) De ene keer moet ik haar wakker maken voor de laatste voeding (anders wordt ze vanzelf rond 23.30 wakker), soms wordt ze zelf rond 22 uur wakker. Gisteren heeft ze een hele dag kv gehad (ben de bv aan het afbouwen) om eens te kijken hoeveel ze drinkt op een dag. Ik was bang dat ze misschien te weinig zou drinken en dat 's nachts in wil halen. Ze heeft het volgende gedronken: 7.00: 140cc 10.30: 80cc (moest zo vroeg omdat we zoontje op de psz op moesten gaan halen) 13.30: 140cc 16.30: 165cc 19.15: 100cc 22.15 (werd ze zelf voor wakker): 110cc In totaal dus 725cc. Misschien een beetje weinig voor haar 6 kilo en een beetje. Ik had uitgerekend dat de richtlijn 900cc is. Ik bied haar trouwens altijd 150/5 aan, ze drinkt dus zelf meestal niet meer dan 140 en vaak maar 100cc. Ik geloof dat we vannacht ieder uur gezien hebben. Ik heb haar een aantal keer aangelegd maar het was niet alleen maar honger. Ze slaapt trouwens nog naast me in een co-sleeper omdat we geen extra slaapkamer hebben. We gaan eind van dit jaar pas verhuizen (wordt nu nog gebouwd).